Recenze: Poušť v plamenech

Výsledek obrázku pro poušť v plamenechAutor: Alwyn Hamilton
288
Vydání: CooBoo, 2017
Pouštnímu národu země Mirádži vládnou smrtelníci, ale v divokých, holých pustinách se pořád potulují mystická stvoření z dávných pověstí a někde prý stále čarují i samotní džinové. Na městečku Prachov ale nic mystického ani magického není a pistolnice Amání se už nemůže dočkat, až z něj zmizí. Jestli zde zůstane, jejím osudem je skončit "buď provdaná, nebo mrtvá", takže se Amání hodlá z Prachova dostat za pomoci své ostré mušky. Když se na střelecké soutěži setká s Jinem, tajemným cizincem, usoudí, že našla ideální únikovou cestu. Ale za celé roky, kdy fantazírovala o útěku z domova, se jí určitě nesnilo, že odsud uteče před vražednou sultánovou armádou s uprchlíkem hledaným za velezradu na mytickém koni. A určitě nečekala, že se do toho uprchlíka zamiluje… nebo že jí mladík pomůže odhalit mocnou pravdu o tom, kdo Amání opravdu je.
Amání celý život sní o tom, že opustí své rodné městečko Prachov, které leží zapomenuté uprostřed pouště a čeká ji v něm jen pochmurná budoucnost. Po smrti své matky je odhodlaná vydat se na místo, o kterém slyšela spoustu příběhů. Láká ji hlavní město Izmán. Amání chce nechat chudý Prachov daleko za sebou a vydat se na cestu za lepším životem. Jenže potřebuje peníze. A tak tasí kolty a v přestrojení za chlapce to natře ve střelecké soutěži všem pistolníkům z okolí. Prostřílí se až do finále. Jejím posledním protivníkem je tajemný cizinec Jin. Pistolnická soutěž se však zvrtne v boj o život a Amání odchází bez peněz.

Nadějí však pro ni je záhadný Jin, který má v patách sultánovu armádu a je opředený rouškou tajemství. Jin se stane jejím společníkem na cestě. Amání se dočká vytouženého útěku, ale úplně jinak, než si představovala. Útěkem na divokém koni z větru a písku to teprve začíná. Před nimi leží nekonečné moře písku a pusté pouštní duny, po kterých možná stále ještě kráčí mystické bytosti. Džinové, krvežízniví ghúlové a děsivé noční můry. Pouštní země Mirádži je na pokraji rebelie. Už brzy v ní budou slyšet výstřely z pistolí, cítit závan střelného prachu a písek bude vířit. Jaký podíl na tom budou mít Amání a Jin?

Poušť v plamenech je prvním dílem fantasy trilogie, která vás zavede do světa písku, magie a střelného prachu. Autorka vsadila na neobvyklou kombinaci Orientu a westernu. V této knize tak zavítáte do pouštní země Mirádži, kde vesele jezdí vlaky a vyrábějí se střelné zbraně. Zároveň si však poušť uchovává špetku své dávné magie a pořád se ještě můžete setkat s příběhy o džinech plnících přání a další tvorech zrozených z pouště.

Své o tom ví hlavní hrdinka Amání, která si vás získá svojí drzostí, odvahou a energií. Amání je totiž jako písečná bouře, učiněný živel, který se před ničím nezastaví. Nebojí se podvádět a zradit. Na druhou stranu však má srdce bojovnice. Skvěle se doplňuje s Jinem a jak jistě tušíte, časem mezi nimi přeskočí jiskra. Naštěstí tu není romantický trojúhelník, ani velká romantika. Amání a Jin jsou totiž v jednom kole a na nějaké velké muchlání zkrátka není čas.

Kniha je typickým příkladem YA fantasy. Příběh má originální nápad a pořádný spád se spoustou akce. Čekají vás staré dobré westernové přestřelky a spousta dalších překvapení.  Styl psaní je jednoduchý a příběh rychle odsýpá. Možná až příliš rychle. Méně než tři sta stran totiž uteče jako voda. Trochu škoda nevyužitého potenciálu. Pár dalších drobností z mytologie a pár desítek stránek navíc a z knihy by rázem bylo velkolepé čtení.

Občas to vypadá, že se autorka nemohla rozhodnout, jestli chce divoký západ nebo arabský orient. Úplně jasno nejspíše nemá ani v tom, kam se budou její hrdinové ubírat. Vláčí je pouští nazdařbůh a jasný směr jim určí až na konci. Je z toho cítit, že jde o začátek série. Karty jsou již však rozehrány a další díl bude nejspíše o dost zajímavější.

Poušti v plamenech k dokonalosti trochu chybí, přesto jde o výborné čtení. Snadno knize propadnete a ta vás jako tekutý písek vyhodí ze své náruče až na konci. Příběh je velmi podmanivý a okouzlující. Pokud zatoužíte po originálním čtení, které vás zatáhne daleko od domova, do prosluněných dálek zavánějících pradávnou magií, jste na správné adrese.