3 největší knižní zklamání za rok 2017

Blíží se konec roku a s ním spojené bilancování. Nejspíše každý knihomol přemýšlí nad tím, jaké nejlepší  knihy za uplynulý rok přečetl. Nesmíme zapomenout i na stinnou stránku tohoto pomyslného žebříčku - na knihy, které na nás nezapůsobily tím nejlepším dojmem. Ať chceme nebo ne, v knižním světě na nějaké zklamání dříve či později narazíme. Tři knihy, které mě z nějakého důvodu neoslnily, nenaplnily má očekávání nebo mě jednoduše nebavily, vám představím v tomto článku.

1. Mořeplavec (Diana Gabaldon) - utajené scény aneb chybějící stránky

Cizinka je moje oblíbená série, která si nevyhnutelně našla místo v mém čtenářském srdci. Příběh Claire doslova hltám a na Mořeplavce jsem se skutečně těšila. Mořeplavec jako příběh je ohromný, dojemný, napínavý. Jednoduše silný příběh, přesně takový, jaké mám ráda. Ale co se týče samotného provedení knihy, tak nové vydání Mořeplavce je pro mě největším knižním zklamáním letošního roku. S hrůzou jsem totiž zjistila, že pár stránek (ehm asi 50) recenznímu výtisku chybí a naopak asi 80 jiných je v knize dvakrát. A zrovna na těch klíčových chybějících stranách se Jamie konečně shledá s Claire, takže si umíte jistě představit mé rozčarování. Ty nejlepší a nejemotivnější scény mi měly zůstat utajeny, naštěstí knihovna to se svým vydáním Mořeplavce jistí. Ovšem to, že tenhle knižní salát někdo pustil do oběhu, za to rozhodně palec dolů.
2. Všichni ptáci na nebi (Charlie Jane Anders) - ach, ten magický realismus

Lákavá anotace, přenádherná obálka a uvnitř plytký příběh. Kniha Všichni ptáci na nebi je ověnčená řadou cen za literaturu. Jak ovšem napovídá hodnocení na Databázi knih, na čtenáře příliš nezapůsobila. I já jsem si na ní těžko hledala něco pozitivního. Když si přečtete anotaci, získáte dojem, že tuhle knihu musíte mít. Jenže pak přijde lehké rozčarování, že jde o něco úplně jiného, než jste si představovali. Ze začátku má příběh kouzelnou atmosféru a velký potenciál. Časem však zajede do nudných kolejí a to kouzlo se úplně vytratí. Této knize se nedá upřít její jedinečnost a krásná myšlenka skrýt v ní poselství o rovnováze přírody a technologií. Jenže kromě těchto aspektů byla kniha poměrně nudná. Pro mě to bylo třetí setkání s magickým realismem a potřetí dopadlo špatně.
3. When Dimple met Rishi (Sandhya Menon) - hrdinka na zabití

Tato kniha u nás sice nevyšla, ale v létě kolem ní byl celkem poprask. Příběh je o Dimple, která pochází z indické rodiny, je velmi ambiciózní a neváhá vám to připomínat nejméně třikrát na každé stránce. Neustále tak čtete o tom, jak touží po kariéře, a že její rodiče jsou dutí jako pařez, protože jí chtějí sehnat milého indického manžela. A tím má být Rishi, roztomilý trouba, který hned při prvním setkání na nic netušící Dimple vybalí zásnubní prsten. Dimple si ho hned zaškatulkuje do škatulky - absolutní FUJ, protože nesdílí její hodnoty. Dimple touží po úspěchu a svobodě. Rishi chce lásku a partnerství. A světě div se, stejně z toho nakonec vznikne těžká instalove.

Prokousala jsem se první stovkou stran a nakonec čtení vzdala z obavy o své duševní zdraví. Často jsem totiž zaznamenávala chutě hlavní hrdinku proplesknout a vyléčit ji tak z její nadutosti. Knihu tak nemohu hodnotit úplně, ale považuji ji za ztrátu času.

Související obrázek
A jaké knihy jsou letos největším zklamáním pro vás?

Okomentovat

20 Komentáře

  1. Uf! Tak já měla naštěstí svůj výtisk Mořeplavce v pořádku! To by mě teda hodně štvalo, kdybych přišla zrovna o takovou pěknou scénu. Na Všechny ptáky jsem zvědavá. Dostala jsem ji k narozeninám, ale ještě na ni nepřišla řada. Doufám, že budu spokojenější, protože, jak píšeš, anotace mě hodně zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, byla jsem dost zklamaná- otočím stránku, těším se na nejlepší scénu z celé knihy a tam je najednou skok o 50 stran dopředu a ty chybějící nikde :D Tak aspoň že ostatní výtisky jsou snad v pořádku :) A doufám, že se ti Ptáci na nebi budou líbit více než mě :)

      Vymazat
  2. Ou! mořeplavce mám doma a jsem mírně řečeno vyděšená, jestli mi budou chybět strany... No nevím. Každopádně hned jdu zjišťovat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to upřímně doufám, že tvé vydání je v pořádku :) Mrkni na strany kolem 360 :) Ale jinak Mořeplavce jako příběh opravdu doporučuji, úžasné čtení to bylo :) Hezké čtení přeji :)

      Vymazat
  3. Žádnou z těch knih jsem nečetla, ale na Mořeplavce se chystám (tedy až dočtu Cizinku a Vážku :D). Moje osobní zklamání za tento rok byla kniha Osm od Radky Třeštíkové- čekala jsem bum a ono nic :(... Ale jinak byl tento rok úspěšný, aspoň ve sféře knih :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková zklamání taky znám :) Stává se, že se těším na nějaké zaručené bestsellery a nakonec to není žádná sláva. Na Oms se také chystám, tak jsem zvědavá,co na ni řeknu :) A přeji hezké čtení série Cizinka, stojí za to :)

      Vymazat
  4. Letos mě nezklamala žádná kniha, neb nejsem knihomol a knihu jsem přečetla pouze jednu, možná dvě :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je taky dobrý způsob jak se bránit knižním zklamáním :)

      Vymazat
  5. Já osobně nemám zkušenost ani s jednou z knih, ale jak tak koukám, naprosto chápu tvoje rozčarování. Já jsme se posledně vztekala, když jsem měla v RC výtisku hromadu překlepů, ale kdyby mi chyběly stránky... nevím, asi bych to roztrhala. A Dimple... to je přesně typ hrdinky, kterou bych rovnou prohodila oknem.
    A co se týče mého největšího zklamání... Píseň zimy, rozhodně. Nevím, kde se stala chyba. Krásná obálka a grafické zpracování obecně, zajímavý námět - ale já se u toho tak neskutečně nudila a hlavní postavu bych taky zařadila mezi ty, co zaslouží letět z okna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Překlepy mě občas také vyvádějí z míry, ale většinou se tak zaberu do knihy, že je nevnímám :) Ale chybějící stránky, to je mnohem těžší kalibr průšvihu :) A naprostý souhlas- Dimple potřebuje vyhlídkový let oknem :)A na Píseň zimy se právě chystám, tak snad to nebude úplné zklamání, ale pár negativních názorů už jsem slyšela...

      Vymazat
  6. Článek jsem vydala 😁
    S Ptáky mě neděs! Mám je doma a chystám se na ně :o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj článek jsem si také s radostí přečetla :) Rozhodně nechci děsit, naopak přeji hezké čtení a ať se ti líbí více než mě :)

      Vymazat
  7. Tak to mi ani neříkej. Já Mořeplavce ještě neotevřela. Musím to zkontrolovat. Ale jinak se to dá reklamovat. Já už to tak s jednou knihou měla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad jsem jediný poškozeným nebohým čtenářem s chybějícími stránkami jen já :) Vzhledem k tomu, že jde o recenzní výtisk, měla bych být vděčná že jsem vůbec knihu ke zrecenzování dostala, takže do reklamace se pouštět nebudu :) Jisté ale je, že je neprodejný )nevím, kdo by chtěl neúplnou knihu) a naopak já si rozhodně plánuji koupit úplné vydání :D

      Vymazat
    2. beres to optimisticky, tak to je dobre :-)

      Vymazat
  8. Ten Mořeplavec mě opravdu mrzí, na knihu se chystám, tak snad budou už všechny chyby vychytané :)

    OdpovědětVymazat
  9. Zatiaľ som nečítala ani jednu z týchto kníh, zrejme našťastie asi :D Ale aj mňa niektoré knihy sklamali, napríklad Caraval to bolo asi najväčšie sklamanie a tiež kniha Netvor je zver, ktorá bola síce skvele napísaná, ale ja som asi čakala viac a preto ma sklamala.

    OdpovědětVymazat
  10. Letos mě zklamal Ostrov lhářů, lidi kolem mě z toho byli nadšení, ale já z toho na větvi teda vůbec nebyla, protože mi to přišlo strašně moc předvídatelné.. :/ :D A pak jsem taky doufala, že Kráska a geek bude něco zajímavého a orginálního, ale vyklubalo se z toho jen obyčejný průměrný romantický klišé.. :'D
    S tím Mořeplavcem jsi mě vyděsila a rychle si rozbalila svůj výtisk, a ejhle, já to vydání s těma stránkama mám stejně, což mě teď děsně štve a nevím, co s tím budu dělat, protže jsem to dostala jako dárek k Vánocům.. :(

    OdpovědětVymazat
  11. Ani jednu ze tří zmiňovaných jsem nečetla a ani na jednu se nechystám :) Svá knižní zklamání ještě sepsaná nemám, ale určitě se nad nimi zamyslím a už teď vím, že jednu nebo dvě knihy najdu :)

    OdpovědětVymazat
  12. Teda! Já letos neměla moc čas číst a když ano, tak jsem se obracela k jistotě. Knihy které znám nebo knihy o kterých toho hodně vím. A vyplatilo se. Takže zklamání jsem byla ušetřena.

    Gabux

    OdpovědětVymazat