Recenze: Smrtka

Související obrázekAutor: Neal Shusterman
Vydání: YOLI, 2017
Anotace:
Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak "smrtky". Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla - což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit "umění" brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.
 
HODNOCENÍ:★★★★
 
V budoucnosti lidstvo zvítězilo nad stářím, nemocemi a dokonce i nad smrtí. Přirozená smrt již neexistuje. Všichni mohou být stále mladí a v případě drobné nehody vás jednoduše oživí. Máte před sebou stovky let spokojeného života. Pokud ovšem nepotkáte Smrtku.

Smrtky jsou to jediné, co může skutečně navždy ukončit váš život. Aby nedošlo k přelidnění, je nutné zabíjet. Právě proto tu jsou Smrtky, jejichž posláním je brát lidské životy a udržovat populaci v normě. Vybírají si náhodně. Kosí  bez milosti. Jsou uctívané, protože rozhodují o životě a smrti. Ale když dojde na kosení,  přinášejí jen beznaděj a strach.

Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla. Ani jeden z nich netouží zabíjet. Byli vybráni právě z tohoto důvodu. Budoucí Smrtka musí mít svědomí a morálku. Musejí si osvojit umění zabíjet. Rychle, efektivně a všemi způsoby. Jenže brzy se ukáže, že Smrtkou se stane pouze jeden z nich. Druhého ovšem šťastný návrat k všednímu životu nečeká. Vítěz totiž musí pokosit poraženého.

 Konec lidského života býval v rukou přírody. Ale my jsme jí ho ukradli. Teď máme monopol na smrt my. My jsme jejím výhradním distributorem.  
Neal Shusterman, autor knihy Bez šance, je zpátky a tentokrát si na nás pěkně nabrousil kosu. Smrtka je totiž pořádně ostrý příběh o zabíjení, dobru, zlu a lidskosti. 

Musím říct, že od Bez šance se autor značně polepšil. Svět neumírajících lidí a Smrtek je mnohem lepší a propracovanější. Zatímco předchozí autorova kniha mě moc neohromila, Smrtce se to povedlo přímo se smrtící elegancí. Přestože se jedná o young adult knihu, skrývá se v ní mnohem více, než se na první pohled zdá. Hlavním tématem knihy je totiž myšlenka - co se může stát, když Smrtky jejich poslání začne bavit? Jejich práce je nutnost. Jenže ne všichni k ní přistupují stejně. Některé Smrtky mají  svědomí a cit. Dopřejí vám rychlou a milosrdnou smrt. A pak tu jsou ti, kteří kosí čistě pro zábavu a ve velkém stylu. Jen si představte ten masakr, když Smrtky začne jejich poslání bavit.

Citra a Rowan tak nemusejí bojovat jenom se svým osudem, ale i se zkažeností celého cechu Smrtek. Věřte, že je to opravdu napínavé čtení, které nadchne všechny, co mají rádi boj dobra se zlem. Autor navíc schoval Smrtce do rukávu jejího roucha i pár překvapení a trochu jiskřivé romantiky mezi Citrou a Rowanem. Smrtka je rozhodně lepší než Bez šance. Jde o hodně nevšední příběh, originální, až lehce kontroverzní. Neal Shusterman jednoduše ví, jak si získat čtenáře a Smrtka ve vás kromě úžasu a adrenalinu vyvolá i spoustu myšlenek.

Když jsem se nad ní zamyslela, měla jsem lehce problém se samotným konceptem Smrtek. Přišla mi trochu nespravedlivé, že jsou lidé kteří pro zábavu skáčou z mrakodrapu, aby ochutnali príma zmrzlinu v oživovacím centru. A pak tu jsou lidé, otcové a matky, kteří musejí zemřít rukou Smrtky. Tohle jemně zabrnkalo na můj cit pro spravedlnost. Stejně jako fakt, že Smrtky mohou použít k zabití jakoukoliv zbraň. Jsou nutné nože, oheň a další smrtkovské hračičky? Nebylo by lidské zabíjet bezbolestně?

Pokud ovšem přijmete Smrtku jako úžasně čtivou knihu s jedinečnou myšlenkou a nebudete v ní hledat nějakou vyšší spravedlnost, ohromí vás. Stejně jako ve skutečném životě, Smrtka si prostě nevybírá a ne vždy přichází laskavě.

Okomentovat

23 Komentáře

  1. Ten námět prostě zní hrozně dobře. Pořád přemýšlím, jestli do knížky jít, nebo ne, ale podle tvojí recenze to vidím tak, že si ji budu muset koupit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem tě nalákala k přečtení :) Námět je hodně zajímavý i pěkně zpracovaný :)

      Vymazat
  2. Super recenze, kniha nevypadá vůbec špatně. Ba co více, začíná mě vážně lákat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jedině dobře, že tě začíná lákat, za přečtení stojí :)

      Vymazat
  3. ohlasy jsou dobre, ale to byly u Bez sance... a kde to skoncilo... :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že Bez šance mě moc nenadchlo. Ale Smrtka mi přišla o dost lepší. Líbila se mi více, ale pár věcí mi tu stejně vadilo, ale jsou to drobnosti, takové logické nedostatky:)

      Vymazat
  4. Pěkná recenze, knihu bych si moc ráda přečetla - vypadá fakt zajímavě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha to rozhodně zajímavá je, přeji ti ať se k ní brzy dostaneš a ať se ti líbí :)

      Vymazat
  5. Tahle kniha vypadá opravdu hodně zajímavě. Obálka se mi po pravdě vyloženě nelíbí, ale ta anotace... :)

    OdpovědětVymazat
  6. Na tuhle knížku se těším už od chvíle, kdy vyšla v angličtině. A zatím mi mé nadšení nic nepřekazilo - takže jsem rozhodně zvědavá, jak se nakonec bude líbit mně :)

    OdpovědětVymazat
  7. Super recenze :) Tyjo jak to čtu,tak knížka vypadá fakt dost dobře :D Takový nápad jsem ještě nikde neviděla :)
    THE VIXEN

    OdpovědětVymazat
  8. Přesně jak již bylo napsáno výše, ten námět je perfektní. Určitě se po knížce kouknu :-) děkuji za pěknou recenzi

    OdpovědětVymazat
  9. Recenziu som iba narýchlo prebehla, pretože sa na knihu veľmi teším a nechcem byť ovyplnená :D U nás síce vychádza kniha až na jeseň, ale som na ňu naozaj zvedavá :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Mně přišla celá kniha dost nespravedlivá :D
    Ale úplně mě pohltila!

    Moc zajímavá recenze, je fajn si přečíst trochu jiný pohled.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak toto vyzerá ako výborný tip na dovolenkové čítanie. Takéto príbehy ja môžem

    OdpovědětVymazat
  12. Tak podle obsahu knihy to musí být pecka a myslím, že tohle by mě mohlo bavit a dokonce si myslím, že i přítele. Krásně si napsala tuhle recenzi, že bych si tu knihu nejradši došla teď koupit :D :)
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
  13. Knížku Bez šance jsem od něj četla, ale nééé :D momentálně jsem si koupila dvě knížky a mám zálusk i na tuhle :D, takže jde do mého wishlistu! :)

    Shard of Dreams

    OdpovědětVymazat
  14. Neměla jsem v plánu Smrtku číst, ale čtu tolik pochvalných recenzí, že už jsem svůj názor stihla změnit :D Musím si Smrtku přečíst! :)

    OdpovědětVymazat
  15. Super recenze, těšila jsem se na ní :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  16. Já si už na knihu také brousím kosu :D

    OdpovědětVymazat
  17. Tak tato kniha mě velmi zajímá! Nikdy jsem o podobném příběhu neslyšela, což je skvělé. Zrovna teď mám rozečtenou trilogii, takže mám ještě čas, nicméně si ji ukládám a píši na seznam knih, které musím přečíst! Děkuji za skvělou recenzi.:)
    Knihokopka.cz

    OdpovědětVymazat
  18. Četla jsem Bez šance, které se mi hodně líbilo, no a tohle z popisu vypadá jako dost velká bomba. Asi zase zneužiju svou osobní knihovnu v podobě kamarádky, která ji má doma v angličtině. 8D

    OdpovědětVymazat
  19. Od autora jsem ani jednu knihu ještě nečetla, ale Smrtka mě, teď díky tvé recenzi, docela láká :) tak uvidíme, možná šáhnu po elektornické verzi, ale to téma je zase... něco jiného takže půjdu do toho :)

    OdpovědětVymazat