Recenze: Zloději dýmu

Autor: Sally Green
Vydání: CooBoo 2019
Žánr: young adult fantasy
HODNOCENÍ : ★★★★

Princezna, zrádce, voják, lovkyně a zloděj. Pět hrdinů má v rukou osud světa. Válka je na obzoru a klíčovou roli v ní možná bude hrát tajemný dým démonů, který je cennější, než se zdá. Kdo zůstane stát, až se dým rozptýlí?

Princezna Catherine se připravuje na domluvený sňatek bez lásky. Přesto je pro ni však svatba vítanou možností, jak utéct pryč z nenáviděné země. Její krutý otec si libuje v potocích krve a vlastní dcera pro něj znamená jen majetek, který může výhodně prodat. Catherine proto s nadějí hledí do budoucnosti v nové zemi. Zradí ji však srdce, které začne bít pro jiného...

Mezitím na pusté Severní planině utíká mladičká lovkyně Tash o život. Dělá návnadu pro démony, které loví pro jejich cenný dým. Purpurový kouř bohatí vdechují, aby se na chvíli ocitli v euforii. Zatím však netuší, jak moc brzy dým démonů zamíchá kartami.

March je poslední z vyvražděného národa Abasků. Za smrt svých blízkých se hodlá pomstít a neváhá se uchýlit ke zradě. Zlodějíček Edyon životem jen tak proplouvá a krade pro zábavu. Jeho život se však brzy zásadně změní, stejně jako životy všech dalších hrdinů...


Vítejte ve Hře o trůny pro mladistvé! Pokud na vás bylo toho sekání v klasické Hře o trůny trochu moc a zároveň nemáte rádi hrdiny jemné jako barbína od Mattela, zvolte kompromis. Zloději dýmu jsou nejnovější knihou od Sally Green, která má na kontě sérii Napůl zlý. Tentokrát se pustila do trochu jiného odvětví žánru a opět se jí to povedlo.

Ve Zlodějích dýmu vám naservíruje nový svět, ve kterém několik království soupeří o moc. Důležitou roli v osudu celého světa má pět hlavních hrdinů. Každý z nich má svůj vlastní příběh a charakter. Ve vyprávění se střídají silná princezna Catherine, divoška Tash, čestný strážce Ambrose nebo bohém Edyon. Přirozeně některé z nich si oblíbíte více, jiné méně. Nejvíce prostoru má však princezna, jejíž příběh byl nejzajímavější.

Dále se jede podle klasického scénáře. Pořádně všem zavařit, ještě je v tom trochu podusit a na závěr je svést na jedno místo, kde zjistí, že je čekají daleko horší věci. Ano, ta předloha není úplně originální, ale funguje. Autorka se úspěšně vyhnula klasickým klišé a vtiskla jednotlivým postavám i zemím osobitost. Každý má svůj cíl a chce jej dosáhnout. Jsou tu intriky i trocha romantiky. Samozřejmě i tady jsou lstiví záporáci, pro něž jsou popravy vítaná odpolední zábava místo čajového dýchánku. Ovšem na pravou Hru o trůny to nemá. Tohle je její jemnější verze. Čtivá fantasy zabalená ve velkolepém hávu, s okouzlující obálkou a potenciálem do budoucna. Je však hodně znát, že jde o seznamovací díl s pomalým rozjezdem. Přesto však Zloději dýmu patří mezi kvalitní young adult fantasy a neměli byste je nechat čekat na poličce moc dlouho.

Okomentovat

16 Komentáře

  1. Pěkná recenze, leč tuším z ní, že tohle není žánr, ktrý by mne úplně lákal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každému sedne něco jiného a já ty žánry hodně mixuji :) Třeba tě nalákám příště :)

      Vymazat
  2. Zloději týmu mě lákají snad jen obálkou. Mám respekt z knih, které zažily takový boom při vydání jako tahle... Ale uvidím, třeba jí časem dám šanci :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka a zpracování knihy je opravdu nádherné :) A i příběh stojí za to :) I když samozřejmě není dobré očekávat zázraky :) Přece jen druhý Skleněný trůn nebo tak to není :)

      Vymazat
  3. Na Zloděje dýmu už nějakou tu chvíli pokukuji a plánuji si je i přečíst, ale tedy nevím, kdy se k nim dostanu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to znám :) Na přečtení všeho není zkrátka čas :) Ale na zloděje dýmu si ho zkus najít, je to dobrá kniha :)

      Vymazat
  4. Zlodějům jsem se jako všemu úspěšně vyhnula kvůli té ohromné propagaci :'D, ale začínám po nich seriózně pokukovat. Vypadají dobře, a ta obálka je nádherná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že jsem tě trochu nalákala :) Musím říct, že ta masivní propagace mi taky trochu brala chu´t pustit se do čtení, ale nakonec nelituji :)

      Vymazat
  5. tak po tomhle určitě kouknu v knihovně!
    na mě takovýhle adult fantasy s klidně i ne moc originálním dějem lákaj snad úplně nejvíc :DD díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ráda jsem tě inspirovala :) Snad se ti bude kniha líbit stejně jako mě :)

      Vymazat
  6. Fajn recenze. :) Knížku jsem četla už před nějakou dobou, vlastně poměrně krátce po vydání, ale úplně mě nepřesvědčila. Rozhodně byla poměrně dobře napsaná, nicméně trochu mi tam chyběla nějaká jednotící zápletka. V podstatě se tam celou dobu něco děje, ale čtenář tak trochu netuší proč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že tomu k dokonalosti něco chybí. Přesně jak říkáš, celou dobu se něco děje a vůbec netušíš, jaký to má smysl. Trochu to příběhu ubírá a možná i díky tomu to není knížka, kterou si zamiluješ na první řádek :D Ale i tak se mi líbila :)

      Vymazat
  7. Nedávno som ju tiež prečítala a bola som veľmi milo prekvapená. Neskutočne sa mi páčili postavy a to spojenie na konci, no pozerala som s údivom. teším sa na pokračovanie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky už se těším na pokračování :) Mám dojem, že to by mohlo být ještě lepší :)

      Vymazat
  8. Upřímně mě recenze na tuto knížku zaujala více, než na hru o trůny :D hezky zrecenzováno, myslím, že by se mi knížka líbila :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  9. Taky mi princeznin příběh připadal nejzajímavější. Jsem zvědavá, kdy vyjde druhý díl. Jednička má vážně nádherné zpracování, ráda se nechám překvapit, jak bude vypadat pokračování <3

    OdpovědětVymazat