Recenze: Illuminae

Výsledek obrázku pro illuminae knihaAutor: Jay Kristoff, Amie Kaufmann
Počet stran: 608
Vydání: CooBoo, 2016
Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

V předaleké galaxii, na osamělé planetce na konci vesmíru, nežil Anakin Skywalker, jako ve Star Wars, ale hackerka Kady Grantová a její přítel Ezra Mason. Na jejich planetu zaútočí nepřátelská korporace a způsobí smrt tisíců lidí. Píše se rok 2575 a tímto začne válka mezi dvěma megakorporacemi, které bojují o moc. Ale začněme pěkně od začátku.

Kerenza je vzdálená planeta, která je v podstatě jen obřím kusem kamene. Nelegálně se na ní těží vzácný prvek a proto se jednoho dne stane terčem útoku. Zemřou tisíce nic netušících obyvatel. Přeživší jsou evakuováni na bojovou loď Alexandr a spolu s dalšími menšími plavidly se snaží dostat se do bezpečí. Nepřítel je však vytrvale pronásleduje, odhodlaný nenechat naživu žádné svědky.

Jednou z přeživších je i hackerka Kady a její přítel Ezra. V den útoku se zrovna rozcházeli, děsivé zážitky je ale znovu svedly k sobě. Jenže šťastný konec je zatím v nedohlednu. Na palubě zmutuje nebezpečný virus, rychle se šíří, flotile hrozí zánik a ještě k tomu se zbláznila jejich centrální umělá inteligence. Zkrátka je to pořádný průšvih. Kady Grantová se však nevzdává a chce získat odpovědi na své otázky, zatímco Ezra se učí pilotovat a připravuje se na nevyhnutelné další setkání s nepřítelem.

Když to začalo, byla jsem ve třídě. Objevily se ty lodě a začala se třást okna. Víte, člověka hned nenapadne, že je to invaze. Dokud nezačnou padat rakety a umírat lidé...

Illuminae je kniha, která vyniká nejen svým námětem, ale i provedením. Příběh totiž nevyprávějí hlavní postavy. Kniha je poskládaná z reportů, dokumentů a úryvků z chatu. Něco podobného tu ještě nebylo a proto je tato neobvyklá forma vyprávění polovinou receptu na úspěch. Přidejte k tomu zajímavé vizuální provedení, s nákresy lodí, mapkami, a máme tu knihu, kterou si rozhodně zapamatujete.

Pravda, chvíli trvá, než se začtete a zorientujete v příběhu. Zahltí vás mnoho jmen, pojmů i technickým detailů. Není lehké se v tom vyznat, také proto, že příběh je akční už od první strany. Se stylem psaní se musíte ztotožnit. Může se vám zdát, že se nedokážete dostatečně ponořit do příběhu a vcítit do postav. Nemusíte však mít obavy, po pár desítkách stran už budete v příběhu jako doma.

Hlavní postavy tu máme hned tři. Kady, obvykle s prsty přilepenými ke klávesnici, pilota Ezru a nesmíte zapomenout i na umělou inteligenci SPIRO. Nejzajímavější z nich je právě SPIRO. Při některým pasážích o něm, budete mít mráz v zádech. Postupně houstne atmosféra v celé knize, vše směřuje k velkolepému a překvapivému finále. Pokud už při něm začnete lapat vzrušením po dechu, počkejte si teprve na posledních pár stran. Ty vám možná samým překvapením způsobí kolaps.

Illuminae je kniha, která vyniká dokonalým grafickým zpracováním, jedinečným stylem vyprávění i svým příběhem. Lze ji přirovnat ke Star Treku pro mladší čtenáře. Pokud máte chuť na pár střetů vesmírných plavidel, je to kniha pro vás. Podle toho, zda patříte mezi klasické čtenáře nebo ne, ji budete považovat za geniální nebo raději dáte přednost běžně psaným knihám.