Recenze: Šest vran

Šest vranAutor: Leigh Bardugo
Vydání: Fragment, 2017
Série: Šest vran, 1.díl
Ketterdam - rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky. Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné - vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

Šest nebezpečných psanců, jeden nesplnitelný úkol, téměř jistá smrt, mizerná šance na úspěch a pokus o záchranu světa. To je Šest vran.

Ketterdam je město plné stínů a pouličních bitek. Šéfem místního podsvětí je Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj, který má vždy v záloze špinavé triky. Nebezpečný hráč, který vždy dokáže využít příležitosti.On je tou pravou osobou, které svěřit téměř neproveditelný úkol.

Jednoho dne dostane Kaz nabídku. Získá pohádkovou odměnu, pokud splní to, co se ještě nikomu nepodařilo. Jeho úkolem je vloupat se na nejpřísněji střežené místo na světě. Musí se dostat do Ledového paláce, odkud ještě žádný zlodějíček nevyšel živý. Unést geniálního vědce, který vynalezl drogu na posílení schopností grišů, bude náročná výzva. Na tento úkol ovšem rozhodně nebude Kaz stačit sám. Potřebuje ty nejlepší pomocníky. Zázračného střelce Jespera s přesnou muškou. Smrtičku Ninu. Špionku Inej, která se pohybuje tiše jako stín. Matthiase, lovce grišů, který prahne po pomstě. Posledním členem party je Wylan, synek z významné rodiny na útěku, jehož specialitou jsou výbušniny. Společně budou čelit všem nástrahám cesty a pokusí se o nemožné. V sázce však nejsou pouze jejich životy, ale dokonce osud celého světa a především grišů.

Větrostrůjci. Vlnostrůjci. Smrtiči. Hojiči. Materiálčici. To jsou grišové, lidé nadaní neobyčejnými schopnostmi. Jejich osud visí na vlásku, aniž by o tom věděli. Za jejich záchranu teď bude bojovat zlodějská partička Kaze Brekkera. Ovšem ne z ušlechtilých důvodů, ale pro peníze. A věřte, že to bude pořádná jízda.

Šest vran se odehrává ve stejném univerzu jako série Griša. Ta ovšem byla pro autorku spíše jen taková rozcvička. Šest vran je totiž úplně jiný kalibr. Je tu více nepravostí, podlosti a akce. Příběh  je napsaný z pohledu pětice postav. Naštěstí autorka zvládla každé postavě dát osobitý charakter a tak se vám nebudou plést. Je mezi nimi ta správná chemie. Přátelství i láska. Na líbánky ovšem není čas, protože hlavní hrdinové jsou neustále v nebezpečí nebo v jiném průšvihu. Navíc každý z nich má plnou hlavu vlastních starostí. Touha po pomstě, neopětovaná láska nebo boj s vlastním svědomím. Tím vším musejí procházet a čelit spoustě dalších překážek.

Šest vran všichni milují a chválí. Tahle kniha si získala srdce tolika čtenářů. Proto jsem si myslela, že se do ní zamiluji hned od první stránky. To se ale nestalo. Naopak jsem se nemohla začíst. Začátek je totiž pomalý a ten, kdo nečetl Grišu, bude dost zmatený. Autorka stvořila úžasně propracovaný svět, který ale potřebujete nejprve pochopit. Dojem kazí i hrubky a kostrbaté věty. To všechno na mě působilo dost rušivě.

Od Šesti vran jsem očekávala mnoho. Přesněji příběh, který mě posadí na zadek a zařadí se mezi mé srdcové záležitosti. Tohle očekávání kniha splnila pouze napůl. Příběh je originální, napínavý a nenechá vás vydechnout. Kniha se mi  líbila a hodnotím ji jako kvalitní YA čtení, ale něco tomu chybělo. Zkrátka jsem postrádala nějaký větší emoční náboj nebo jsem měla přehnaná očekávání.