Recenze: Úkol přežít

Autor: Vasilij Mahanenko
Vydání: Fantom Print, 2017
Série: Ritmatik, 1.díl
Anotace:
Barliona. Virtuální svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a hráči. Miliony hráčů, kteří mohou dělat absolutně cokoliv - levelovat, bojovat proti sobě, strávit ve hře celý život a užít si každý moment. Jediné, co tvůrci hráčům neumožnili, je cítit fyzickou bolest. Ale každé pravidlo má svou výjimku. Pro vězně, kteří si do hry přišli odpykat svůj trest, se Barliona stala osobním peklem. Odsouzenců se totiž sláva a dračí zlato netýkají, zato vyčerpání a bolest jsou všudypřítomné. Neprávem uvězněný Mahan se ale odmítá vzdát i poté, co skončí zavřený v dole s mizivou nadějí na únik. Pokud se chce dočkat konce svého trestu, má jediný úkol: přežít.

HODNOCENÍ:★★★★★

Lákalo vás někdy zažít hrdinské souboje nebo fantasy svět na vlastní kůži? Mám pro vás návod, jak na to. Stačí se stát zločincem a vysloužit si několik let vězení ve virtuální realitě. Vaším domovem se pak stane drsná počítačová hra Barliona.

Představte si, že se omylem nabouráte do systému místní kanalizace, stane se drobná nehoda a vaši drazí spoluobčané musí pár dní poté dýchat poněkud nepříjemnou vůni. Ano, za to vás opravdu čeká zasloužený trest. Osm let vězení ve virtuálním světě. Nejlepším vězením je totiž Barliona, herní svět narvaný k prasknutí monstry, bitvami a samozřejmě hráči. Tisíce lidí se každý den vrhají do hry za adrenalinem nabitým dobrodružstvím, pracují na vylepšování své postavy a čelí všem nebezpečím, kterých je v Barlioně mnoho. Můžete ve hře strávit celý život a užít si každý moment. Anebo bojujete každý den o přežití.Pro vězně, kteří si do hry přišli odpykat svůj trest, se Barliona stala osobním peklem. Vězni totiž mohou cítit bolest a zemřít.

Své o tom ví hlavní hrdina Mahan, který po nevydařeném kousku s místní kanalizací, skončí v Barlioně zavřený v dole s mizivou nadějí na únik. Je ale odhodlaný poprat se s osudem. Nevzdává se. Má úkol přežít. Dostat se pryč a stát se legendou.
Tak tohle byla vážně jízda! Vůbec jsem nečekala, že mě kniha o virtuální hře natolik pohltí. Úkol přežít patří do žánru označovaného jako litRPG, kam lze zařadit například knihy Ready Player One nebo Jiný svět. V tomto žánru obvykle hlavní hrdina prožívá epické dobrodružství ve virtuální hře.

Pokud jste někdy hráli RPG hru, víte, co vás čeká. Na začátku vstupujete do hry a vaše postava neumí zhola nic. Ať už jste mág, lučištník nebo válečník, musíte nejprve své schopnosti vypilovat. Nemůžete hned na začátku jít rozsekat draka, zachránit princeznu a stát se králem, jako to chodí v pohádkách. Nejprve vás čeká vylepšování svých dovedností. Na úroveň elitního hráče se vypracujete až postupně. Podobně je to i v této knize. Hlavní hrdina přistane v Barlioně jako slabý šaman. Ovšem v tomto světě přežijí jen ti nejsilnější a tak spolu s ním budete bojovat o každou novou schopnost a užívat si navály adrenalinu.

Upřímně jsem na začátku ke knize přistupovala s rozpaky. Nebyla jsem si jistá, jestli mě chytne kniha, ve které hlavní hrdina v podstatě sbírá zkušenosti a plní úkoly. Nakonec mě však ohromně překvapila. Je psaná čtivě, stránky ubíhají rychlostí světla a hlavní hrdina neustále vymýšlí nové fígle, jak zlepšit své postavení ve hře. 

Jestli chcete zažít dokonalý pocit, že jste součástí počítačové hry, nemohli byste si vybrat lepší knihu. Pokud vám naopak tohle téma absolutně nic neříká, pak doporučuji se jí raději vyhnout.  Děj má totiž co nejvíce připomínat zážitek z hraní počítačové hry. To se autorovi povedlo na jedničku a do knihy jsem se skutečně ponořila natolik, až jsem měla děsivě realistický pocit, že hraji RPG hru.

Úkol přežít končí otevřeně a je znát, že tohle byla jen jedna malá kapitola z velkého příběhu hlavního hrdiny. Před vámi se totiž rozprostírá celý svět Barliony s nekonečnem možností. Příští dobrodružství šamana Mahana si rozhodně nenechám ujít.

Okomentovat

9 Komentáře

  1. Áchjo, když já tohle téma zrovna můžu, to je hrůza... Potřebovala bych číst recenze na knihy, které mě nezaujmou, protože už mám seznam až na půdu a nějak mi to neubývá... :-) Moc hezká recenze, díky za ni, dokázala jsi mě navnadit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě těší že jsem přispěla další knihou na tvůj rozšiřující se seznam :) Já mám také takový :D

      Vymazat
  2. Pěkná recenze, kniha ale není zrovna můj žánr. :) ale aspoň si nebudu muset odpírat další knihu. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Jo to znám, když si přečtu recenzi na knihu, která není můj šálek kávy, taky si říkám, že můžu být ráda, že existuje aspoň jedna kniha, kterou si nepotřebuji ihned nutně přečíst :D

      Vymazat
  3. Jéé ovladač od Playstationa! :-D
    Já jsem nečetla ani Ready player one, tahle tématika "her a virtuální reality" mě láká, ale trochu i děsí, neumím si to moc představit, ale asi to, jako milovník her, budu muset zkusit. Úkol přežít mě dokonce ais zaujal víc jak ten RPO :-) Super recenze. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě tahle tématika her vážně baví, ale Ready Playera One jsem ještě nečetla. Ovšem minulý týden jsem šla přes náměstí a tam se v Knihobudce schovával Ready Player One. Koukala jsem jako blázen, že mezi starými harlekýnkami a dalšími rozpadajícmi se knihami tam byl RPO :)Tak jsem ho vesele adoptovala a vzala domů :D Asi to je osud a musím si ho přečíst :D

      Vymazat
  4. Já na tohle téma moc nejsem, to se musím přiznat. Ale zní to fakt skvěle, takže mám asi dárek pro kamarádku k narozeninám, která naopak tento žánr miluje :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak aspoň bude mít kamarádka radost a snad se jí kniha zalíbí :)

      Vymazat
  5. Děkuji za recenzi, možná si knihou zpestřím čtení, ale mám toho teď docela dost :)

    OdpovědětVymazat