Recenze: Záchranná pouť

Autor: Peter Zheutlin
Počet stran: 256
Vydání: Omega, 2016
Mimořádný příběh muže, který absolvoval cestu dlouho milion mil, aby zachránil tisíce opuštěných psů před hladem, zneužíváním a zanedbáváním a dal jim tak druhou šanci na život a lásku. Novinář Peter Zheutlin cestuje s Gregem a pomáhá mu zachraňovat psy, kteří neměli štěstí na Jihu, k rodinám milujícím zvířata na Severu. Ze zbídačelé staré houstonské čtvrti, kde se tisíce psů potulují po ulicích, se přesunou k novým páníčkům na severovýchodě.

Tato záchranná cesta je plná lásky: inspirující příběh o unikátním spojení mezi psy a lidmi, který nám ukazuje, jak vymanění se z bídy těchto psů může změnit i náš život.
 Jak daleko by jste zašli, aby jste zachránili psí život?
A co když je jich potřeba zachránit desetitisíce?

Americký novinář Peter Zheutlin nikdy psa nechtěl, jenže pak mu do života vstoupil Albie, hravý labradorský retrívr, adoptovaný díky organizaci, která se specializuje na záchranu psů. Albie se rychle stal jeho nejlepším přítelem. Kvůli němu se Peter začal zajímat z jakých podmínek jeho pes pochází a jaká byla jeho dlouhá cesta až k němu domů. To, co zjistil ho šokovalo a přimělo napsat tuto knihu. Spolu s Gregem Mahlem, přepravcem, který již doručil tisíce zbídačených psů z amerického Jihu, přímo do čekajících náručí nových majitelů na Severu, absolvoval jednu záchrannou pouť. Na vlastní oči viděl, co se děje s přemnoženými psi na Jihu USA. Viděl ryzí naději v očích psů, jejich radost, smutek i to, že nejde zachránit všechny...

Stejně jako kilometry za sebou zanechávám i špatné vzpomínky. Zanedbávání, týrání, útulky s eutanazií, hladovění a další krutosti. Byli nechtění, nemilovaní, umírající. Ale teď dostali druhou šanci. Čeká je příslib lásky, rodina a teplý pelíšek na spaní.Na obzoru je jejich stálá rodina. Nový začátek. Už nikdy nebudou nemilovaní a nechtění.
(Greg Mahle)

Nesmírně zajímavá kniha o muži, který zachránil třicet tisíc psů, kteří by jinak zemřeli. Záchranná pouť vám ukáže drsný svět amerických útulků, kde je přes 80% psů uspáno a na záchranu před smrtí mají jen dny. Naštěstí existuje síť dobrovolníků a záchranných organizací, které si berou psi z útulků a dávají jim šanci na nový život.

Autor ve své knize popisuje právě jednu takovou záchranou pouť a to do posledních detailů. Seznámí vás s přepravcem Gregem, spoustou lidí z organizací a především tím, kolik práce a námahy se za tím skrývá. Na Jihu USA je obrovské přemnožení psů a tak každý pejsek, který se dostane do útulku má pramalou naději. A přitom to jsou pejsci rozkošní, přátelští, jako stvoření přímo pro váš gauč. Touží po pohlazení a po pohádkovém životě se svojí rodinou. Nebýt organizací jako je Labs4rescue nebo Houston Shaggy Dogs, nikdy by se nedočkali. Záchranná pouť vám ukáže nadšení všech dobrovolníků a lidí z organizací, kteří do své práce dávají vše a vždy když vidí pejska v útulku, udělají vše proto, aby jeho pobyt za mřížemi nebyl konečná. A tito lidé si za svůj zápal pro práci a za své srdce, které přetéká láskou ke psům, zaslouží neobyčejnou poctu.

Dosud vidím malou čivavu, která se na mě dívala skrz mříže," říká. "Psi vědí, že se jim stane něco ošklivého a vyjí, štěkají a kňučí, ale tento pejsek se mně jen tiše díval do očí. Řekl jsem, že mu nedokážu pomoct. Myslím, že věděl, že jsem jeho poslední nadějí. Jen si položil hlavu na zem. Rozuměl mně. Nikdy v životě na tu čivavu nezapomenu."
 Greg a psi, kterým zachránil život

Pokud se do čtení této knihy pustíte, jistě je budete obdivovat jako já. Tato kniha je totiž neobyčejně intenzivní a dojme snad všechny milovníky psů. Je téměř vyloučené, že by na vás nezapůsobila. Je psána tak, že dokumentuje cestu, představuje lidi, kteří mají obrovský podíl, že po USA běhá spousta zachráněných psíků a představí vám i příběhy některých zachráněných psů.

Záchranná pouť je psána od srdce a najdete v ní mnoho poučení. Třeba to, že pejsek z útulku má stejně úžasnou duši jako výstavní papírák. Nebo to, že i dnes se dějí věci, které dokazují, že v lidech občas není ani špetka lidskosti. Spousta informací se v knize opakuje, stylem psaní připomíná spíše dokument a někteří čtenáři se možná začnou nudit. Ale já vám malé odskočení od obvyklého žánru doporučuji. Tohle je kniha, která se vám zapíše do duše. Je to kniha plná naděje a příběhů se šťastným koncem. Kniha u které vám poskočí srdce radostí, když si přečtete o shledání adoptovaného psa a jeho nové rodiny. Naděje se ale mísí s beznadějí, protože spousta pejsků se svého nového šťastného života nikdy nedočká.

30 tisíc zachráněných psů. 90 tisíc utracených psů. Kniha plná naděje i beznaděje. Radosti i smutku. Pokud vás příběhy psů k adopci a Grega Mahle zaujali, sledujte je na Facebooku: Rescue Road Trips :)