Recenze: Cizinec

Výsledek obrázku pro cizinec poznanskiAutor: Ursula Poznanski, Arno Strobel
Vydání: Knižní klub, 2018
Žánr: psychothriller
HODNOCENÍ:★★★★★

Představte si, že se k vám domů vloupe muž, kterého jste nikdy neviděli a tvrdí, že je váš snoubenec. Vy ho ovšem vůbec nepoznáváte a nejraději byste nezvaného návštěvníka rychle vyprovodili ze svého domu.

Přesně tak se cítí Joanna, v jejímž domě se náhle objeví cizinec a tvrdí, že je její životní partner. Ona si na něj ale vůbec nevzpomíná a je přesvědčená, že se k ní vloupal. Naopak její snoubenec Erik přichází po pracovním dni domů s vidinou vřelého uvítání od své milované partnerky. Ta se na něj ovšem vrhne jako na zločince a vůbec ho nepoznává. Navíc z domu zmizely všechny jeho věci. Není tu po něm ani stopy. Jako kdyby tu nikdy nežil.

Naprosto jistě se tu děje něco zvláštního. Je snad Erik jen chytrý podvodník, který si na ni připravil propracovaný vtip? Ale jak si vysvětlit to, že Erik má jejich společné fotografie z cest, na které si Joanna vůbec nevzpomíná? Proč si Joanna pamatuje celý svůj život i společné přátele, ale Erik je jedinou osobou, na kterou nemá žádnou vzpomínku? Zbláznila se snad? A co znamenají podivné náhody, kdy mají hned několikrát smrt v patách? Hraje s nimi někdo snad vražednou hru? Touží někdo po tom, aby Joanna na něco zapomněla?

 Cizinec je další kniha od Ursuly Poznanski, která je autorkou knih Saeculum, Erebos a thrilleru Pět. Tuto autorku mám v oblibě. Nejdříve mě dostala svojí knihou Pět a teď se jí povedl další přímý zásah. Cizinec je totiž záhadný, napínavý a vtáhne vás natolik do děje, že se čtením neskončíte, dokud neobrátíte na poslední stránku. Celé to je pěkně zamotané, krapet méně uvěřitelné, ale víte co? Bylo mi to jedno, protože jsem byla napnutá jako kšandy.

Kniha je psaná střídavě z pohledu Joanny a Erika. Díky tomu si můžete vidět každou situaci z pohledu obou hrdinů. Na jedné straně tak máte vyděšenou Joannu, která chce cizince ve svém domě klepnout pánvičkou a na straně druhé Erika, který absolutně nechápe, proč ho jeho drahá nepoznává. Čtenář tak ze začátku vůbec netuší, jak to ve skutečnosti je. Kdo z nich si zachoval rozum, kdo se zbláznil, nebo jestli je celá ta absurdní situace skutečná.

To mě na knize právě nejvíce bavilo. Pochybování o tom, co je pravda, co je lež. Každá kapitola je navíc ukončená tak, že okamžitě potřebujete vědět, co bylo dál. Autoři mistrně krůček po krůčků přidávají na plyn a rozjíždí příběh až do plné rychlosti. V závěru to opravdu pěkně frčí a celé se to zvrhává v boj o holý život.

Zmlsanější čtenář možná bude mít o zápletce jasno dříve, než by bylo vhodné. Možná si zaklepe na čelo, jak je to celé nereálné. Ale já si čtení i přes to užívala. Mám ráda knihy napínavé, akční, překvapivé i ty, které vás přinutí pochybovat. A Cizinec splňuje vše. Můžete čekat kousek šílenství, psychologické hrátky, hromadu napětí i trochu lásky.

Okomentovat

28 Komentáře

  1. To je něco přímo pro mě. Zbožňuju, když se najde něco, nad čím si můžu lámat hlavu. Strašně mi to připomíná jednu knihu, na jejíž název si nemůžu zaboha vzpomenout. Autorka je dlouho na mém TBR, ale jaksi jsem po ani jednom jejím titulu ještě nesáhla. Snad Cizinec bude start, kterého nebudu litovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem tě nalákala :) Taky mám pocit, že jsem něco podobného už četla, ale nemůžu si vzpomenout co to bylo za knihu :)Autorka píše vážně dobře, takže doporučuji vyzkoušet :) Přeji hezké čtení :)

      Vymazat
  2. Od autorky jsem četla Saeculum a moc mne kniha nezaujala a nechtěla se moc pouštět do dalších jejích knih. Tvá recenze mě ale na Cizince nalákala. Tak jí dám třeba ještě jednu šanci 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si další šanci zaslouží .) Saeculum jsem zrovna nečetla, ale knihu Pět ano a ta byla opravdu skvělá :)

      Vymazat
  3. Knihy, u kterých potřebuju hned vědět, jak to pokračuje zbožňuju :D Tohle navíc vypadá velmi zajímavě, dík za tip :)

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom úplně stejně :) Nejradši mám knihy, které musím rychle dočíst, protože se nemůžu dočkat až budu vědět, co bylo dál :)

      Vymazat
  4. Pěkná recenze, která mě na knížku nalákala ještě více. Cizince mám na seznamu už delší dobu, ale rozhodně se na ni chystám. Tyhle knihy jsou moje krevní skupina :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám radost, že jsem tě nalákala :) Knihy od Ursuly Poznanski mi taky vážně sednou :) Snad se ti bude kniha líbit, přeji hezké čtení :)

      Vymazat
  5. Psychothriller jsem nikdy nečetla, jsem spíš na takový ty romanťárny :D Ale téma se mi zdá fakt super, tak že bych si jí třeba vzala na dovolenou v létě ? ;) Super recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na letní dovolenou to může být skvělé čtení :) I trocha té romantiky tam je :)

      Vymazat
  6. Nenenenenene, jakože nová kniha od Poznanski? Vůbec jsem o tom nevěděla! Přísahám, že od té autorky jsem četla vše, co kdy v češtině vyšlo (i když, zas tolik toho nebylo :D) - hned se po ní jdu podívat, děkuju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, nová kniha od Poznanski :) A skvělá, jako vždycky :)Já od ní už četla Pět a ty ostatní mě teprve čekají :)

      Vymazat
  7. Taky mám Cizince na seznamu, a když ho doporučuješ Ty, musím ho posunout ještě výš! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně stojí za přečtení :) Doufám, že se ti bude líbit, stejně jako mě :)

      Vymazat
  8. Pěkná recenze :) Kniha vypadá vážně dobře. Jednou za čas si dobrý psycho thriller ráda přečtu a tenhle si rozhodně píšu na seznam. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak :) Jendou za čas to chce dobrý psychothriller pro oživení :) A tenhle se vážně povedl :)

      Vymazat
  9. Veľmi pekná recenzia. Po tvojom článku ma kniha dosť zaujala. Mám rada takéto knihy. Musím si ju poznačiť do svojho zoznamu 😊 Ďakujem za tip.


    Suesanqa

    OdpovědětVymazat
  10. Tak tohle vypadá hodně dobře :) zrovna přemýšlím, jakou knížku si koupím na prázdniny a vážně jsi mě nalákala :) super recenze :)

    Maris Novotná

    OdpovědětVymazat
  11. Moc hezká recenze, vypadá to jako zajímavé čtení, jen já si teď nakoupila spoustu knížek, se kterými mi chvilku potrvá se poprat. :-) Ale fajn tip.

    OdpovědětVymazat
  12. Po knize jsem pokukovala hned jak jsem ji viděla a taky když jsem zjistila, že se na tom podílela Ursula Poznanski. Tak ještě uvidím :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Hahaa, to vyzerá ako super kniha! Ja milujem, keď kapitoly končia tak, že aj keď si hovorím, že touto končím, proste musím čítať ďalej! Zároveň ma ale trošku odradilo, že možno budem vedeť zápletku už skôr, ale zároveň chcem vedieť, či by som to uhádla! No vyzerá fakt super a skvelá recenzia.

    OdpovědětVymazat
  14. O knize je docela slyšet! Ještě uvidím, jestli se k ní dostanu :)

    OdpovědětVymazat
  15. Trochu se děsím té nereálné zápletky, ale i tak mě kniha šíleně láká. No... myslím, že jsem lapena. Teď už jí neodolám :D

    OdpovědětVymazat
  16. Ouuu, tak ta anotace se mi fakt moc moc líbí:D. Asi si jí fakt přečtu...:D.
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
  17. Jéé ďakujem krásne za info o tejto knihe, ani som netušila, že ju autorka napísala a dokonca má aj preklad, hneď si ju pridávam na wishlist :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Poslední dobou mě právě tenhle typ knih neuvěřitelně baví a většinou je mám za den přečtené. Díky za super tip! :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  19. Knihu mám v seznamu, co si chci přečíst :). Tak jsem ráda, že jsi spokojená! Přečetla jsem od Ursuly tři knihy a kniha "Pět" byla DOST dobrá!

    OdpovědětVymazat