Recenze: Bez šance aneb dítě spotřebujte do..



Autor: Neil Shusterman
Žánr: dystopie
Počet stran: 304
Vydání: Knižní klub, 2016
Anotace:
Fascinují a temná dystopie ze světa, kde společnost zavedla nový zákon: Každé dítě má právo na život od chvíle početí až do věku třinácti let. Mezi třinácti a osmnácti je ale na rodičích, jestli ho vychovají až do dospělosti, anebo ho pošlou… rozpojit. Tohle nenápadné slovo znamená, že problémové děti, sirotci, anebo prostě ty, které v sobě mají příliš vzdoru, jsou odeslány do sběrných táborů, kde jsou jejich těla rozebrána a orgány předány těm, co je potřebují. Takže technicky žijí dál - alespoň to dětem říkají. Tři z nich, Connor, Risa a Lev, se setkávají v táboře a ani na okamžik nemají chuť žít dál…rozpojení. Jedinou šancí je útěk.

HODNOCENÍ: ★★★

Vítejte ve světě, kde by Harrymu Potterovi ve třinácti letech prostě vypršela záruční lhůta.

Každé dítě má právo na život, od početí až do věku třinácti let. Pak ale dětem vyprší záruční lhůta a mohou dostat nálepku spotřebujte do...Nejdéle do osmnácti let. Do té doby se totiž rodiče mohou rozhodnout a poslat nepovedené potomky na Rozpojení.

Jste průšviháři a černé ovce rodiny? Nevynikáte ve studiu nebo jste nepobrali dostatek krásy a talentu? Pak možná budete společnosti užitečnější v rozpojeném stavu. Nebojte, budete žít dál, jen v trochu jiné podobě. Pod slůvkem rozpojení se totiž skrývá proces, při kterým použijí každý kousek vašeho těla na náhradní díly. Vše se maximálně zužitkuje, orgánů není nikdy dost. Díky vám si třeba někdo vymění hubenou ruku za svalnatou nebo se nechá jinak vylepšit.

"Jestli je každý tvůj kousek živý, ale v někom jiném… Jsi naživu, nebo jsi mrtvý?"

 Connor, Lisa a Lev jsou tři puberťáci s různým příběhem. Všechny je ale spojuje stejný osud - přímá jízdenka do sběrného tábora, kde je čeká Rozpojení. Nechce se jim však žít jako končetina nebo mozek někoho jiného. Jediný způsob, jak tomu uniknout, je útěk. A tak začíná jejich dramatický boj o právo na život.

Největším lákadlem knihy pro mě byl její nápad, který je originální a má potenciál. Náhled na život je v této knize opravdu zvrácený. Lidský život má pramalou cenu, pro vyšší dobro jsou každý den rozpojeny stovky dětí a vůbec nejděsivější je fakt, že s tím všichni souhlasí.

 Celá kniha je znepokojivá, občas vás z ní mrazí a dotýká se spousty vážných otázek. Přesto má však do temné a fascinující dystopie, jak slibuje anotace, daleko. Aby splnila má očekávání, musel by jít autor se svým nápadem více do hloubky.



Kapitoly jsou psané z pohledu tří hlavních hrdinů, kniha má spád a pořád se něco děje. Spousta akce, napínavých situací a překvapení. Jenže, hlavní hrdinové jsou teenageři a kniha je určená teenagerům. Řekla bych, že je to nejtemnější dystopie s kterou se setkáte v young adult. Pokud ale vaše čtenářská duše touží po něčem opravdu temném, co z vás vytřese emoce a vyvolá husí kůži, musíte se poohlédnout jinde. Bez šance je cílená na mladší čtenáře a děj je proto jednoduchý.

Asi jsem výjimka mezi nadšenými čtenáři, ale příběh mi přišel plochý. Z námětu by se dalo vytřískat o hodně víc. Kniha je taková neosobní, nepodařilo se mi sžít se s hlavními hrdiny. Navíc pozadí příběhu není moc vysvětlené. Proč vůbec lidé souhlasili s Rozpojením? A ještě se podívejme na konec, který je v podstatě šťastný, ale zároveň se v něm nic nevyřeší.

Možná to zní jen jako kritika. Já jsem však měla opravdu velká očekávání a těm kniha úplně nedostála. Čekala jsem trochu temnější a dospělejší verzi. Knihu však mohu jen doporučit, za přečtení rozhodně stojí a pokud nebudete doufat v zázraky, možná vás opravdu oslní. Já ji hodnotím jako jedinečnou a zajímavou, ale k dokonalosti tomu něco chybělo.

Okomentovat

21 Komentáře

  1. Skvělá recenze! Já bych si moc ráda tuto knihu přečetla a doufám, že se mi bude líbit. :)
    Reading With Lucy/Cooking With Lucy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přeji ti, aby se ti kniha líbila, více než mě :) Hezké čtení :)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. :) O knížce už jsem slyšela, ale nějak mě nezaujala obálka, ani jsem nevěděla, o čem je, ale po tvé recenzi si jí rozhodně píšu na seznam. :) Díky za tip. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem tě nalákala :) Nápad a děj příběhu je hodně zajímavá, jen je lepší nemít extra velká očekávání :) Nech se knížkou příjemně překvapit :)

      Vymazat
  3. Hezká recenze! Taky jsem ji četla a líbila se mi. Co se týká toho, proč vůbec lidé souhlasili s rozpojováním se třeba dočteme v dalších dílech knihy - prý to má být série. Taky by mě docela zajímalo pozadí celé věci.
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že více se o pozadí příběhu dozvíme v dalším díle :) Spousta věcí mi vrtá hlavou :)

      Vymazat
  4. Moc podařená recenze, já se na knihu zatím pořád chystám, mám tu strašný stoh knih, kterými se chci co nejdříve prokousat a pak snad dojde i na Bez šance :) Přeji krásný večer :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to jsme na tom dost podobně :) Stoh knih na které se chystám, tu mám taky :D Na všechny jednou dojde řada :D

      Vymazat
  5. I tři hvězdičky jsou dobré. Jsem zvědavá, jaký názor si udělám, až si ji přečtu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se ti bude líbit, hezké čtení a těším se na recenzi :)

      Vymazat
  6. Super recenze :D Taky jsem od knihy čekala něco víc, ale úplně hrozné čtení to taky nebylo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to vůbec nebylo špatné, jen já jsem byla maximálně natěšená s velkým očekáváním a proto to takhle dopadlo :D

      Vymazat
  7. Páni, kniha vyzerá naozaj zaujímavo! Škoda že, ako píšeš, autor nešiel veľmi do hĺbky... napriek tomu si ju určite prečítam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je podle mě škoda, takový zajímavý nápad by si zasloužil ještě víc propracovat :) Ale i tak je kniha dobrá, snad se ti bude líbit :)

      Vymazat
  8. Skvělá recenze! :)
    Já pořád nevím, zda do ní jít. Jednu dobu chci a druhou ne :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě tě ji vyzkoušej, stojí za to :) Jen neočekávej zázraky a nech se hezky překvapit :)

      Vymazat
  9. Rozhodně mám v plánu se do ní někdy pustit, i když jsem dystopií přečetla tolik :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za přečtení určitě stojí :) Snad se ti bude líbit :) Mě dystopie pořád ještě baví :D

      Vymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. Teda, podľa anotácie to znelo fakt desivo a znepokojivo... Neviem, či sa ku knihe niekedy dostanem, ale trošku po nej pokukujem - každopádne si zvyškom recenzie moje nadšenie mierne schladila, tak keď tak, skúsim ju s nižšími očakávaniami.:)

    OdpovědětVymazat
  12. Tak teď nevím, jak se mi kniha bude líbit a začínám mít obavy. Jestli je opravdu tak jednoduchá, jak píšeš. Ale jsem zvědavá na ty otázky, které tě napadaly. Jinak moc podařená recenze :)

    OdpovědětVymazat