Příběh služebnice - kniha nebo seriál

Intenzivní. Dramatický. Skandální. Takový je Příběh služebnice. Ukáže vám, jak jednou může náš svět vypadat. A vůbec to není růžová budoucnost. Už jen z toho, když si ji představíte, vám bude běhat mráz po zádech.

Představte si svět, kde je lidstvo odsouzené k vymření. Tentokrát za to nemohou mimozemšťani, války ani příroda, ale pomalé spermie. Ženy i muži jsou neplodní a novorozené dítě je obrovskou vzácností. K tomu přidejte bandu fanatiků a výsledkem je Gileád. Stát, kde vládne nový řád. Nejcennějším zbožím jsou tu plodné ženy. Všechny byly pochytány a odděleny od svých dětí. Teď z nich jsou Služebnice. Jejich úkolem je sloužit jako náhradní matky. Nemají žádná práva, žádnou identitu. Nečeká se od nich nic jiného než absolutní poslušnost a plození dětí. Mají porodit děti vlivným mužům a jejich neplodným manželkám. Potom se přesunout o dům dál a znovu posloužit jako náhradní děloha.

Příběh služebnice je zkrátka pěkně drsný. Kniha sice vyšla již před mnoha lety, ale potenciál zaujmout má pořád. To se prokázalo, když se předlohy chopili scénáristé a naservírovali nám vydařenou seriálovou verzi. Co je ale lepší - kniha nebo seriál?


Na různé upoutávky na seriál Příběh služebnice jsem narážela všude. Měla jsem z nich dojem, že to nebude nic pro mě. Nakonec jsem ale neodolala a pustila si prvních pár dílů. A pak už jsem byla ztracená. Neskutečně mě to vtáhlo do děje a obě série jsem nakonec zkoukla za měsíc.

Hlavní hrdinkou je Offred (v knize Fredova). Dříve byla milovanou manželkou a šťastnou matkou. Pak ovšem přišel převrat a nyní je Služebnicí. Navenek poslušná, uvnitř však bojovnice. Její boj o možnost znovu vidět svoji dceru a setkat se s manželem, budete sledovat s velkým napětím. Seriál má silnou atmosféru. Vše je děsivě realistické a tísnivé. První série končí tam, kde kniha. Druhá série už vznikla jen díky bujné představivosti scénáristů, ale možná je ještě lepší, než ta první. U mě seriál jednoznačně vede. Za to kniha je mírným zklamáním.

Kniha je plná vzpomínek a přemýšlení. Umožní vám prožít příběh Offred mnohem více do hloubky, skoro jako na vlastní kůži. Oproti seriálu, kde se pořád něco děje, je ale rozvleklá. Seriál je mnohem více akční a záživnější. Na rozdíl od knihy taky v seriálu najdete drobné jiskry naděje. V knize se zdá vše beznadějné. V seriálu ale už doutná jiskra odporu a navíc je tu i trocha romantiky. To se mi moc líbilo, že vše není jen temné a depresivní, ale má i svoje světlejší místa. Každopádně ještě se rozhodně máme na co těšit, protože Příběh služebnice zdaleka nekončí. A co vy, sledujete seriály?Četli jste Příběh služebnice?

Okomentovat

24 Komentáře

  1. Já to mám s Příběhem služebnice úplně stejně - z hlediska seriálu. Taky se mi do něj nechtělo, říkala jsem si, že to není nic pro mě - a pak jsem tomu úplně propadla. Na knížku se teprve chystám, ale jsem teď spíš opatrná, protože ty nejsi jediná, kdo sdílí názor, že knížka je spíše horší a v porovnání se seriálem tak trochu zklamání. Každopádně já to nevzdávám a určitě si ji jednou přečíst chci :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom opravdu stejně :) Také jsem měla dojem, že to je nějaká splácanina co nebude pro mě a zmýlila jsem se :) Naopak tenhle seriál mě neskutečně chytl :)

      Vymazat
  2. Ani knihu ani seriál jsem zatím nepotkala... Nevím, právě mi to taky nepřišlo jako nic světoborného.... ale když tak čtu tvoji recenzi, možná na seriál mrknu. Tohle téma je myslím si dost reálné. Díky antikoncepci ničíme i vodu takže je dost možné, že nás tohle jednou potká...pokud teda dřív nezasáhnou ti mimozemšťani. Jinak tohle téma bylo hezky podané i ve filmu Potomci lidí. To jádro to má asi společné :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za zkouknutí seriál určitě stojí, minimálně první díl a pak mu buď propadneš nebo ne :) Každopádně téma to je vážně zajímavé a taky si myslím, že se nám to jednou může přihodit:)

      Vymazat
  3. Ja som na tom bola so seriálom podobne. Všade som naň narážala, ale nikdy ma to nezaujalo. A predvčerom som sa dosť nudila, akosi som nemala chuť na nič a vtedy mi opäť vybehla na na FB nejaká upútavka, tak som sa rozhodla, že tomu dám šancu. A dobre som spravila! Seriál ma neskutočne upútal. Akurát som na druhej sérii a nesmierne som zvedavá, ako to bude pokračovať.
    Knižku som nečítala, ale asi ani nebudem. Keď si už raz niečo pozriem, kniha ma neláka. Skôr ak je to opačne. Najprv kniha a potom si vždy chcem pozrieť film. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že tě seriál chytl :) Já už se těším na třetí sérii :) Jinak myslím že o nic nepřijdeš, když si nepřečteš knihu, seriál je vážně lepší :)

      Vymazat
  4. Tak to je snad poprvé, co slyším, že je seriál nebo film lepší než kniha:O Každopádně tohle zní hodně drsně, ale zajímavě, možná se na něj někdy kouknu, až bude trochu času:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou to je opravdu naopak, že je lepší kniha než seriál nebo film :)Ale v tomhle případě je seriál naprosto skvělý, zatímco kniha trochu nudná :)

      Vymazat
  5. Já se zatím nedostala ani k jednomu, ale ráda bych to v budoucnu napravila. :) Jak to tak vidím, asi se spíš podívám na seriál. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se k seriálu brzy dostaneš a bude se ti líbit :)

      Vymazat
  6. Nikdy jsem o tomto příběhu neslyšela. Máš pravdu, zní to opravdu drsně. Na film/seriál se ale možná podívám:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že jsem tě s ním seznámila a snad i nalákala :)

      Vymazat
  7. Musím říct, že já patřím k těm pár procentům populace, jenž tento fenomén minul. Pustila jsem si pár epizod, ale vůbec mě seriál neoslovi. Mám raději třeba "West World".

    https://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jak se říká, sto lidí, sto chutí :) Já zatím nevyzkoušela West World, taky mám zatím neurčitý pocit, že to není nic pro mě. Ale u Příběhu služebnice jsem si to myslela taky a nakonec se z toho vyklubal výborný seriál :) Takže i West World zkusím :)

      Vymazat
  8. Přečetla jsem si název, který mě až tak nezaujal, no když jsem pak začala číst ten příběh, tak to bylo opravdu jedno velké překvapení. :D No, ještě jsem nic podobného nečetla, můžu zkusit. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Tak to je hodně děsivý námět. Vzhledem k tomu, že je téma zpracované i seriálem, hned je to pro mě více přitažlivé :D Určitě se po tom mrknu! Mě se teda na to žádné ukázky neukázaly :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  10. O knihe som už počula a zaujala ma námetom, hoci to nie je štýl aký bežne vyhľadávam. Priznám sa, že o seriáli som vôbec nevedela, takže ďakujem za info, možno sa práve vďaka nemu dostanem ku knihe :D

    OdpovědětVymazat
  11. Jn, ja sa k Príbehu služobníčky už nemôžem vyjadrovať, fakt to nemám rada :D. Ale keď sa to niekomu páči a baví ho to, tak je to fajn, hlavne, že ho to zaujíma a baví, pretože samozrejme tá myšlienka nie je zlá a autorka tým chcela len dobre. Ale ak by som mala povedať, čo je lepšie, tiež poviem seriál. Kniha bola pre mňa nudná, aj z literárneho hľadiska. A ten koniec ma proste stále vytáča, keď si na to spomeniem ach :D.

    OdpovědětVymazat
  12. Já jsem se rozhodla zkusit seriál, díky, že jsi mi ho připomněla :))

    OdpovědětVymazat
  13. Seriál ani knihu jsem nezkoušela, ale o Příběhu služebnice vím a chci ji zkusit. Možná dám nejdříve přednost knize, přece jen mám rozkoukané tři seriály a to je na mě moc velký počet. :D

    OdpovědětVymazat
  14. Na seriál jsem nikde nenarazila. Je někde online ke stažení? Docela by mě to zajímalo. Podle obsahu je to super šla bych do toho. Jak do knihy, tak do seriálu :) Díky za tip, zkusím doma prosadit, abychom se mohli dívat :D
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
  15. Skáče to na mě ze všech stran, ale tak nějak nevím, jestli do toho jít. Když to ale tak vidím, tak se do toho asi pustím!

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  16. Knihu jsem nečetla, ale na seriál se podívám, když mě zaujme, přečtu si knihu, časem, na mě asi moc drsná.

    OdpovědětVymazat
  17. Seriál jsem viděla a knihu jsem slyšela. Musím souhlasit s tvým hodnocením.
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat