Paralelní světy třikrát jinak

Neexistuje pouze jeden vesmír, ale nesčetné množství světů. S touto myšlenkou si rádi hrají autoři ve sci-fi románech. A že je to myšlenka hodně lákavá a zapeklitá. Paralelní světy se mají prolínat s tím naším a být téměř na dosah. Právě to ,,téměř na dosah,, je pro spoustu knižních hrdinů velký problém, když se snaží vrátit se domů nebo je hranice světa dělí od jejich lásky. Pro čtenáře je to ovšem zdrojem napětí a zábavy. Představíme si proto paralelní světy třikrát jinak. 

1) Temná hmota - aneb když se probudíte v cizím světě
Představte si, že se probudíte v úplně jiném světě, ve kterém se váš život vyvíjel úplně jiným směrem. Tenhle problém má profesor Jason Dessen - hlavní hrdina Temné hmoty.  

Jason je profesor fyziky, který se pro svoji rodinu vzdal hvězdné kariéry. Mohla ho čekat zářná budoucnost. Místo toho však žije šťastný život se svojí manželkou a synem. Chystá se s nimi strávit další rodinný večer, jenže je přepaden a v tu chvíli se jeho život obrátí naruby. Po probuzení se totiž ocitá na neznámém místě, obklopený cizími lidmi. Svět, ve kterém se Jason probudil, je jiný. Jeho manželka není jeho manželkou, jeho syn se nikdy nenarodil a Jason je geniální vynálezce. Má snad halucinace nebo nádor na mozku? Byl to vše jen sen? Nebo je svět z jeho vzpomínek skutečný? A pokud ano, lze se do něj vrátit? 

Tím začíná Jasonův příběh o zoufalé snaze vrátit se domů a o lásce, která přesahuje hranice jednoho vesmíru. Pro mě byla Temná hmota jednou z nejlepších knih minulého roku. Pokud máte rádi sci-fi s pořádnou dávkou napětí, nemohli byste si vybrat lépe.

 
 2) Tisíc kousků tebe - můžete milovat různé verze jednoho člověka?
Představte si, že každé naše rozhodnutí dává vznik novému paralelnímu vesmíru, ve kterém se náš osud vyvíjí jinak. Existuje tak tisíc světů. Jaké by to asi bylo žít tisíce životů v mnoha odlišných světech?

Rodiče Marguerite Caineové, geniální fyzikové, udělali z této představy téměř skutečnost. Vymysleli Ohniváka, přístroj, který dokáže přenést vědomí do paralelní reality. Na chvíli tak ovládnete tělo svého alternativního já a můžete okusit jeho život. Je to velké lákadlo a zároveň zbraň. To si Marguerite uvědomí v den, kdy je zavražděn její otec. Hlavní podezřelý Paul Markov, asistent jejích rodičů, ihned po vraždě uprchl do jiné dimenze. Marguerite se s tím ale nehodlá smířit a vydává se v jeho stopách, aby se pomstila.

Tisíc kousků je první díl trilogie ze žánru YA sci-fi, ve které se odehrává jedna velká multidimenzionální láska a honička. Marguerite pronásleduje napříč časoprostorem vraha svého otce a zároveň se do něj v každém světě znovu a znovu zamilovává. Spolu s Marguerite si vyzkoušíte, jaké je to být kněžnou v carském Rusku nebo žít ve futuristickém Londýně. A pak je tu důležitá otázka, které musíte přijít na kloub. Může milovat různé verze jednoho člověka? Přesahuje snad láska hranice jednoho vesmíru? Originalita se cení a věřte, že s tímhle jste se ještě v žádné knize nesetkali.

3) film Paralelní světy - co když je láska silnější než gravitace?
Teď se podívejme na paralelní světy z trochu jiného úhlu pohledu. V tomhle filmu nenajdete paralelní dimenze, ale dvě planety, které obíhají tak těsně kolem sebe, že se špičky jejich nejvyšších hor dotýkají. Každá z nich má svou vlastní přitažlivost. V tomhle světě můžete upadnout nahoru. Veškerá hmota je přitahována gravitací toho světa, ze kterého pochází. A tak tu máme hned vedle sebe na odlišné světy. Spodní, kde žijí jen chudí a při usínání se  místo na hvězdy dívají na rozsvícená světla měst z Horního světa. V Horním světě jsou všichni bohatí a obklopení technologiemi. Pokud byste se chtěli vydat do Horního světa, nejen že by jste v něm museli chodit po stropě, ale navíc je takový kontakt přísně zakázán. 

Jenže pak se mladý Adam potká s Evou, dívkou z druhého světa. Setkávají se na vrcholcích hor. On na ni hledí vzhůru a ona dolů. Brzy jsou však jejich schůzky odhaleny a oni už se nejspíše nikdy neuvidí. Když ovšem po deseti letech Adam zahlédne Evu v televizi, nic ho nezastaví, aby ji získal zpět. Ani opačná gravitace. Protože co když je láska silnější než přitažlivost?

Tenhle film jsem objevila náhodou při vymýšlení tohoto článku. Moc se mi líbil ten nápad a vizuální dojem. Je to skvělá podívaná  plná spousty odvážných kousků s gravitací a  nádherných záběrů. Tady totiž láska vzdoruje zákonům - těm gravitačním. Opravdu pěkně se na to dívá, ale logika občas selhává. Tenhle příběh má obrovský potenciál, který by si klidně zasloužil mnohem více prostoru a méně spěchu. Závěr je totiž rychle odbytý a to je škoda. Tomuhle příběhu by slušel kabátek série a trocha rebelství s cílem konečně potrápit  vůdce Horního světa.


Okomentovat

18 Komentáře

  1. Temná hmota patří mezi mé oblíbené knížky! A na Tisíc kousků i film Paralelní světy se chystám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že se ti taky líbila :) Já z ní byla vyloženě nadšená:) Tisíc kousků tebe i Paralelní světy moc doporučuji :)

      Vymazat
  2. Vybrala jsi super knihy, film neznám, ale vypadá zajímavě :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film rozhodně zajímavý je :) A po vizuální stránce se na něj moc pěkně dívá :)

      Vymazat
  3. Super tipy, už dlho sa rozhodujem, čo si zas prečítam a tu som našla ideálnych kandidátov. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to sem opravdu ráda, že jsem tě inspirovala ke čtení :)

      Vymazat
  4. Všechny knížky, kde se prolínají paralelní světy nebo různé alternativy měst jsou super. musim říct že mě fakt baví. Třeba v Neviditelné knihokni se objevují dalsi alternativy Londýna. To je taky super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten nápad v Neviditelné knihovně s alternativními verzemi Londýna se mi také líbil :)

      Vymazat
  5. Paralelné svety, kúzelné svety, to všetko zbožňujem! Nie všetci autori vedia vytvoriť ten svet tak skvelo. Prvá knižka ma dosť zaujala, pôsobí to na mňa až ako thriler. O Tisíc kúskov teba som už počula a veľmi si ju chcem prečítať. Nakoniec film tiež vyzerá skvelo, vďaka za tip, vyzerá to na niečo ľahšie, čo ja ocením. A niekedy mi nevadí, že chýba logika, aspoň sa na to môžem trochu nahnevať haha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Temná hmota vážně thriller v podstatě je :) Je tam dost akce i napětí a já si její čtení skvěle užívala :) A snad se ti bude líbit i film, je to skvělá oddechovka a romantika :)

      Vymazat
  6. Temná hmota je skvělá. Děkuji za výcuc Tisíc kousků tebe, popravdě jsem knihu úplně přešla, protože YA sci-fi vůbec nečtu a tak jsem knihu přešla. Ale takhle, cos ji popsala, mě celkem zaujala :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám radost, že tě Tísíc kousků tebe zaujalo. Přišla mi jako hodně zajímavá a čtivá kniha :) Snad se ti bude líbit :)

      Vymazat
  7. Přiznám se, sci-fi je po mě docela dost neprobádaný knižní kraj, ale Tisíc kousků Tebe se mi docela zamlouvá, tak uvidím, jestli se se sci-fi sblížím...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je čas tento kraj trochu probádat protože i tady se najdou pěkné knižní poklady :) Taky nečtu každou sci-fi, ale třeba Tisíc kousků tebe je skvělá kniha s kterou se dá zkusit tento žánr :)

      Vymazat
  8. knizky sice znam, ale necetla jsem, za to jsem videla film, klasicky :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné tipy! :-) Rozhodně se podívám na poslední film, protože mám podobnou tematiku ráda a o tomhle jsem neslyšela, navíc na CSFD má hodnocení 86 %, což mi v kombinaci s tvými poznatky zaručuje pěknou podívanou. :-) Tisíc kousků Tebe, po té pokukuji nějakou dobu a určitě si ji pořídím, vypadá krásně příběhově i obalově. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Vůbec neznám :)), ale to asi bude tím, že vyhledávám jiný žánr :) ale ten pararelní světy na to nejspíš mrknu s přítelem :)

    Shard of Dreams

    OdpovědětVymazat
  11. Knížku jsem ani jednu nečetla, ale paralelní vesmíry mně zajímají :) takže se možná na knížky mrknu, snad na to bude čas :D

    OdpovědětVymazat