5 krát duchové v hlavní roli

S koncem října se blíží i strašidelný svátek, který má většina z nás spojený s dýněmi a kostýmy. Skutečným účelem tohoto svátku je však zavzpomínat na zesnulé. V tento den má být hranice mezi naším světem a říší mrtvých nejslabší. Duchové a další  bytosti ji  proto mohou nejsnáze překročit a vesele rejdit mezi živými.  V takový čas je ideální zalézt pod deku s dobrou knihou a pro správné navození atmosféry nejlépe s duchařskou knihou.

Pokud se rádi bojíte a fascinuje vás tajemné záhrobí, nemusíte si hrát na lovce duchů a prozkoumávat  nejbližší hřbitovy, temné lesy, ani přespávat v hladomornách na starých hradech. Tohle všechno si za vás již vyzkoušela spousta knižních hrdinů. Každý z nich se s duchem vypořádal po svém. Pět nejzajímavějších knih, kde bytosti ze záhrobí hrají hlavní roli, najdete v tomto článku. Jelikož každý z nás má jinou míru odvahy, jsou pěkně odstupňované od celkem přátelských duchů, přes strašidelné domy, až po ty nejděsivější vražedné poltergeisty.


1) Série Mediátor - Meg Cabot
 stupeň - lehký náznak mrazení, velká dávka pobavení 

 Šestnáctiletá Susan Simonová viděla svého prvního ducha, když jí byly dva roky. Od té doby se její svět hemží duchy, kteří potřebují pomoc. Susan patří mezi Mediátory, kteří mají zbloudilé duše převádět na druhý břeh do Krajiny stínů. Dokáže hovořit se zesnulými a ti chtějí, aby za ně řešila jejich problémy, které je drží na tomto světě. Věřte, že poslat takového ducha, tam kam patří, není vždy úplně jednoduché. Pozná to i Susan, když se setká s jednou tragicky zesnulou a opravdu naštvanou studentkou, která na ni má vážně spadeno. Naštěstí Susan už má bohatou praxi v tom, jak poslat ducha, tam kam patří a ještě před tím mu s úsměvem nakopat zadek.
 




2) Anna krví oděná - Kendare Blake
stupeň - mírně zježené chlupy na rukou 
Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé. Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Nyní Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov. Avšak z nějakého důvodu právě Casův život ušetří.



3) Skvrna - Gillian Flynn
stupeň - mrazení v zádech
Skvrna je kraťoučká povídka od  světové bestselleristky Gillian Flynnové. Nízký počet stran ovšem hravě dohání nabitým obsahem a je poctou všem klasickým duchařským historkám o tajemných domech. V jednom takovém totiž žije Susan Burkeová, mladá žena, která se zabývá věštěním a mystikou.  Jenže její starý viktoriánský dům skrývá víc tajemství než jednu krvavou šmouhu na stěně a pochybné duchy, které vyžene trocha šalvěje a mořské soli. Dost možná tady půjde někomu i o život…








4) Pytel kostí - Stephen King
stupeň:  hrozivě děsivé, jako bubák pod postelí
I mistr žánru hororu, Stephen King, má na kontě pár vydařených duchařin.  Ústřední postavou tohoto románu je spisovatel Mike Noonan. Ztratil tragicky ženu a s ní i nenarozené dítě. O to urputněji se ujme mladé ženy Mattie, která ovdověla. Po celou tu dobu je ovšem trýzněn nočními můrami a jeho dům se mění v čím dál tím záludnější past. Je na vině jeho zesnulá žena, která mu zatajila, že čeká dítě, či někdo, kdo bydlel v domě kdysi dávno? Odpověď je skryta v umně provázaném ději, jenž spojuje horor s romantickým příběhem  a nalézá přirozené řešení v propojeném osudu děvčátek, jejichž jména začínala, či měla začínat písmenem "K".

 5) Pamatuji si vás všechny - Yrsa Sigurdardóttir
stupeň: jen pro odvážné lovce duchů vybavené baterkou a lapačem snů proti nočním můrám
 Královnou duchařin je islandská spisovatelka Yrsa Sigurdardóttir. Její parketou jsou spíše detektivky, ale Pamatuji si vás všechny má pořádně mrazivý nádech duchařiny a jde opravdu o mistrovské dílko. Máme tu poltergeista toho nejhoršího druhu, partičku vyděšených přátel a opuštěnou chatu. Dokonalé kulisy, dokonale napsaná kniha a to natolik, že na noční výpravy na záchod budete po jejím přečtení chodit pouze s baterkou (osobní zkušenost).

Když se tři mladí lidé z Reykjavíku rozhodnou, že koupí dům v opuštěné obci v pustých západních fjordech, netuší, co všechno je tam čeká. Co bude odhaleno a co probuzeno. Gardar, jeho žena Katrín a společná kamarádka Líf se chtějí pustit do renovace domu, ale brzy se začnou dít divné věci. Na podlaze se objevují mokré šlápoty, někdo trousí po pokojích mořské mušle, ozývají se podivné zvuky. Mobily se jim záhadně vybijí a loď pro ně má přijet až za několik dní. Jiná cesta z mrazivých pustin nevede. Jsou tu úplně sami. Nebo ne...? Mrtví si totiž někdy pamatují víc, než bychom si přáli..

Okomentovat

22 Komentáře

  1. Já se bojím v podstatě všeho, takže pro mě hororové knihy vážně nejsou. :)) A ještě je číst v době okolo dušiček... NIKDY. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se v hororových knihách a filmech také moc nevyžívám, ale občas mě popadne chuť vyzkoušet něco z trochu jiného žánru :)

      Vymazat
  2. Sériu Mediátor zbožňujem. Je to jedna z prvých sérií, ktorú som celú prečítať cez počítač. Neskutočne ma z toho boleli oči, ale aj tak som si to veľmi užila. Knihy od Meg majú všetky svoje čaro.
    Musím si dať niekedy re-reading.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím :) tahle série mě moc baví a vážně mi přirostla k srdci :)

      Vymazat
  3. Nevím, kterou knihu bych si přečetla, každopádně díky za tipy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně doporučuji Mediátora :) ten je vynikající :)

      Vymazat
  4. Horory nečtu a ani se na ně nedívám, ale Pamatuji si vás všechny si chci strašně přečíst. A děkuji za zbylé tipy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pamatuji si vás všechny rozhodně doporučuji :) Vážně se mi moc líbila, i když jsem v noci baterku nedala z ruky :D prostě byl to silný zážitek :)

      Vymazat
  5. Super zoznam, chcela by som si prečítať dvojku a tiež niečo od Kinga :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od Kinga bych si také něco ráda přečetla :) Třeba To nebo zrovna Pytel kostí :)

      Vymazat
  6. Tyhle typy článků miluju, čekala jsem, že s ním někdo vyrukuje :-) A díky za inspiraci, na tohle období knížky jak dělané :-) S poslední knížkou souhlasím, ta byla opravdu děsivá, bála jsem u ní jako nikdy...navíc teď byl podle ní natočen film a já neměla odvahu mrknout ani na trailer...
    Před pár dny jsem dočetla Trhlinu od Jozefa Kariky a můžu doporučit, pokud se ráda bojíš, v mém žebříčku děsivých knih předčila i právě Pamatuji si vás všechny. Brzy sepíšu recenzi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U Pamatuji si vás všechny jsem se také bála, ale na druhou stranu to byl silný čtecí zážitek a mám ráda knihy, které ve mě umí zanechat velký dojem :) To se povedlo. Ráda bych zkoukla i film, ale raději ve dne :D A děkuji za tip, po Trhlině se podívám :)

      Vymazat
  7. Úžasný tématický článek. King, King, King - juhůůů! :D A Pytel kostí jsem zrovna ještě nepřečetla...:D Ale už čeká v knihovničce, jinak na Skvrnu mám zálusk jako na takovou miloučkou, hororovou povídku, která bude taková trochu jiná, tak jsem zvědavá. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to přeji krásné duchařské čtení :) Na Skvrnu se také chystám, snad se jí v knihovně brzy dočkám :)

      Vymazat
  8. Horory a duchařinu moc nemusím, ale tématicky se to opravdu hodí.. :D

    http://boook-planet.webnode.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad tě na nějaké zajímavé knihy nalákám příště :)

      Vymazat
  9. Nejvíc mě zaujala poslední kniha tvého seznamu - Pamatuji si vás všechny. Moc ráda se bojím, tak si ji asi půjčím v knihovně abych se mohla o podzimních večerech bát :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle knihu rozhodně doporučuji :) Mě se moc líbila,tak, že si snad dám teď re-reading :)

      Vymazat
  10. Mediatora mam na seznamu celou vecnost... ale porad neni cas :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadají všechny super, mám takové knihy ráda :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  12. Skvělá volba, ještě že to čtu až poté :)
    Kendare Blake mám ráda, i když jsem zatím četla jen Antibohyni, na její další série se určitě chystám, podobně jako na Krajinu plnou stínů. A nově mě teď zaujala i poslední knížka :)

    OdpovědětVymazat
  13. Kinga už mám v hledáčku nějakou dobu, snad se mi konečně poštěstí najít na Vánoce pod stromkem To, na kterém jsem byla s kamarádkou v kině a které bylo... jednoduše úžasné!
    Kromě Skvrny (kterou jsem ale nečetla) jsem se s ničím z tvého seznamu nesetkala. Z duchařin se mi ale minulý rok hodně líbila duchařská série Hřbitovní královna, která se sama četla a zároveň byla prodchnutá mrazivou atmosférou. A pane jo! Díky ti - nebýt tvého duchařského článku, snad bych si ani tuto sérii zpětně nevyhledávala a nezjistila, že příští rok vychází čtvrtý díl. :D

    OdpovědětVymazat