Recenze: Pět


Autor: Ursula Poznanski
Série: Beatrice Kaspary #1
Žánr: thriller, krimi
Počet stran: 320
Nakladatelství: Knižní klub, 2015
Anotace:
Na pastvině leží mrtvá žena. Zavražděná. Na chodidlech má vytetované souřadnice. Na označeném místě čeká příšerný nález: ruka zatavená do plastové fólie a hádanka, jejíž řešení vede ke schránce s další uříznutou částí těla.
V mimořádně ohavné formě geocachingu, moderní hře hledání pokladů s pomocí navigace, posílá vrah dvojici kriminalistů k dalším částem mrtvol. Vyšetřovatelům ubíhá čas, tuší, že teprve na poslední zastávce dostanou do rukou zásadní dílek puzzle…

HODNOCENÍ: ★★★★★


Gratuluju ti- našel jsi to! Tato keška je součástí hry geocachingu, moderního honu za poklady s pomocí GPS. Pokud jsi na ni narazil jen náhodou, pak je tvůj lov u konce. Opět ji ihned uzavři a dej ji zpět na místo, kde jsi ji našel. Je to ve vašem vlastním zájmu, věřte mi.

Podobný dopis čeká vyšetřovatelku Beatrice Kaspary, na místě, kam ji zavedla stopa. Na pastvině poblíž Salzburku leží mrtvá žena a na chodidlech má vytetovanou podivnou kombinaci písmen a čísel. Beatrice, vyšetřovatelka místního oddělení vražd, uhodne, že se jedná o souřadnice. Společně se svým kolegou Florinem, se vydávají po krvavé stopě a na tomto místě na ně čeká děsivé překvapení- ruka zatavená do plastové fólie a tajemný vzkaz od vraha s indiciemi, které je mají nasměrovat na další souřadnice.

Vyšetřovatelé jsou tak nechtěně vtaženi do hry, kterou s nimi hraje jejich vrah. A ten vše sleduje zpovzdálí a přihlíží zvrácené formě geocachingu, při které místo kešek vyšetřovatelé nachází uřezané části těl. Později se vrah spojí s Beatrice, pohrává si s ní a hra tak nabere i osobnější rozměr. Beatrice se stává pouhým pěšákem ve hře na kočku a na myš a před sebou má spoustu hádanek, které je třeba rozluštit. A mezitím počet mrtvých stoupá..Kam až je hra může zavést?

Nejdříve přidám své vlastní varování. Jestli jste na tuto recenzi narazili jen náhodou a netoužíte se nechat vtáhnout do napínavého honu za poklady, hned ji zavřete a nečtěte dál. Je to ve vašem vlastním zájmu, věřte mi. Kniha Pět od Ursuly Poznanski je totiž natolik čtivá a chytlavá, že vás vtáhne do příběhu a nepustí.

Hlavním tématem, které se prolíná celou knihou je geocaching, moderní verze lovu pokladů, při které vás navigace navede na souřadnice, kde se ukrývá schránka, zvaná keška. Pokud o této hře nic nevíte, nezoufejte. Hlavní postavy o ní také slyší poprvé a v knize je vše krásně vysvětleno. Musím před autorkou smeknout, zakomponovat do příběhu geocaching byl skvělý nápad. Kniha je tak originální a pokud po jejím dočtení nebudete mít chuť vyrazit najít svoji první kešku, někde se stala chyba.

Pět ovšem není jen o geocachingu. V první řadě jde o dobře promyšlenou detektivku se spoustou napětí, hádanek a akce. Není to kniha pro bázlivce, protože v ní najdete i pár scén, při kterých půjde o život. Děj nikde nepokulhává a autorka vás překvapí pár dějovými zvraty, ale přesto mám malou výtku. Zkušený čtenář možná vraha odhalí dříve, než na konci knihy. Jeho motivy, proč vraždil se dají pochopit, ale pro příště by neuškodilo zápletku více promyslet.

Více pozornosti by si zasloužili i hlavní postavy. Beatrice, je tvrdohlavá a vždy spoléhá na svou intuici, který ji většinou dovede ke správným závěrům. Její kolega Florin je méně výrazný a proto by se autorka mohla více věnovat charakterům postav.

Ale to je jen pár drobných vad na kráse. Pět je skvělá jízda od začátku až do konce, bez zbytečných popisů a jiných průtahů. Když se do knížky začtete, stránky budete otáčet bleskurychle. Knihu můžu jen doporučit a vzkaz autorce- TFTB (thanks for the book)! A já jdu na lov, přesněji do knihovny, na lov dalších knížek od Ursuly Poznanski.

Okomentovat

17 Komentáře

  1. Před pár dny jsem ji dočetla. Bavila mě od začátku, ale nezdála se mi kdovíjak skvělá, jak všichni okolo básnili. Pak se ale něco zlomilo a já se od ní nemohla odtrhnout :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že mě knížka taky pořádně chytla až po pár stránkách, zato pak mě mě donutila číst ji až do noci, protože jsem se nemohla odtrhnout :)

      Vymazat
  2. Od autorky jsem cetla Saeculum a mile me prekvapilo. Pet me laka, uz jenom diky te krasne obalce :)
    Giveaway / Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Saeculum jsem ještě nečetla, ale už jsem ho vyhlížela v knihovně :) Nech se zlákat a pusť se i do Pět, určitě tě taky mile překvapí :)

      Vymazat
    2. Krásné obálce? To je zvláštní, já se právě kvůli té obálce knížce dost dlouho vyhýbal. Na mě působí tak neuvěřitelně prvoplánově a vyvolává pocity, že půlde o druhořadý nenápaditý horor.
      Naštěstí to tak nebylo a knížka mě bavila.

      Vymazat
  3. Ja som vedela, že mi to meno autorky niečo hovorí a teraz, keď tak čítam komentáre, tak už viem aj prečo. Saeculum a Erebos vidím dosť často u iných blogerov a Erebos by som si vážne rada prečítala. Čo sa týka tejto knihy, tak asi aj tú, pretože ten námet znie naozaj originálne. Aj keď detektívku som čítala len jednu, zaujala ma pretože tie záhady a rozuzlenia vyrážajú dych...takže aspoň mám typ na detektívku, ktorú si možno v budúcnosti prečítam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížka rozhodně originální je, jestli budeš mít čas a příležitost, přečti si ji :) Můžu ji jen doporučit :)

      Vymazat
  4. Páni skvělá recenze! :)
    Na knihu si mě teda hodně naladila,tak snad se k ní brzo dostanu.Od Ursuly bych si chtěla přečíst i Saeculum :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Přeju ti, ať se ke knížce brzy dostaneš, stojí za to :) A Saeculum mě taky hodně láká :)

      Vymazat
  5. Na autorku som počula iba samé chvály, ale ešte som od nej nič nečítala. Tak nejak...nebol čas.
    Veľmi pekná recenzia :)

    ➳Heroines Never Fade

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je nejvyšší čas to napravit :) Třeba právě knížkou Pět nebo Saeculem a Erebosem :)

      Vymazat
  6. Skvělá recenze. Tuhle knížku už mám taky za sebou, ale abych pravdu řekla, zdála se mi zatím nejslabší. Vůbec nebyla špatná, ale chytla mě až po pár stránkách...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to souhlasím, chvilku trvalo, než se to pěkně rozběhlo, ale pak už jsem knížce propadla a jen rychle otáčela stránky :) Už se těším, až Pět budu moci porovnat s ostatními knížkami od Ursuly :)

      Vymazat
  7. Od autorky mám rozečtenou knihu Erebos, ale myslím si, že po téhle knize, ač tvá recenze je opravdu skvělá přeci jen nešáhnu.. Je na mě trochu moc morbidní..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, Erebos jsem nečetla, možná je opravdu morbidní..Pět je detektivka, takže samozřejmě se tam objevují mrtvá těla a teče krev, ale nebylo to tak zlé, aby mi z toho běhal mráz po zádech :)

      Vymazat
  8. Tuhle knížku si chci určitě přečíst.. Jen uvidím, kdy se k ní dostanu :D :)

    OdpovědětVymazat
  9. Pět si už dlouho chci přečíst, asi před rokem jsem četla Erebos a zrovna se chystám na Saeculum. Celkově si podlě mě Ursula vybírá strašně zajímavá témata. PC hra, larp, geocaching... Jak pak máme odolat? :D Dokonalá recenze :)

    OdpovědětVymazat