Recenze: Leveller

Výsledek obrázku pro leveller durangoAutor: Julia Durango
Vydání: Harper Collins, 2015
Vydání u nás: nechystá se
Žánr: YA, lit-RPG
HODNOCENÍ:★★★
Nixy Bauerová je Leveller - lovkyně odměn ve virtuální realitě. V jejím světě jsou všichni posedlí hrou MEEP. Ve hře si každý může splnit všechny své sny. Můžete být fotbalovou hvězdou, jezdit na duhovém jednorožci nebo si postavit dovolenkový ráj na břehu moře. Jenže zatímco hráči si užívají radovánky ve virtuálním světě, jejich těla leží v kómatu. Z bezpečnostních důvodů je povoleno ve hře strávit každý den pouze čtyři hodiny. Málokdo se ovšem obtěžuje to dodržovat a pak přichází na scénu Nixy. Jejím úkolem je vytáhnout ze hry hráče, kteří překročili limit a vrátit je zpět do reality. Ještě nikdy nezklamala. Jenže teď je před ní nová výzva.

Na lov ji totiž poslal samotný tvůrce hry, jehož syn Wyn Salvador se rozhodl strávit zbytek svých dnů ve hře. Jenže Nixy brzy zjistí, že se Wyn nerozhodl spáchat sebevraždu, ale je ve hře uvězněn. A ona spolu s ním. Společně musí zjistit, kdo je drží v zajetí a jak si vybojovat cestu ze hry ven...
Už po přečtení knihy Úkol přežít mě nadchl žánr lit-RPG. Virtuální realita, hry plné smrtících nástrah, hrdinové, kteří musí použít všechny své síly, aby přežili. Ano, ano, třikrát ano, tenhle žánr mě vážně baví. Potvrdilo se to i po přečtení vynikajícího Ready Player One. Potom jsem dostala chuť na něco v podobném stylu a tak padla volba na tuto knihu.

Jenže tyhle dvě knihy se sobě navzájem nemohou rovnat. Ready Player One je mistrovsky napsané dílko, které rozbuší srdce každého čtenáře, geeka a milovníka popkultury. Zatímco Leveller je klasická YA kniha a proto je o dost jednodušší. Zkrátka je to poněkud nižší level. A když je čtete ihned po sobě, ten rozdíl je značně vidět. Pořád je to však dost atraktivní dobrodružství. Je to příjemné čtení s vtipnou hlavní hrdinkou, která všechny nástrahy zvládá levou zadní, najdete tu romantiku i adrenalin ve virtuálním světě.

Ovšem příběhu dost chybí hloubka. Působí trochu prvoplánově, jako kdyby se autorka rozhodla, že chce napsat knihu o virtuální hře a už moc nepřemýšlela nad detaily. Není tu vysvětleno jak hra funguje, nejsou tu žádné technologické detaily. Navíc jsem čekala akční hru, ve skutečnosti ale spíše připomíná populární Sims, ve které svým postavičkám budujete snový život. To je podle mě trochu škoda. Tahle kniha má velký potenciál, který zůstal nevyužit.

Leveller je totiž ten případ, kdy by příběhu prospělo pár desítek stran navíc. Na zhruba 250 stranách se toho odehraje hodně. Kniha má spád, ale autorka nestihla rozehrát svůj příběh naplno. Ve výsledku jde o zábavné, vzrušující čtení, které ale jen tak mělce klouže po povrchu a představuje rychlou jízdu napříč virtuální realitou s poněkud useknutým koncem. Pro začínající čtenáře v angličtině a pro méně náročné čtenáře YA je to vynikající volba. Pro ty zhýčkané a rozmazlené knihou Ready Player One to ovšem bude jen slabý odvaz.

Okomentovat

15 Komentáře

  1. Juuuj, no ja som tiež teraz veľmi na tie sci-fi s tématikou virtuálnej reality, toto ma teda veľmi nezaujalo, presne ako píšeš, skôr by tá jednoduchosť a YA žáner odradil... A veľmi by ma iritovalo, že to nie je poriadne vysvetlené. Ale ďakujem za tip na Úkol, po tej sa určite popozerám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úkol přežít rozhodně doporučuji :) Je to kniha, která je hodně herní, takže taky nesedne každému, ale já z ní byla nadšená stejně hodně jako ze samotného Ready Player One :)

      Vymazat
  2. Tenhle žánr mám ráda, ty sice píšeš, že je to slabší odvar, ale jako oddechovka by se to určitě hodilo do mojí sbírky. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako oddechovka je to skvělá kniha :) Hlavně i ta angličtina je v ní lehká :) Nejsem načtení v angličtině přeborník, ale tohle šlo snadno :)

      Vymazat
  3. S tímto žánrem jsem se ještě nesetkala, vypadá to hodně zajímavě, díky za tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to chce tento žánr určitě vyzkoušet :) A jsem ráda, že balíček s výhrou už dorazil, přeji krásné čtení :)

      Vymazat
  4. Jsem strašně ráda že jsem našla v dnešní době další fanynku Backstreet Boys :) tuhle knížku nebo spíš knížky nečtu a neznám, ale až podle ní natočijou film... tak se na něj moc ráda podívám :) pokud ho neudělají ve stylu Hunger Games :D máš krásný blog!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Já jsem taky ráda, že jsem narazila na tvůj blog :) Film nechystají ale mohl by být pěkný kdyby se to správně pojalo :)

      Vymazat
  5. Téma virtuální reality a her je zajímavé. Zaujala mě obálka :)

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavé zpestření mého dnešního čtení článků a recenzí, ale na knížku se nejspíš nechystám. :p

    OdpovědětVymazat
  7. Ready Player One jsem teda nečetla, ale snímek jsem shlédla v kině a ten mě teda naprosto učaroval :) Skvěle se mi to trefilo do vkusu. Ani toto nezní nezajímavě, ale já bych tomu moc nerozumněla. S aj jazykem si nejsme souzeni :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  8. Já tomuto tématu stále nepřišla na chuť, i když film RPO je naprosto fantastický. :))
    Ale recenze skvělá. Jako vždy :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  9. Tenhle žánr taky miluju a na knížku se chystám!

    OdpovědětVymazat
  10. Je škoda, že není kniha dostatečně promyšlená a rozepsaná. Tohle úplně nesnáším. Skvělý námět, ale výsledek průměrný... Možná proto jsem tuhle knihu přehlídla. Ale i tak bych si jí asi ráda přečetla :)

    OdpovědětVymazat
  11. RPO sa mi páčilo (videla si aj film? aj ten som si užila:)), toto nevyzerá zle, ale zjavne to bude skôr oddychovka než niečo prevratné.:D Každopádne pekná recenzia.:)

    OdpovědětVymazat