Recenze: Plamen v temnotě

https://www.databazeknih.cz/images_books/34_/342816/big_plamen-v-temnote-hmQ-342816.jpgAutor: Sabaa Tahir
Vydání: Host, 2017, 472 stran
Anotace:
Eliasovi a Laie jde o život. Po Čtvrté zkoušce a událostech, k nimž při ní došlo, se vojáci vydávají na lov dvou uprchlíků, kteří utekli ze Serry. Laia se chystá proniknout do Kaufu, nejstřeženějšího imperiálního vězení, aby zachránila svého bratra. A Elias je rozhodnut jí pomoci, přestože se tím vzdává poslední šance na svobodu. Temné síly, lidské i ty z jiného světa, však pracují proti nim. Dvojice musí na každém kroku své cesty bojovat, aby přelstila nepřátele: krvežíznivého císaře Marka, nemilosrdnou Velitelku, sadistického Dozorce, který vládne kaufskému vězení a - což je nejbolestivější - i Helenu, Eliasovu dlouholetou přítelkyni, která nyní zastává funkci císařova Krkavce

HODNOCENÍ:★★★★★
 
Jiskra v popelu nemá svůj název náhodou. Skutečně ve vás zažehne jiskru, která se bude s každou další stránkou rozdmýchávat v plameny, až na konci spálí vaše srdce na prach. Úplně stejné účinky na vaši oběhovou soustavu bude mít i její pokračování Plamen v temnotě.

Vítejte znovu ve světě připomínajícím brutální Římskou říši. Impérium je země písku, ostrých mečů a chladnokrevných válečníků. Jedním z nich je i Elias Veturius, nejlepší voják Šerosrázské akademie. Od malička byl vychováván k tomu být Maskou, bezcitným elitním vojákem. Své tělo a krev zaslíbil Impériu. Duši mu však dát nechce a za to má zaplatit životem. Elias neuspěl v nedávných zkouškách, z kterých měl vzejít nový císař a nyní je na útěku společně s učeneckou dívkou Laiou.

Laia pokračuje ve svém boji o osvobození svého bratra z nejpřísněji střeženého vězení v Impériu. Společně s Eliasem je čeká nelehký úkol. Na každém kroku číhá smrtelné nebezpečí. V patách mají spoustu pronásledovatelů, včetně Eliasovi nejlepší přítelkyně Heleny. Ta je teď Krkavcem, císařovou pravou rukou. Ona a Elias najednou stojí na úplně opačných stranách. A aby toho nebylo málo, pracují proti nim i temné magické síly. Zkrátka na této cestě za osvobozením vás čeká svištění naostřených šamšírů, ale i naděje a láska, které budou hořet jako plamen v temnotě.
Sabaa Tahir již prvním díle s názvem Jiskra v popelu rozehrála skutečně velkolepé představení. Druhý díl se vyhoupl ještě o laťku výše. Plamen v temnotě je již plnokrevná epická fantasy a je tu znát velký posun. Tato série se odpoutala se od běžných klišé young adult žánru. Míří do závratných výšin a rozvíjí se jedině k lepšímu.

Druhá kniha začíná prakticky tam, kde první díl skončil. Už od začátku vás autorka nenechá vydechnout. Adrenalin, bojové šarvátky, zrada a překvapení se na vás valí ze všech stran. Čeká vás velký nápor na nervy, slzy, krev i pot. Tato kniha vtáhne čtenáře do děje a nepustí ho až do poslední stránky.

Autorka umí moc výborně popsat myšlenky všech postav a zdůraznit jejich charakter. Kapitoly jsou opět psané střídavě z pohledu Eliase a Laiy. Další vypravěčkou je navíc i Helena. Nejspíše nebude vaší nejoblíbenější postavou, ale bylo velmi zajímavé nahlédnout za oponu jejích myšlenek. Tyhle postavy zkrátka žijí nejen mezi stránkami, ale i v hlavě čtenáře, který s nimi chce vše prožívat, milovat i bojovat.

Jediný drobný zádrhel je v dialozích. Oproti předchozímu dílu mám dojem, že tu dialogy trochu váznou, jako by postavy ne vždy věděli o čem si povídat. Autorce to však lehce odpustíte, protože jinak jsou svět i příběh do detailu promyšlené. Je znát, že autorka splétá nitky a vede své postavy k určitému cíli. Není to však pohádka na dobrou noc. Tahle kniha je nepředvídatelná jako život sám. Občas je nesmírně krutá a nespravedlivá. Jindy je plná emocí a dojmů. A přesně taková má dobrá kniha být. Je to strhující příběh, na jehož konci padnete na kolena do písku Impéria a budete žadonit o další díl. 

Okomentovat

11 Komentáře

  1. Moc pěkná recenze, knihy mám na seznamu a doufám, že se k nim brzy dostanu... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně ti přeji, aby jsi se k ní dostala brzy :) Tahle kniha za přečtení vážně stojí :)

      Vymazat
  2. Ja už dávno nečítam fantasy a neviem, či by táto kniha niečo zmenila :D Zaujala ma, keď o nej všetci písali, no teraz neviem...
    Je výnimkou, ak má druhý diel série také isté vysoké hodnotenie ako prvý. Asi by som si mala skúsiť prečítať aspoň pár strán :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna tohle je kniha, která k fantasy přiláká i nečtenáře fantasy :) rozhodně doporučuji do ní nakouknout :)

      Vymazat
  3. Po teto serii furt pokukuji a nemohu se rozhodnout, ale tvoje recenze me zase vic posoupla k precist, takze jde na muj dlouhatanskej wishlist:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že jsem tě nalákala :) Nemůžu si pomoct, ale tuhle sérii mám vážně ráda :)

      Vymazat
  4. Během Hostovské ankety "team Ódinovo dítě x team Jiskra v popelu" jsem byla, ačkoliv jsem ani jednu z knih nečetla, za Siri Pettersen. Severská mytologie mi byla blíž, než Impérium. Ódinovu dítěti jsem se už dostala a páni - musím říct, že tu sérii skutečně miluji a řadím mezi své oblíbené. Po Síle mám teď pocit, že je na čase se pustit i do této série a zjistit, jestli bych skutečně zůstala u svého prvotního rozhodnutí, nebo změnila strany.
    Popravdě, když jsem si kupovala první díl Havraních kruhů na Světě knihy, po zaplacení jsem ještě brouzdala očima po vyskládaných knihách na pultu. Samozřejmě, že jsem přemýšlela, jestli k tomu nepřikoupit také Jiskru, ale bohužel... většinu peněz jsem utratila za jiné knihy. :D
    Tak třeba s Jiskrou stejně, jako s Dítětem, začnu na Světě knihy - ne-li dřív. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V této hostovské anketě jsem já naopak jasný tým Jiskra :)Vyzkoušela jsem obě série, ale Odinovo dítě na mě tolik nezapůsobilo jako Jiskra :) Severská trilogie mi přišla taková táhla, pomalý začátek a rozjezd :) Tady mě vyhovuje, že se pořád něco děje a konec každé kapitoly musím rozdýchávat :D Ale rozhodně doporučuji porovnat obě série :) Přeji hezké čtení :)

      Vymazat
  5. Dlouho jsem přemýšlela, jestli sérii ano nebo ne, ale nakonec ji asi vynechám. I když je podle všeho super :)

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadají vážně skvěle, rozhodně se po nich podívám:)
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
  7. taky jsem z teto serie naprosto nadsena :-D

    OdpovědětVymazat