Recenze: Ta přede mnou

Autor: J.P. Delaney
344
Vydání: Ikar, 2017
Emma se snaží vzpamatovat z traumatického přepadení a hledá místo, kde by mohla začít nový život.  Zalíbí se jí dům na Folgate Street. Je to mistrovské architektonické dílo - minimalistický design a skla se vzdušnými, otevřenými prostory. Ten dům má ovšem také svá pravidla. Tajemný architekt, který ho projektoval, má totiž pro nájemníky celou řadu nařízení - žádné knihy, ozdobné polštáře či jiné dekorativní předměty. Tenhle prostor má totiž své nájemníky změnit a také to udělá.
Jane prožila osobní tragédii a také ona potřebuje nový začátek. Když objeví dům na Folgate Street, okamžitě ji uchvátí. Brzy po nastěhování se však Jane dozvídá o záhadném úmrtí předchozí nájemnice. Čím více se Jane snaží v onom příběhu rozlišit pravdu od lží, tím více je nucena podřídit se stejným pravidlům, dělat stejná rozhodnutí, stýkat se s těmi samými lidmi a zažívat stejný teror jako ta předešlá…

Emma a Jane. Tehdy a teď. Dvě ženy, které se nikdy nepotkaly a přesto mají mnoho společného. Obě mají za sebou traumatický zážitek a hledají vhodné místo pro nový začátek. Tím ideálním místem pro novou životní etapu je dům ve Folgate Street. Není to však vhodné bydlení pro každého. Tento dům nemá nájemníkům sloužit. Naopak je má nenávratně změnit...

Jane právě přišla o své dítě a jediný způsob, jak se z této tragédie vzpamatovat, je začít úplně od začátku. Prvním krokem je najít si nové bydlení. Poté, co Jane objeví dům ve Folgate Street, okamžitě jí uchvátí jeho ohromné prostory, minimalistický styl a prosklené stěny. Tento byt však nájemníkům diktuje řadu podmínek. Žádné osobní předměty, dekorace, polštářky, domácí mazlíčci nebo knihy. Zakázané je vše od oblečení na podlaze až po rovnání koření jinak než podle abecedy. Je to dům, který má své nájemníky vést k minimalismu. K tomu, abych jejich kolonka -,, napište vše, co k životu považujete za nezbytné,, - byla prázdná.

Jane nové bydlení uchvátí a spolu s ním i architekt domu Edward. Jenže Jane brzy zjišťuje, že dům má temnou minulost. Je s ním spojená záhadná smrt předchozí nájemnice. Je skutečně jen náhoda, že původní obyvatelka domu Emma je Jane neuvěřitelně podobná? Jane se snaží zjistit více o Té před ní. A aniž by si to uvědomovala, kráčí přesně v jejích stopách. Jejich životy se začnou nebezpečně podobat. Povedou oba k tragickému konci?
Ta přede mnou je psychologický thriller o dvou ženách, které touží po novém začátku. Jenže jejich nový dům se však místo oázy klidu změní v místo naplněné děsem. Strach bude brzy pronásledovat i vás, protože tento thriller se vám doslova zařízne pod kůži. Ta přede mnou vás bude děsit, fascinovat a především bude jednou velkou hádankou, která čeká na rozuzlení.

V knize se střídá vyprávění z pohledu Jane a předchozí nájemnice Emmy. Kapitoly jsou nadepsané jako Tehdy a Teď. Jejich vyprávění od sebe dělí několik let a přesto budete mít pocit, jakoby vyprávěly úplně stejný příběh. A právě v tom je největší kouzlo této knihy. Postupně se obě ženy začínají řídit stejnými pravidly a dělat stejná rozhodnutí. A právě z té podobnosti skutečně mrazí. Především, když víte, že se obě nejspíše řítí vstříc smrti.

Autor si umí výborně pohrát s myslí čtenáře. Postupně budete odhalovat jednotlivé střípky příběhu. Krátké kapitoly dodávají knize spád a jakmile se začtete, je to jako kdybyste vstoupili do domu na Folgate Street. Už nemůžete jen tak odejít. Příběh nad vámi převezme stejnou kontrolu, jako onen dům nad hlavními hrdinkami. A stejně jako ony se cítí ve ponurém bytě nepříjemně, tak i na vás dolehne mrazivě napínavá atmosféra.

Kniha je poutavá a opředená rouškou tajemství. Čeká vás řada překvapení, temný stín podezření, až nakonec zjistíte, že nemůžete věřit ani vlastní mysli. Možná jen samotný konec je trochu odfláknutý. Velkolepé finále, které budete rozdýchávat ještě do druhého dne, se totiž nekonalo. Drobnou výtku mám i k tomu, že v kapitolách, které vypráví Emma, nejsou uvozovky. Je proto dost nepřehledné poznat přímou řeč.

Přesto má tato kniha vše, co si od dobrého thrilleru můžete přát. Je dokonale promyšlená. Prožene vás jako pavouk skrz děsivou pavučinu lží až budete lapat po dechu napětím. Jednotlivá vlákénka jsou dobře propletená a ze své sítě vás kniha pustí až na samotném konci.