Recenze: Magonie

MagonieAutor: Maria Headlye
Vydání: CooBoo, 2017
Anotace:
Aza trpí tajemnou plicní chorobou, kvůli které se jí hůře dýchá. Když zahlédne jednoho dne na nebi tajemný koráb, její rodina to přisoudí vedlejším účinkům léků. Jenže Aze to jako halucinace vůbec nepřipadalo. Slyšela, jak na ni někdo z lodi volá. Jediný, kdo ji bere vážně, je její nejlepší kamarád Jason, který je možná víc než jen kamarád. Ale než Aza stačí tuhle vzrušující možnost zvážit, něco se strašlivě zvrtne a Aza je pro náš svět ztracená. Nalezne ji ale svět jiný - Magonie. Nad mraky už Aza není tou slabou umírající dívkou, jíž bývala na Zemi. V Magonii se poprvé může doopravdy nadechnout. A co je ještě lepší, má tu nesmírnou moc - jenže když se snaží zorientovat ve svém novém životě, zjišťuje, že je na spadnutí válka. Magonii a Zemi čeká zúčtování a v Aza má v rukou životy celého lidstva.

HODNOCENÍ: ★★★★
 Polovinu srdce nechala na Zemi, druhou polovinu v oblacích. 

Aza Ray se topí ve vzduchu. Už od narození trpí tajemným onemocněním plic, které ji znemožňuje žít normální život. Neví, jaké to je, zhluboka se nadechnout nebo nebát se, že příští nádech bude její poslední. Podle lékařů je totiž jen otázkou času, kdy Aza vydechne naposledy.

Aza je se svým osudem smířená. Snaží se tvářit silně, protože ve všech filmech nemocní lidé umírají až poté, co vypadají slabě. Tráví dny se svým nejlepším kamarádem Jasonem, který ji zná lépe než ona sama sebe. A pak jednoho dne spatří na nebi plout koráb a uslyší tajemné volání. Hlas, který ji volá z nebe. Všichni si myslí, že jde o halucinace, ale Aza věří, že to bylo skutečné. Jenže pak se všechno strašlivě zvrtne a Aza je pro nás svět ztracená.

Probere se na vzdušném korábu, který předtím zahlédla. Ocitne se v Magonii, ve světě, kde létají lodě nad mraky, kde zpěv dokáže spustit vítr nebo přivolat dešťové velryby. Vysoko na obloze najednou Aza může zhluboka dýchat. Jako kdyby do Magonie skutečně patřila. Brzy se navíc ukáže, že má velkou moc a možná má v rukou osud celé Magonie. Na spadnutí je totiž válka. Lidé ničí zemi, moře i oblohu. Jedině Aza může zachránit Magonii.
 Magonie je neuvěřitelně krásná a zároveň hodně zvláštní kniha. Pustila jsem se do ní bez velkých očekávání. Něco mi našeptávalo, že tohle nebude obyčejné čtení a měla jsem pravdu.

Na začátku máme nemocnou dívku. Aza Ray umírá a vyniká proto určitou dávkou sarkasmu. Snaží se utahovat si ze své smrti, zůstat nad věcí a nelapat jen bezmocně po dechu. Příběh je psaný z jejího pohledu. Aza je ovšem dost neobyčejná vypravěčka a na její styl je potřeba si zvyknout. Aza v sobě totiž skrývá spoustu myšlenek a pocitů, které čtenáři podává jednoduše po svém. Díky ní má kniha jedinečný nádech magického realismu

Poté už následuje nejkouzelnější část knihy, která se odehrává v oblacích. Samotný děj je jednoduchý a mnoho akce v něm nenajdete. Magonie je ale plná nádherných nápadů a citátů. Svět, který autorka je fascinující. Nad mraky plují města, vzdušné koráby, bouřkové velryby chrlí déšť a počasí vládnou Magoniané, kteří svým zpěvem dokáží neuvěřitelné divy. Celý ten alternativní svět je prostě snový a to doslova. Snový, jakože fantastický a úžasný. A zároveň také snově neuvěřitelný. Představa, že nad našimi hlavami je utajený svět, o kterém nemáme ani ponětí, je totiž poněkud naivní. Ale Magonie je fantasy, kde je možné všechno, takže doporučuji zaměřit se na to krásné a jednoduše si užívat originální příběh. 

Menší problém jsem měla i s jedním tradičním klišé. Máme tu opět hrdinku, která se náhle zamiluje do svého nejlepšího kamaráda. Na tom není nic vyloženě špatného, ale potíž je, že Aziny city vzplanou hodně rychle. Jako mávnutím kouzelného proutku. Aza také občas působí trochu ukňouraně a těžko se přizpůsobuje novému světu. 

Magonie nebyla bez chybiček.  Měla jsem k ní pár výtek, ale přesto mě nakonec okouzlila. Je to  neobyčejná kniha, která nemusí sednout každému. Rozhodně ovšem stojí za pokus přesvědčit se, jestli vás poletování s hlavou v oblacích nebude bavit. Když si přečtete Magonii, ocitnete se na chvíli v pohádkovém světě, budete se smát Aziným vtípkům a fantazírovat při pohledu z okna, jestli vám nad hlavou pluje oblak nebo dešťová velryba.

Okomentovat

10 Komentáře

  1. Mám ráda fantasy, zvlášť s novým námětem. Ale Magonie byla na můj vkus až moc divná. Bylo to až příliš neuvěřitelné, nereálné. Prostě jsem se s tím konceptem nedokázala smířit. Líbil se mi akorát konec :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda že Magonie je zvláštní a ten svět nereálný :) Myšlenka, že by mezi letadly lítali vzdušné lodě a my si toho zatím nevšimly je prostě přitažená za vlasy. Ale i přesto se mi ten nápad líbil :)

      Vymazat
  2. Díky, že jsi mi připomněla, že mě knížka ještě čeká v knihovničce :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je nejvyšší čas ji z knihovničky vytáhnout :)

      Vymazat
  3. Létají koráby... o tom už jsem v jedné sérii četla. Ale to je hodně dětské. Jé trojúhelník :D o tom už jsem nečetla ani nepamatuju! Zní to opravdu hodně pohádnově :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O létajících korábech už jsem četla v Malfurii, mám takový dojem že to bylo dost podobné :) Ale Magonie je přece jen o něco dospělejší a lépe zpracovaná :)

      Vymazat
  4. Tuto knihu si chci přečíst už delší dobu, ale ještě na ni nepřišel čas. Snad někdy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti přeji, ať se k ní brzy dostaneš a líbí se ti :)

      Vymazat
  5. O knihe som už počula a dosť ma zaujala, navyše má krásnu obálku, aj vďaka nej som si ju zapamätala a viac sa zaujímala o dej :-) Vyzerá to na dobré čítanie, tak dúfam, že sa ku knihe raz aj dostanem :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Knížku zrovna dočítám a pořád nevím, jestli se mi líbí, nebo ne :D Ty prvky magického realismu jsou celkem bláznivé, sama nevím, jestli jsem fanda tohoto žánru. Budu o Magonii ještě hodně přemýšlet :)

    OdpovědětVymazat