Recenze: Poslední dívka

Autor: Riley Sager
Počet stran:
408
Vydání: Omega, 2017
Před deseti lety jela studentka Quincy na dovolenou s přáteli a vrátila se sama, jako jediná přežila hororový masakr. Stala se členem klubu Poslední dívky, který vymysleli novináři, a do takové skupiny nechce nikdo patřit. Patří do něj třeba Lisa, která ztratila devět sester z vysokoškolského klubu po útoku teroristy nebo Sam, která přežila útok maskovaného muže během noční směny v hotelu. A nyní mezi ně patří i Quincy, která zakrvácená prchala lesem před násilníkem, který přepadl partu studentů v chatě. Všechny tři dívky se snaží na prožité trauma zapomenout. V současnosti už je na tom Quincy dobře. Má snoubence Jeffa, populární blog o pečení, krásný byt, terapeutickou skupinu a policistu, který jí před lety zachránil život. Její mozek tragickou událost vymazal a minulost je pohřbena. Až do té doby, dokud není Lisa, první Poslední dívka, nalezena mrtvá ve své vaně s podřezaným zápěstím....

Lisa, Sam a Quincy. Tři Poslední dívky. Tři oběti, které jen o vlásek unikly smrti a jako jediné přežily krvavé řádění vraha. Viděly umírat své blízké jednoho po druhém. Krvavé nože, křik, spousta mrtvých těl a klesající naděje na záchranu.  Zažily masakr jako z hororu a bojovaly o život jako lvice. Podařilo se jim to a teď jsou Přeživší. Novináři je překřtili na Poslední dívky. Všechny tři však pouze touží na děsivé chvíle zapomenout.

Patří mezi ně i Quincy, která přežila masakr v chatě Pine Cottage. Výlet na opuštěnou chatu, který měl být plný zábavy, se nakonec zvrhl v něco úplně jiného. Z šesti přátel Quincy zůstala naživu jako jediná. Běžela lesem v zakrvácených šatech a v patách jí byl On. Více si z děsivé události ovšem nepamatuje. Nepamatuje si Jeho tvář ani to, jak k té tragédii došlo.

Nyní po deseti letech od traumatické události se má Quincy dobře. Má chápavého snoubence Jeffa, útulný domek a populární blog o pečení. Bere prášky na uklidnění a daří se jí všechny vzpomínky vytěsnit. Navíc má svého ochránce Coopa, policistu, který jí tenkrát zachránil život. Z poklidného života plného sladké vůně pečení ji však vytrhne další dramatická událost. Lisa, jedna z Posledních dívek je nalezena mrtvá ve vaně s podřezaným zápěstím. Proč si vzala život? A skutečně si ho vzala sama? V Quincy se probouzí obavy a nejistota. A brzy se před jejími dveřmi objeví Sam,  třetí z Posledních dívek, a obrátí jí život naruby. Vyvolává v ní vzpomínky na minulost. Vzpomene si Quincy, jak to tenkrát vše bylo?
  Poslední dívkou se v hororu označuje ta jediná, která na konci zůstane naživu. Nikdy jsem se ráda nedívala na strašidelné filmy, kvůli umělé krvi, gumovým nožům a postavám, které činí hloupá rozhodnutí. Ale to co se stalo nám, nebyl film. Byl to skutečný život. Náš život. Krev nebyla umělá. Nože byli ocelové a děsivě ostré. A ti, kdo zemřeli, si to rozhodně nezasloužili.

Poslední dívka je kniha, která nějak unikla mému hledáčku, který jindy s celkem přesnou muškou cílí na všechny potenciálně dobré knihy. O to více děkuji nakladatelství Omega, že mi knihu nabídlo k recenzi, vyklubalo se z ní totiž milé překvapení.

Příběh je vyprávěn z pohledu Quincy, která má za sebou ošklivou minulost a jak brzy zjistíte, neméně děsivou současnost. Smrt si totiž znovu vybrala svou daň a je tu řada nevyřešených otázek. Autorka rozehrála velmi čtivý a napínavý příběh, který vás pohltí natolik, že budete muset nutně znát odpovědi na všechna ,,proč?,, Hlavní hrdinka si nic nepamatuje a tak spolu s ní budete střípky příběhu odhalovat kousek po kousku a mezitím podezřívat všechny ostatní postavy, že mají něco hrozného za lubem.

Hlavní linie se střídá s kapitolami z minulosti, které popisují události v Pine Cottage. Od šťastného příjezdu party kamarádů až po závěrečné stránky zkropené krví. A je to snad poprvé, co mohu říct, že mě bavily obě dějové linie. Většinou mě šťourání se v minulosti unavuje. Ale tady autorka prokázala svůj spisovatelský um a prolínání obou linií pořádně zvyšuje napětí.

Autorka si umí se čtenáři pohrát jako kočka s myší. Velmi snadno jí sednete na lep a nebudete až do posledního okamžiku nic tušit. V polovině knihy jsem byla přesvědčená, že vím, kdo je vrah. Překvapivý závěr mi však ukázal, že jsem se spletla. A přesně taková nečekaná odhalení mám ráda. Baví mě, když autor čtenáře vmanipuluje na určitou cestu a nakonec mu ukáže, že celou dobu šel  při pátrání po vrahovi úplně jiným směrem.

Pochvalu si autorka zaslouží i za mistrně napsané postavy, které působí velmi reálně. Dokonce natolik, že jsem nesympatickou Sam upřímně nesnášela. Ale to byl záměr a jinak strhující příběh nesympatie naprosto zastíní. Při čtení tedy čekejte spoustu zvratů, štědrou dávku adrenalinu, nervy napjaté k prasknutí, v závěru vyražený dech a mrazení v zádech. Poslední dívka rozhodně stojí za přečtení a to říkám já, zmlsaná čtenářka, která je v kategorii thrillerů celkem vybíravá.
Kniha vyjde 23.10.2017

Za poskytnutí recenzního výtisku  děkuji nakladatelství Omega
Knihu lze zakoupit na Knihy Dobrovský.