Recenze: Nocte


Autor: Courtney Cole
Série: Nocte, 1.díl
Počet stran: 344
Nakladatelství: CooBoo, 2015
Anotace:
Jmenuju se Calla Priceová. Je mi osmnáct a je mě jen půl. Moje druhá polovina - moje dvojče, můj bratr Finn - je blázen. Miluju ho. Víc než život, víc než cokoli. A i když se děsím toho, že mě stáhne s sebou dolů, jsem jediná, kdo ho může zachránit. Dělám, co můžu, abych si udržela zdravý rozum, ale topím se v tom čím dál víc. Takže se chytám stébla. Dare DuBray. Je můj zachránce a můj antikrist. V jeho náruči se cítím v bezpečí. Ale taky se v ní bojím, že nevím, kam patřím. Bojím se, že jsem ztracená. Uzdraví mě, zlomí mě, bude mě milovat i nenávidět. Má moc mě zničit. Možná je to v pořádku. Protože to vypadá, že Finna zachránit nedokážu, a nemůžu milovat Darea, aniž bych všem ublížila. Proč? To kvůli tomu tajemství. Tajemství, které se tak moc snažím rozlousknout, že jsem vůbec nečekala, že to přijde. Taky vás to překvapí.
HODNOCENÍ: ★★★★★

Kdo trpí nespavostí, ví, že na noci je něco zvláštního. Je to temnota, energie, záhadnost, která vše zahaluje. Všechno se skrývá a zároveň osvětluje. A přesně takové je Nocte, první díl stejnojmenné trilogie.

Calla a Finn jsou dvojčata. Calla je jednou polovinou celku, společně jsou jedna duše. On je blázen. Ona ho drží nad vodou. Miluje ho a obětuje pro něj cokoliv. Je jediná, kdo ho může zachránit, ale pak ji začne stahovat k sobě dolů, do temnoty šílenství...

Calla žije v pohřebním ústavu a celý život je obklopená smrtí. Nic ji však nemůže připravit na tragédii, která ji potká. Topí se ve svém žalu a zároveň se snaží ochránit bratra. Přežívá den za dnem. Dokud se v jejím životě neobjeví záhadný a přitažlivý Dare DuBray. Je její spásou, stéblem trávy, kterého se drží. Může ji zachránit anebo zničit. A pak je tu to tajemství. Tajemství, které vám nedá spát, dokud ho spolu s Callou neodhalíte.

Nevidím už žádné světlo. Callo... Zachraň mě a já zachráním tebe.
(z deníku Finna Price)

Úspěšná autorka Courtney Cole přináší strhující příběh plný tajemství, emocí a v neposlední řadě také romantiky. Při čtení této knihy budete mít husí kůži z mnoha důvodů. Jedním z nich je Dare DuBray, který možná romantičtější povahy dostane do kolen. Podmanivý pohled, charakter, humor, vypracované tělo a tajemná atmosféra, z něho dělají trochu nerealistického, ale dokonalého hlavního hrdinu, který snadno rozechvěje srdce čtenářek.

Jako vždycky je ignoruju. Ty hlasy v mojí hlavě, které šeptají a syčí. Pořád tam jsou, někde v pozadí. Je jich několik, většinou jsou to ženské hlasy, ale i pár mužských. Ty se ignorují mnohem hůř, protože znějí jako můj vlastní. A ignorovat vlastní hlas jde fakt dost těžko.

Příběh je psaný střídavě z pohledu Cally a jejího bratra Finna. Calla působí jako vcelku sympatická, mírně naivní hrdinka, zatímco Finn a jeho zápisky v deníku vám ukážou skutečnou hloubku jeho psychické lability. Kniha je velmi čtivá a chytlavá. Vše se točí kolem tajemství, které odhalíte až na samém konci. Mezitím budete dychtivě otáčet stránku za stránkou a snažit se rozluštit spletitý příběh. Nocte je velmi šikovně napsané, s určitým temným a zlověstným nádechem. Už v průběhu čtení vytušíte, že se blíží vrchol příběhu, ale závěr vás přesto šokuje. Zkušenější čtenáři možná nebudou tolik překvapeni, ale autorka si pár odhalení ponechala v zásobě i pro další díly. Kniha tak končí ve velmi napínavé chvíli a na rozuzlení si musíte počkat.

"Jmenuju se Calla," vyhrknu rychle. Usměje se.
" Kala, jako ta pohřební lilie?"
"Přesně ta," vzdychnu. "A bydlím v pohřebním ústavu. Vidíš to? Tahle ironie mi něco říká."

Za zajímavé téma a důmyslné zpracování si Nocte zaslouží jen chválu. Malé minus je, že se v knize setkáte i s mnoha klišé typickými pro young adult knihy. Dokonalý Dare DuBray a jeho romance s Callou je toho důkazem. Navíc oba by občas potřebovali občas trochu popostrčit, aby se jejich vzájemné sbližování urychlilo.

I přes drobná negativa je Nocte povedenou knihou. Nepotřebuje naředit nebo přisladit. Je ten příběh temný? Ano. Je zvrácený? Místy. Vytře vám zrak? Naprosto. Autorka vám svými hrátkami s pravdou a iluzí ukáže, jak nejistá je hranice mezi rozumem a šílenstvím, smutkem a láskou, realitou a fantazií.

RECENZE PUBLIKOVÁNA PRO:
http://www.kukatko.cz/clanky/recenze-carovne-divotani/

Okomentovat

12 Komentáře

  1. O knize jsem před tím nikdy neslyšela, nebo si to každopádně neuvědomuji. Přiznám se, že anotace jako taková by mě nejspíš nezaujala, ale po přečtení téhle recenze musím tvrdit opak. Střídání pohledů nemám příliš v oblibě, ale zde by to mohlo klapat. Taky nemusím příliš ty typické youngadultovské prvky, ale postavy podle všeho vypadají zajímavě. Hlavně si ale potrpím na pořádných koncích a tak se mi zdá, že tady bych se jednoho takového mohla dočkat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zrovna jsem na Nocte koukala v knihkupectví! Děkuju za pěknou recenzi, nalákala jsi mě :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já ji četla a jsem z ní nadšená, už aby tu byl druhý díl♥

    OdpovědětVymazat
  4. Nocte jsem si díky krásné obálce všimla hned jak se objevila na pultech knihkupectví. Anotace zněla moc zajímavě a díky tvé recenzi si ji okamžitě píšu na reading list. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Knihu jsem drzela v ruce. Má úplně skvělou obálku...

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělá recenze! :)
    O knize jsem už několikrát slyšela,ale pořád mě nepřesvědčila :/

    OdpovědětVymazat
  7. Kniha mě nalákala už svou obálkou, ale co se týče příběhu, mám z něj rozporuplné pocity :-). Ale pěkná recenze! :).

    OdpovědětVymazat
  8. Super recenze, už se po knize sháním :D

    OdpovědětVymazat
  9. Knížka mě zaujala obálkou, ale samotnou anotací nijak zvlášť. Ale po přečtení tvé recenze to ještě přehodnotím :D

    OdpovědětVymazat
  10. Páni, skvělá recenze! Úplně mě na knížku nalákala. Mám sto chutí si vzít kabát a pádit do knihkupectví:D!

    OdpovědětVymazat
  11. No tuším, že po knižke siahnem. Vyzerá zaujímavo a trošku prestriedam žáner. Pekná recenzia a krásne fotky! :)

    OdpovědětVymazat
  12. Úplne súhlasím, aj napriek tomu, že to bola šialená jazda, príbeh ma úplne dostal. :D

    OdpovědětVymazat