Kruh, kniha vs. film

Kniha:Kruh
Autor:Dave Eggers
První vydání: Plus, 2015

Film: The Circle (Kruh)
Režie: James Ponsoldt
2017, 110 minut  

Tajemství jsou lži. Soukromý život je zločin. Sdílet veškeré své zážitky světu je povinnost. Nesdílíte každý moment na sociální síti? Pak okrádáte ostatní o své zážitky a o možnost poznání. Nepošlete denně stovky smajlíků, nenapíšete desítky komentářů? Neskládá se váš život především z klikání a prohlížení příspěvků na sociální síti? Pak jste asociální a stojíte na samém okraji společnosti.  

Mae Hollandová právě získala práci v Circlu, nejsilnější internetové společnosti na světě. Mae nemůže uvěřit svému štěstí. Najednou pracuje v dokonale přátelském prostředí v kampusu plném zábavných aktivit a v nejmocnější společnosti, která vytváří špičkové technologie.  Mae získala práci snů. Stojí u zrodu nových přelomových technologií. Bojíte se, že se vám ztratí dítě? Nechte mu implantovat čip, který jej bude neustále sledovat. Chcete vidět jakékoliv místo na světě? Miniaturní skryté kamery SeeChange to umožňují. Chcete mít absolutní přehled o svých přátelích? SearchSoul je najde podle jejich obličeje kdekoliv a kdykoliv.

Mae je fascinována novým prostředím. Na počátku rozumná dívka rychle propadá kouzlu komunity Circlu. Všech deset tisíc Circlanů je neustále online, sledují na obrazovkách aktivity svých spolupracovníků, sdílejí a komentují vše, co se děje v kampusu. A od Mae vyžadují to samé. Mae tak postupně propadá virtuálnímu světu. Aniž si to uvědomuje, postupně přichází o své soukromí a vzdaluje se skutečnému světu. Brzy se dostane mezi 40 nejvlivnějších lidí v Circlu. Ovšem za jakou cenu? A vážně je hlavní cíl společnosti - uzavřít kruh a propojit veškeré informace na světě - ten nejlepší? Opravdu je soukromí krádež a tajemství jsou lži?


KNIHA
hodnocení: ★★★
Ke knize jsem se dostala v podstatě především díky chystanému filmu. Kniha má  jedinečný nápad, který vám vytvoří červíka v hlavě a ten vás slušně nahlodá. Autor vám totiž představí děsivě reálnou vizi budoucnosti, kdy pobláznění sociálními sítěmi dosáhne úplně jiného levelu. Tato vize vede k zamyšlení, protože již dnes mají někteří z nás k této cestě našlápnuto. Představa takto zvráceného a absurdního světa mě opravdu dostala. Vždy mě překvapilo, že nikdo pořád nevidí, kam to směřuje a že lidé jsou ochotni nechat se ovládat za příslib toho, že získají pár followerů navíc. Za nápad autora chválím, chválím a ještě 100krát chválím. 
ALE. Hlavní hrdinka Mae mi lezla na nervy. Kniha se četla pomalu, je zbytečně protáhlá, upovídaná, s rozvláčným tempem. Jak postupně Mae ztrácí rozum, leze vám na nervy více a více. Mnohem raději bych si přečetla příběh o hrdince, která na konci dojde k nějakému prozření a začne proti uzavření Kruhu bojovat, než proti bezduché Mae, která je nadšená, když může posílat záplavy smajlíků :) :) :)  Ale jako realistická a děsivá vize budoucnosti je tato kniha dokonalá. 

 FILM
 hodnocení:★★★ a půl 
Na filmové zpracování jsem mnoho pozitivních ohlasů neslyšela. Své o tom vypovídá i to, že z našich kin se film rychle vytratil, jako pára nad hrncem. Pro diváka, který nečetl knihu, může být film nudný a bez akce. Pro čtenáře, který zná knižní příběh Mae, je film mnohem zajímavější. Celkem věrně se drží knihy a je o kousek povedenější. Mae jako Emma Watson tu působí sympatičtěji. Scénáristé naštěstí vymazali i  zbytečné postelové aférky a ponechali jen základní dějovou linku. Film tak přišel o romantickou linku, ale ve výsledku mi to vůbec nevadilo.  Film působí i uvěřitelněji, protože zatímco v knize jsou všichni Circlané jako bezduché zombie stádo, které se podřizuje trendu nemít soukromí, ve filmu se vyskytnou aspoň nějaké negativní reakce. Líbilo se mi, že na konci došlo u Mae aspoň k nějakému prozření. Přesto je konec nejednoznačný a jak to všechno dopadlo se dozvíte nejspíše jen ve vlastní fantazii.  

Jisté je, že při čtení filmu i knihy vám fantazie bude pracovat na plné obrátky a budete se divit tomu, jak lidé s potleskem a nadšením přijímají nové zvrácené nápady, jak dokonale zmapovat každou sekundu jejich života...

Okomentovat

9 Komentáře

  1. Film jsem neviděla, ale z knihy jsem byla nadšená. Je hrozné, jak jednoduše by se něco takového mohlo stát... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, také se mi moc líbil ten nápad a jak lehce by se fikce mohla stát skutečností :)

      Vymazat
  2. Už dlouho jsem se chtěla na film podívat. Dneska se na něj kouknu a uvidím, třeba se dostanu i ke knížce:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to přeji hezké pokoukání a těším se na tvůj názor na film :)

      Vymazat
  3. Film chci určitě vidět, ale u knihy ještě nevím, jestli ano nebo ne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film je dobrý začátek a kdo ví, třeba se jednou dostaneš i ke knize :) Ať se ti film líbí :)

      Vymazat
  4. Musím se přiznat, že ta kniha mě nějak nezaujala, z recenzí a anotací a tak. Ale na film bych se podívala už jen kvůli Emmě. Nicméně jestli a kdy se na něj podívám, to je ve hvězdách... :D

    OdpovědětVymazat
  5. O knize jsem se dozvěděla jen díky filmu, který nedávno začali promítat v kinech. Knihu mám v seznamu k přečtení, nicméně nečtu na ni moc pozitivní ohlasy, tak jsem celkem na vážkách, zda se do ní pustit...

    OdpovědětVymazat
  6. Psala jsem stejný článek, takže moje názory už asi znáš... Tvoje zpracování se mi moc líbí :)

    OdpovědětVymazat