Filmová recenze: Mulan

Vypráví se příběh o dívce, která se stala vojákem.

Z vojáka se stala vůdcem a z vůdce legendou.

Legendou o Hua Mulan, dívce, která byla věrná, statečná a ryzí.

Tak začíná příběh Mulan, která už od narození vyniká svojí energií a mocnou silou čchi. Jenže čchi je jen pro válečníky, nikoliv pro dcery. Dívky mají přinést čest svému rodu skrz manželství. Perfektní servírování a čaje a uťápnutá nenápadnost, tolik oceňované vlasnosti čínských žen, to však není nic pro Mulan, která si rozumí spíše s mečem.

Mezitím Čínu ohrožují nájezdníci ze severu, kteří ničí jedno město za druhým. Císař proto nařídí, že každá rodina musí do armády poslat jednoho muže.  I přes své staří a nemoc musí otec Mulan znovu do bitvy. Všem je jasné, že pokud odjede, už se nevrátí. Mulan proto pod rouškou noci ukradne jeho zbroj a meč a vydává se do armády místo něj.  V přestrojení za muže vstoupí do vojska. Mulan za žádnou cenu nesmí odhalit, kým doopravdy je, jinak ji čeká trest. Překonává nástrahy na každém kroku své cesty a učí se využívat svoji vnitřní sílu a potenciál. Tato epická cesta z ní učiní nejen ctěného bojovníka, ale nakonec přinese i čest a slávu své rodině...

Legenda o Hua Mulan se v Číně vypráví již od pátého století a stala se námětem pro animovanou pohádku od Disney a nyní i pro hraný film, který se snaží prezentovat Mulan v její dospělejší verzi.

Přiznám se, že na Mulan jsem se velmi těšila. Císařská Čína, východní kultura, mystika a bojová umění, to je zaručená kombinace. K tomu přidejte odvážnou bojovnici, která tak trochu hledá sama sebe. Zní to zkrátka nesmírně lákavě. V současné době navíc nenajdete v kinech nic lákavějšího, snad kromě Teneta, ale jinak je Mulan jasnou hvězdou ve tmě prázdných kinosálů. Ve filmu zachraňuje císařskou dynastii, v realitě zachraňuje samotnou existenci kin. Už jen proto (a abych naštvala všechny naše karanténní nadšence), jsem se vydala do kina zkouknout tohle epické dobrodružství.

Mulan je totiž krásná pastva pro oko. Efektní bojové choreografie, hezká podívaná na nádhernou krajinu, povedené šarlatové kostýmy. Po vizuální stránce je to paráda, po té dějové už trochu méně, ale pořád si film drží slušnou laťku. Pro fanoušky původního animáku to bude možná zklamání. Chybí tu dráček i písničky. Já jsem ovšem původní pohádku neviděla a díky tomu jsem neměla žádná očekávání. I  tu absenci písniček jsem ocenila, protože mi obvykle lezou spíše na nervy, jako třeba u hraného Aladina.

Tvůrci se nám tu snaží představit jinou, vyzrálejší verzi příběhu. Chtějí ukázat silný příběh ženy, která riskuje svůj život, abych zachránila otce. O její nezdolné vůli, překonávání řady překážek, až k tomu, že musí nejdříve najít sama sebe, aby dosáhla své vlastní vnitřní harmonie i záchrany celé země. Musí čelit rozpakům, čínským předsudkům o tom, jaká je role ženy a přitom zachovat úctu k silným čínským tradicím, jako je čest a oddanost rodině. Do toho je Mulan obdařená silou čchi, mystickou energii, která jí prostupuje a dělá z ní nepřekonatelnou superhrdinku, která chytá šípy v letu a předvádí další okázalé kousky. Rytíři Jedi se svojí Sílou oproti ní působí jako amatéři. Díky tomu si vychutnáte i pár pěkných bojových scén.

Nová Mulan je zkrátka více realistická a méně pohádková. Přišla o trochu toho dětského kouzla. Naopak získala podmanivost a vyzrálost. Klidně by mohla pobrat ještě více strhující epiky, ale ujasněme si fakta- je to Disney pohádka pro malé dívenky a má blíže ke Kung-fu pandě než ke Hře o trůny. Možná by jí prospěla větší jiskra, trocha rebelství a osobitosti. I tak to ovšem byla příjemná podívaná. Méně pohádková, méně romantická, za to se silným nádechem východní mytologie, akce a především do puntíku - věrná, statečná a ryzí.