Recenze: Odmítnutí poslušnosti


Výsledek obrázku pro odmítnutí poslušnostiAutor: Felix Francis
Počet stran: 480
Vydání: Knižní klub, 2014
Anotace:
Před šesti lety opustil Sid Halley svou vyšetřovatelskou dráhu, během níž mnohokrát zažil pronásledování, bití, byl postřelen, a dokonce přišel o ruku. Kvůli manželce a malé dcerce se vzdal nebezpečného  života s představou, že ho do této hry již nic nenaláká. Jenomže to se mýlil. Sir Richard Stewart, předseda dostihového vedení, požádá Sida, aby prošetřilo sérii podivných výsledků v řadě dostihů. Sid nejprve rozhodně odmítne, ale následující den je za podezřelých okolností sir Richard nalezen mrtvý. Poté se však vyšetřovateli ozve neznámý muž s irským přízvukem a nutí ho, aby o podezřelých dostizích vypracoval očišťující zprávu. Sid si uvědomuje, že se nepříteli musí postavit v otevřeném boji - jinak by mohl za své odmítnutí poslušnosti zaplatit cenu nejvyšší.

 HODNOCENÍ: ★★★★★

Sid Halley je bývalý žokej. Zranění mu však zabránilo pokračovat v kariéře překážkového jezdce a tak se rozhodl zůstat v dostihovém světě alespoň v trochu jiné roli. Stal se uznávaným vyšetřovatelem s vynikajícím úsudkem. Na každém kroku ho však pronásledovalo nebezpečí. Zažil pronásledování, bití, postřelení a dokonce přišel i o ruku. Kvůli rodině se nebezpečného života nakonec vzdal a je přesvědčený, že do světa násilí ho už nic znovu nevtáhne.

Jenže  - jednou detektiv, navždy detektiv. Jednoho dne jej navštíví sir Richard, předseda dostihového klubu a požádá jej, aby prošetřil několik podivných výsledků dostihů. Sid nabídku odmítne, vzápětí je ale sir Richard  nalezen mrtvý. Že by to byla pouhá náhoda? Sidovi to nedá spát a jeho duše vyšetřovatele volá po odhalení pravdy. Začne se v případu šťourat a znovu se tak ocitne v kolotoči plném nebezpečí. Brzy se přiostřuje, protože ho začne vydírat záhadný Ir, který požaduje aby se do případu už nemontoval. Jenže Sid odmítne být poslušný. A když dojde k únosu jeho dcery, je mu jasné, že musí jít do boje a ochránit sebe, svou rodinu i budoucnost dostihů.

Setkal jsem se se spoustou násilníků. Dokonce jsem potkal jednoho, který věřil, že když mě zavraždí, dodá mu to ve vězení určitý status. Nezabil mě. Ale pamatuji si, jak blízko se k tomu dostal. A právě vědomí, že tolik gangsterů stojí ve frontě, aby zabili Sida Halleyho, mě vedlo k rozhodnutí skončit s vyšetřováním. Rozhlásil jsem, že Sid Halley už nehoní padouchy, takže už se od něj nemusí ničeho obávat, když ho nechají na pokoji. 
Billy McCusker toto prohlášení zjevně nezaznamenal a unesl mou dceru...

Říká vám něco jméno Dick Francis? Pokud ne, je nejvyšší čas se s tímto autorem trochu seznámit. Dick Francis je britský autor, který publikoval mnoho knih o své lásce-  dostihovém sportu. Jakožto bývalý žokej ví o tomto světě plném intrik, překvapení a adrenalinu mnoho a své zkušenosti přenesl i do knih. Je autorem mnoha detektivek z dostihového prostředí. A v jeho šlépějích jde i jeho syn, Felix Francis, který má na svědomí právě tuto knihu.

Pro mě jsou jeho knihy srdcovkou. Jako člověk, který miluje koně a jezdí i na dostihy, je pro mě tato tématika lákavá.  A věřte, že to není jen tím tématem. Francis totiž umí psát velmi poutavě a především napínavě. V každé knize máme hlavního hrdinu, který se nějak přimotá k maléru a autor ho nikterak nešetří. 

 Pokud nevíte jak funguje dostihový svět, možná si tu koňařskou  dějovou linii tolik neužijete. Pořád si ale můžete vychutnat detektivní zápletku. A upozorňuji, že je extrémně napínavá, návyková a nic pro jemné povahy. Většinou má hlavní hrdina co dělat, aby si zachránil vlastní život anebo nepřišel k žádné jiné úhoně. Příběh vás umí pořádně vtáhnout a spolu s hlavním hrdinou trnete hrůzou  a až do poslední chvíle netušíte, kdo vám jde vlastně po krku.
 
Dostihová atmosféra, koně, žokejové a jeden starší vyšetřovatel, který se snaží přijít na kloub podvádění v dostizích.  Opět to byl vynikající mix pro všechny koňské nadšence a milovníky drsnějších detektivek, kde o napětí není nouze. Autor dal do vínku vyšetřovateli Sidovi Halleymu kopec odvahy i rozvahy, a postavil před něj pořádnou překážku - irského mafiána. A věřte, že není sranda se s ním pustit do křížku. A už vůbec ne, odmítnout mu poslušnost.

Okomentovat

6 Komentáře

  1. Dick Francis pro mě byl hrdina! Jsem byla schopná přečíst i dvě jeho knížky za den. Ale nějak jsem Felixovi na jméno nepřišla, i když píše vlastně o tom samém o čem jeho táta a i stylisticky si to je hodně podobné, nějak mi to nefunguje no... :D Ale to je asi jenom takovej osobní blok :D Knížka každopádně vypadá zajímavě, taková klasická Francisovka! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé a já si myslela, že Francise nikdo nezná :) Pravda, Dick psal lépe, i když oba mají knihy hodně podobné :) Ale i těm novějším knížkám jsem přišla na chuť, především proto, že to je záruka kvality :) Vždycky jsou ty knihy podobné, takže vím co čekat :) A hlavně nikdo jiný o tomto tématu nepíše :)

      Vymazat
  2. děkuj za zajímavý tip, bez tvé recenze by mě kniha si minula, přitom vypadá fakt dobře! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že tě knížka zaujala :) At zvolíš jakoukoliv knihu od tohoto autora, nebudeš zklamaná :)

      Vymazat
  3. Ach ano, koně jsou moje srdcovka! :) Četla jsem jednu z těch starších detektivek od jeho otce Dicka. Spoustu lidí tvrdí, že Felix už to tak podat neumí, ale co myslím si, že mu stejně neodolám a knihu si přečtu. Díky za připomenutí, protože já už se k ní odhodlávám dobrého půl roku, ale vždy na to zapomenu! :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Něco na tom bude, že Dick psal lépe, ale i Felix celkem umí :) Já zaznamenala jen drobný rozdíl, jeho knihy se občas trochu odchýlí od koní, možná je tam méně akce :) Ale i tak pořád rozhodně stojí za přečtení :)

      Vymazat