Recenze: Trnitá řeč


Výsledek obrázku pro trnitá řečAutor: Leigh Bardugo
Vydání: Fragment, 2018
Žánr: pohádky, fantasy
HODNOCENÍ: ★★★★★

Pohádky, která vyprávěla samotná půlnoc. Příběhy, které se vyprávějí v zemi, kde kouzla ovládají grišové a kde vládne temná magie. Račte vstoupit do strašidelných lesů, kde žijí podivní tvorové, kudy teče neposlušná řeka nebo kde žijí čarodějnice. Pamatujte, že kdo se bojí, nesmí do lesa. V pohádkách od Leigh Bardugo je totiž možné všechno a tak tu za každým rohem číhá nebezpečí, zrada nebo možná i láska.

Trnitá řeč je neuvěřitelně podmanivá kniha. Obsahuje šest pohádek, které jsou snad ještě lepší a pohádkovější, než pohádky bratří Grimmů. Z těchto šesti příběhů na vás dýchne kouzelná atmosféra i závan temné magie. Leigh Bardugo se pustila do převyprávění klasických pohádek a povedlo se jí to na jedničku. Mistrně vdechla známým příběhům jiné, temnější kouzlo. V každé pohádce nejdete něco, co znáte z její klasické verze. Autorka ale zapojila vlastní pestrou fantazii a do každého příběhu šikovně zamíchala něco navíc. Výsledkem je, že nám vypráví svoji svoji originální verzi pohádky, která většinou obsahuje i nějaké to hlubší ponaučení, jak to má správně být. Samozřejmě vždy zvítězí dobro nad zlem. Ne vždy však všechno dopadne, jak byste čekali a hrdinové před sebou mají cestu opravdu trnitou. Navíc šťastný konec nemusí být vždy tím šťastným koncem, jaký si zrovna představujete.

To poznáte již z prvního příběhu s názvem Ayama a Trnitý les, která je asi tím nejlepším retellingem Krásky a zvířete, jaký jsem zatím četla. Další povídka Příliš chytrý lišák vás zavede do lesa, kde je postrachem zlý lovec. Povede se mazanému lišákovi lovce přelstít? Na vlně pohádek dále pokračujeme příběhem Čarodějnice z Duvy. Ten má v sobě trochu z klasické Perníkové chaloupky, ale i šmrnc originality. Ve čtvrté pohádce Malá kudlička narazíte na grišu, co se snaží s pomocí řeky splnit tři úkoly a získat ruku nejkrásnější dívky. Následuje převyprávění Louskáčka s názvem Princ vojáček a věřte, že z něho skutečně mrazí. Na závěr přijde další skutečná lahůdka. Když voda zpívá oheň je o mořské panně, která neobyčejně krásně zpívá a svým hlasem dovede dělat mocná kouzla.

Trnitá řeč je zkrátka překvapivá a podmanivá. Autorka píše nesmírně čtivě a snadno si vás svým vyprávěním omotá kolem prstu. Skvostná je kniha i po grafické stránce. Ke každému příběhu patří jedna krásná ilustrace. Trnitá řeč se zkrátka povedla po všech stránkách. Pokud máte rádi pohádkovou atmosféru, rozhodně si ji musíte přečíst. Jestli neznáte svět Ravky a předchozí autorčiny knihy, vůbec to nevadí. Trnitou řeč si i tak skvěle vychutnáte.

Okomentovat

18 Komentáře

  1. Stačilo mi prečítať si tvoje hodnotenie a viem, že to chce rereading a čo najskôr. <3
    Príbehy, ktoré Leigh Bardugo spracovala/vytvorila, sú naozaj nádherné, obzvlášť prvý a posledný. Keď som čítala Voda zpíva oheň, bolo mi miestami až do plaču nad nespravodlivosťou a potom, keď to všetko dalo zmysel... Och, Leigh Bardugo má naozaj obrovský talent. <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím, Leigh Bardugo prostě psát umí a Trnitá řeč se jí nesmírně povedla :) Nejvíc semi líbí hned první příběh Ayama a Trnitý les :)

      Vymazat
  2. Zatím jsem se k Trnité řeči nedostala, ale pokaždé když vlezu třeba do luxoru, tak jí obdivuju. Má hrozně krásnou obálku, a ty ilustrace... no prostě sen :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je nejvyšší čas se k ní dostat :) Rozhodně stojí za to :) Už jen kvůli těm kouzelným ilustracím :)

      Vymazat
  3. Ja tú knihu zbožňujem! Tie ilustrácie skvelo dopĺňajú atmosféru knihy a vždy sa k nej rada vraciam. Navyše celkovo tá grafická stránka knihy je neskutočne nádherná :3

    OdpovědětVymazat
  4. Doufám, že se k ní dostanu. Hlavně zkusit celou Grišu. A teda ta recenze zní skvěle a věřím, že kdybych knihu uviděla, ihned bych po ní šáhla. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá recenze! Teď se na knihu těším ještě víc :)

    OdpovědětVymazat
  6. Nejsem si jistá, jestli by mě toto téma momentálně bavilo.. Spíš až si budu někdy chtít oddechnout, tak po knížce sáhnu :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  7. Ne, že bych soudila knihy podle obalu, ale tahle vypadá opravdu nádherně:D dávám si ji na seznam:)

    OdpovědětVymazat
  8. Myslím, že by to pre mňa bola vyslovene relaxačná knižka...ale po grafickej stránke je naozaj nádherná :)

    OdpovědětVymazat
  9. Knížku mám doma, ale nějak se k ní pořád nemůžu dostat. Je opravdu nádherná a na příběhy se po tvé recenzi těším ještě víc :)

    OdpovědětVymazat
  10. Knížka mě teda hrozně zaujala. Poslední seriál, na který jsme se dívali s přítelem byl také s pohádkovou tématikou, takže mám toto téma opravdu ráda. Recenze se moc krásně četla a chvilkama mi běhal i mráz po zádech!

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  11. To zní zajímavě:O Ráda bych si přečetla takové upravené klasiky:O

    OdpovědětVymazat
  12. Musím se přidat i k většině ostatním, že i mě Trnitá řeč hodně zaujala. Tohle já mám vážně ráda :)
    Elle about everything

    OdpovědětVymazat
  13. Trnitou řeč si určit přečtu. Hrozně se mi líbí série Šest vran. Bardugo píše moc hezky, sedí mi to. A hlavně ty umíš recenzí vždycky nalákat :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Já jsem četla Trnitou řeč v originále a byla jsem naprosto okouzlená. Nevím, jestli k tomu dal body navíc i jazyk nebo ne, každopádně to bylo parádní čtení - zkrátka podmanivé, přesně jak píšeš :)

    OdpovědětVymazat
  15. Já pořád přemýšlím, jestli do toho jít :D Leigh Bardugo zbožňuji, ale nejsem příznivcem retellingů a ještě navíc ve formě krátkých povídek, nechci si ji tedy znechutit, třeba by mě to ale naopak přimělo změnit názor...

    OdpovědětVymazat