Recenze: Rudý úsvit

Autor: Pierce Brown
Počet stran: 368
Vydání: Triton, 2016
Anotace:
Darrow je Rudý, člen nejnižší kasty v barevně rozdělené společnosti budoucnosti. Stejně jako ostatní Rudí celé dny pracuje a věří, že povrch Marsu se mění v obyvatelný pro příští generace. Ale Darrow a jeho lid byli podvedeni – lidstvo se na povrch dostalo již dávno, po planetě se roztahují velká města a   Rudí nejsou pro vládnoucí třídu nic než otroci.

Hnán touhou po spravedlnosti i vzpomínkou na svou ztracenou lásku, Darrow obětuje vše, aby infiltroval legendární Institut, místo zkoušek pro dominantní kastu Zlatých. Bude muset soupeřit o svůj život s těmi nejlepšími a nejkrutějšími z vládnoucí třídy Společnosti. Aby své nepřátele porazil, nezastaví se před ničím. I kdyby to znamenalo stát se jedním z nich

HODNOCENÍ: ★★★★★


Já jsem jiskra, která podpálí světy. Já jsem kladivo, co rozbije okovy.  Vybrousím se do meče. 
Jednoho dne povstanu ke svobodě.

 Představte si, že na nebi přeletí kometa, září tam už několik měsíců a vy ji pořád přehlížíte. Asi tak se dá přirovnávat fakt, že spousta čtenářů ještě neví o Rudém úsvitu. Nejvyšší čas, udělat si knižní výlet na Mars.

Vítejte v budoucnosti, kdy se lidstvo rozhodlo kolonizovat Mars. Na rudou planetu vyslalo první kolonizátory, Rudé, aby planetu přeměnili na vhodnou k životu. Jedním z nich je i Darrow. Patří mezi Rudé a spolu s ostatními neúnavně dře v hlubinách Marsu, aby vydoloval vzácný prvek. Vše dělá v domnění, že se podílí na osídlení planety. Každý den za tuto těžkou práci někdo zaplatí životem. V podzemní kolonii Rudých vládnou přísná pravidla a hlad. Pokud se dožijete třicítky jste šťastlivci. Přesto Darrow šťastný je.

Když ho však připraví o to, co miloval, hnán touhou po pomstě, se rozhodne pro odvetu. Zjistí, že všichni Rudí byli obelháni. Na povrchu Marsu už dávno žijí lidé. A zatímco v podzemí je jen ohnivé peklo a smrt, na povrchu je blahobyt. Společnost je tu rozdělená do barev, od otroků Rudých, přes Hnědé služebníky, Modré techniky, až po nejvyšší kastu - Zlaté. Právě Zlatí jsou ztělesněním všeho, co Darrow nenávidí. Jsou zhýčkaní, krutí a libují si v moci. A tak se s pomocí rebelů infiltruje do jejich Institutu, elitní školy pro mladé Zlaté. V Institutu ho čeká zkouška. Když uspěje, může se stát mocným. Když neuspěje, možná zemře... 

Dívám se na dvanáct set jejich nejsilnějších Zlatých synů a dcer. Poslouchám nelítostného Zlatého, jak řeční. ,, Moc si musíte vzít. Vládu, vliv, říši vykoupit krví. Naučíme vás, proč Zlatí vládnou lidstvu.
A slibuji vám, že jen ti nejsilnější přežijí.

Mýlí se.
Nikdo z nich nepřežije.

 Rudý úsvit je kniha, pro kterou stojí za to běžet hned zítra i v antarktických mrazech do nejbližšího knihkupectví. Pierce Brown vytvořil chytlavé, návykové a pořádně drsné Hunger Games pro dospělé. Opět je v sázce svoboda národa, opět tu jsou mocní protivníci, lstivější a bezcitnější, než si umíte představit. Společnost rozdělená na kasty, utiskovaní Rudí, mocní Zlatí. Spousta krve, pár pulsních zbraní a odhodlaný hlavní hrdina, který chce prolomit okovy a dát lidem svobodu. No, nezní to dobře? 

Možná se vám zdá, že to už někdy bylo. Ale kdepak, takovouhle knihu jste ještě nečetli. Má poměrně vlažný a zmatený začátek. Jste vhozeni přímo do příběhu a cizího světa. Brzy ale vše nabere správný směr a rychlé tempo. Autor v jedné knize zkombinoval tolik věcí, co by jinde vydalo na celou trilogii. Ovšem náramně se mu to povedlo. Největší lahůdkou jsou kapitoly, kdy je Darrow již v Institutu. Je mu sice šestnáct let, ale v podzemí Marsu se rychle žije i umírá, pro to je vyspělejší, než vrstevníci. Nečekejte proto klasickou young adult s -náctiletým hrdinou. Rudý úsvit je  plnokrevná sci-fi dystopie, která potěší i zmlsané dospělé čtenáře. A naopak ji nejspíš moc nepřijdou na chuť ti, kteří touží po klidném odpočinkovém čtení.

 Rudý úsvit není žádný hororový krvák, ale na romantické pusinky při měsíčku se tu moc nehraje. Spíše je plný taktizování a intrik. A v neposlední řadě také smrti a touhy po vítězství. A u mě tato kniha jednoznačné vítězství zaznamenala. Už rozhodně chápu, proč si v zahraničí našla tolik příznivců. Je přímo nabitá akcí, nečekanými zvraty a Pierce Brown je navíc zkrátka kouzelník v hraní si se slovy a dějem.

Okomentovat

23 Komentáře

  1. Tak tahle recenze mě hodně namlsala! Připisuji na seznam! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně připisuj :) Myslím, že nebudeš zklamaná :)

      Vymazat
  2. Na Rudý úsvit už jsem narazila a mám ho už z dřívějška napsanou na seznamu. Teď na ni ale čtu asi první recenzi a musím říct... wow, tohle vypadá přesně jako kniha pro mě! Žádné pusinky, ale akce a intriky, žádná naivita, promyšlený děj a hlavně - mužská hlavní postava! Mě už ty dívčí hlavní hrdinky tak strašně lezou krkem, to bys nevěřila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velká škoda, že o Rudém úsvitu neví více lidí :) Já jsem na něj moc recenzí také nečetla, ale řídila jsem se hodnocením na Goodreads :) Říkala jsem si, že na sci-fi roku asi něco bude :) A taky že bylo :) A přesně - mužský hlavní hrdina, byl příjemné zpestření, zvlášť když už s ním moc necloumají hormony. :)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Tak ať se ke knize brzy dostaneš a líbí se ti :)

      Vymazat
  4. Já kometu nepřehlížím, jen jsem ji ještě nestihla přečíst ;) Ale těším se moc!
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, určitě se máš na co těšit :) Kniha byla sice jiná než jsem čekala (ne young adult), ale přesto výborná :)

      Vymazat
  5. Priznávam, že som o tejto knihe ešte nepočula a tak som veľmi rada, že som sa dostala k tvojej recenzii. Kniha vyzerá skutočne dobre a pútavo, takže si ju pridávam do wishlistu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A tak to jsem ráda, že jsem tě na ni nalákala :) Tahle knížka si víc čtenářů zaslouží :)

      Vymazat
  6. Na Rudý úsvit jsem dnes díky tvé recenzi, narazila poprvé, ale nevypadá vůbec špatně! :) Připíšu si ho na svůj pomyslný seznam knih k přečtení, který už je i tak děsně dlouhý.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se ti bude knížka líbit stejně jako mě :) Hezké čtení :)

      Vymazat
  7. Och... Vůbec jsem neměla tušení, že taková kniha u nás vyšla.. Přidávám na to read listu na GR ;) Parádní recenze, která musí nalákat snad každého :D (y) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem o knize trochu rozšířila povědomí :) Odhaduju, že kdyby ji vydalo jiné nakladatelství, už je to bestseller :) Takhle trochu zapadla mezi ostatní knihy a je to škoda :) Ale hlavně, že je vůbec v češtině, v angličtině by se četla podle mě těžko. Ať se ti líbí :)

      Vymazat
  8. Taky jsem ji četla a byla jsem nadšená. Narazila jsem na ni v podstatě omylem, ale byl to jeden z těch podařených omylů :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsi se k ní dostala :) I když omylem :) Muselo to být příjemné překvapení :)

      Vymazat
  9. Páni, skvělá recenze. :) O knize jsem předtím vůbec nevěděla, což mě překvapuje, protože je to přesně žánr pro mě. :) Díky za skvělý tip. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že jsem tě nalákala k přečtení :) Měj se krásně :)

      Vymazat
  10. POslední dobou sem dáváš recenze na knihy, které by mě v životě nezaujaly, ale asi jak píšeš , tak se to nějak mění :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé a já zrovna u tebe čerpám tolik inspirace na čtení :) Snad tě taky k přečtení nějaké knížky inspiruji :)

      Vymazat
  11. Na Rudý úsvit jsem ještě nenarazila a ohromně jsi mě svou recenzí nabudila a musím si ho koupit! :D Skvělý tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je moc dobře, že jsem tě zlákala :) Rudý úsvit za to stojí :)

      Vymazat
  12. O téhle knize slyším poprvé :-)
    Ale Tvoje skvělá recenze mě nalákala, i když to není zrovna můj žánr ;-)

    OdpovědětVymazat