Recenze: Císařovy čepele

Autor: Brian Staveley
Počet stran: 448
Vydání: Fantom Print, 2016
Anotace:
Císař byl zavražděn a ponechal císařství ve zmatku. Jeho potomci teď musí odhalit spiknutí. Císařova syna Valyna, který prochází výcvikem pro nejvražednější bojovou sílu říše, zastihne zpráva daleko za mořem. Očekává potíže, ale po několika "nehodách" a po varování umírajícího vojáka si uvědomí, že je v nebezpečí i jeho život. Než však může podniknout jakoukoliv akci, musí přežít brutální závěrečnou iniciaci. Mezitím císařova dcera Adare, pronásleduje otcova vraha přímo v sídelním městě. A Kaden, dědic říše, studuje ve vzdáleném klášteře. Tam nelítostným způsobem vyučují učedníci Prázdného boha a Kaden to musí zvládnout, aby získal jejich pradávnou moc. Když dorazí císařská delegace, umí už dost, aby dokázal vycítit zlé úmysly. Bude mu to však stačit k přežití, až se dají do pohybu dlouho skryté síly?

HODNOCENÍ: ★★★★★

Mysl je plamen, sfoukni ho.

Císař byl úkladně zavražděn. V srdci Annurské říše bují spiknutí s cílem vyhladit celý císařský rod a dávní nepřátelé lidstva jsou zpět. Naštěstí Císařovy čepele jsou naostřené, připravené k boji. 

Kaden, Valyn a Adare. Tři potomci císaře. Dědic trůnu, elitní voják a ministryně zběhlá v politických intrikách. Císařovy čepele. Každý z nich čelí jiným nebezpečím a úkladům. Všichni ale musí bojovat o svůj život, odhalit spiknutí a identitu svých nepřátel.

Následník trůnu Kaden žije v odlehlém mnišském klášteře. Učí se meditaci a umění vyprázdnit a očistit svou mysl. Netuší k čemu mu spirituální dovednosti budou, ale tvrdý výcvik přinese své ovoce, když zjistí, že dávná krutá rasa cestriim není  jen babskou povídačkou, jako se doposud zdálo.

Jeho bratr Valyn je naproti tomu vyškolený v umění boje. Od útlého věku podstupuje výcvik, aby se stal kettralem, elitní vojákem, který létá na obřích ptácích. Od ukončení výcviku a přidělení vlastní letky ho dělí již jen pár týdnů. Dost dlouhá doba na to, aby se při tvrdém tréninku kettrala stala nějaká tragická nehoda. Valyna postihne pár podivných nehod, při kterých málem přijde o život. Může to mít souvislost s varováním, že se někdo snaží vyhladit císařský rod? Valyn začíná tušit, že ve svém okolí má zrádce, který se neštítí žádného násilí...

Poslední z trojice, císařova dcera Adare se snaží vyznat ve dvorních intrikách a odsoudit otcova vraha. Ten však uniká spravedlnosti...

 ,,Nevěříte, že jsou pryč, že ne?“  zeptal se Kaden tiše. 
 ,,Necvičíte mě, abych byl mnichem nebo vládl říši. Cvičíte mě k boji s cestriim. “ Uplynulo několik úderů srdce a Tan neodpovídal. ,,Zdá se, že jsou cestriim mrtví. řekl nakonec mnich.“
 ,,Tak proč mi tohle vyprávíte?“
 ,,Pro případ, že nejsou.“


Brian Staveley. Toto jméno si rozhodně zapamatujte, jelikož o něm jistě ještě uslyšíme. Císařovy čepele jsou jeho mimořádně povedený debut z žánru high fantasy. Jde o klasickou  fantasy s temnou atmosférou, tajemným nepřítelem, plnou řinčení mečů a tvrdých zkoušek. Poměr všech  ingrediencí je naprosto vynikající a kniha vám nabídne tři odlišné dějové linie, psané z pohledu tří hlavních hrdinů.

 S Valynem si užijete mnoho bojových scén, od soubojů s čepeli až po ty vzdušné, na křídlech ptáka . Kadenova dějová linie vám umožní si od akce trochu oddechnout, uklidnit bušící srdce a spolu s ním budovat svou trpělivost. Každá kapitola totiž končí tak, že budete toužit po okamžitém pokračování. Poslední z čepelí, Adare, vám pro změnu nabídne pohled ženy, vystavené politických intrikám.

Po zajímavém prologu, vás Staveley vtáhne do svého světa, Annnurského císařství. Na prvních pár stránkách pro vás bude tento svět velkou neznámou. Jakmile se však zorientujete, začnete si mistrně napsané dobrodružství tří císařových potomků pořádně užívat. K dokonalé spokojenosti chybí snad už jen mapa a filmové zpracování. Staveley je totiž rozený vypravěč. Po počátečním mírném úvodu totiž děj nabere rychlejší tempo, nejsou v něm žádná prázdná místa a příběh šlape jako hodinky.

Už dlouho jsem neměla potřebu nějakou knihu tak vychválit. Možná to bude tím, že tohle je jednoznačně nejlepší kniha, kterou jsem poslední dobou četla. Císařovy čepele mě přesvědčily, že patří na čestnou poličku vedle Tolkiena a George R. Martina. A ačkoliv většinou čtu YA fantasy, znovu jsem se ujistila, že moje čtenářské srdce bije především pro pořádnou fantasy jako řemen. A tou Císařovy čepele bezpochyby jsou. Pokud se do knihy pustíte, čekejte strhující vír událostí, fantasy, kde se létá na ptácích, ohýbá se realita a ožívají pradávné síly!

Okomentovat

15 Komentáře

  1. Císařovy čepele jsou rozhodně, co se týče žánru to kvalitnější. Nicméně já jsem opravdu hodně postrádala mapu, a nějakou ucelenější historii dané říše. Jinak souhlasím s tím, že Brian je rozený vypravěč a knihu jsem si neuvěřitelně užívala, ač neuvěřitelné množství chyb bylo značně na překážku, ale za to samotný autor vinu nenese.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mapa ta mi v knize také chyběla :) Celkově mám ráda knížky s mapou, protože ta vždycky podpoří moji fantazii :) Chyb jsem si v zápalu čtení moc nevšímala, ale pravda, pár jich tam bylo :)

      Vymazat
  2. Já sama jsem veliký milovník fantasy a na tenhle kousek se chystám už pěkně dlouho, bohužel jsem zatím narážela jen na vesměs strohé recenze, ale po tomhle... dlouho jsem váhala, ale vzhledem k tomu, že jsem poslední dobou nečetla žádnou knížku, která by mě vážně uchvátila, nejspíš dám na tvoji radu a porozhlédnu se po tomhle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Císařovy čepele doporučuji všema deseti :) Už dlouho jsem si nepřečetla lepší kousek :) A navedlo mě to na cestu vrátit se trochu k vyšší a epičtější fantasy :)

      Vymazat
  3. Sakra, to jsi mi moc nepomohla. Na tu knihu se ted tesim jeste vic. Asi ji budu muset z te policky vytahnout co nejdriv... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že jsem tě nalákala :) Jestli máš ráda klasickou fantasy, tak tohle je jasná volba :)

      Vymazat
  4. Podarená recenzia - s ktorou úplne súhlasím. Táto kniha bola jedna z najlepších žánrových počinov. Hoci začiatok bol trošku náročnejší, neskôr ma autor dokonale zaujal a ja som sa nedokázala odtrhnúť. Potrebujem viac a modlím sa, aby vydavateľstvo vydalo pokračovanie čo najskôr. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím :) Začátek byl pomalejší, ale brzy se to naštěstí pěkně rozjelo :) Nutně potřebuji další díl :) Snad se jdu dokonce zeptat Fantom Printu, kdy bude :)

      Vymazat
  5. Původně jsem knihu neměla v plánu, ale čím víc recenzí čtu, tím jsem přesvědčenější, že ji nutně potřebuju! :D

    OdpovědětVymazat
  6. O tejto knihe som ešte nepočula, ale vyzerá naozaj dobre. :D Mala by som si ju prečítať, skôr ako sa to filmové spracovanie aj ozaj objaví, lebo potom sa mi už nebude chcieť, keď si to pozriem. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knížku určitě doporučuji :) Je škoda, že o ní moc lidí neví :) Anebo možná ví, ale není kolem ní taková šílená kampaň jako kolem YA knih :)

      Vymazat
  7. Moc pěkná recenze. O této knížce jsem vůbec neslyšela, ale nakladatelství Fantom Print mám ráda díky sérii Mercedes, kterou doslova a do písmene miluju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mercedes Thompson je také má oblíbená série :) Celkově mám docela dost knížek z tohoto nakladatelství :) A Císařovy čepele musím mít doma také :)

      Vymazat
  8. O téhle knize jsem neslyšela, ale podle tvé recenze bude asi skutečně skvělá. Určitě se po ní poohlédnu :)

    OdpovědětVymazat