Recenze: Medvěd a slavík

Autor: Katherine Arden
Vydání: King Cool, 2018
Žánr: pohádky, fantasy
HODNOCENÍ: ★★★★
Za okny je mráz a vítr. Dlouhé zimní večery lidé tráví u kamen a vyprávějí dětem pohádky o bytostech, které jsou všude kolem nás. O zimním králi, rusalkách a dalších podivuhodných tvorech. Teď však za okny obcházejí mrtví a z pohádkových příběhů mrazí.

Vasilissa vyrůstá se svojí rodinou v odlehlém koutku Ruska. Jako každé dítě, i ona zná všechny pohádky nazpaměť. Na rozdíl od ostatních ovšem ví, že to není jen výplod lidské fantazie. Má totiž vnitřní zrak a vidí to, co ostatní ne. Od malička se prohání po lesích, mluví s koňmi a jezdí na nich jako vítr. Nikdy nezapomíná uctít strážce lesa nebo domovoje, ochránce domu. Její rodina a vesnice je v bezpečí.

Pak se ovšem její otec rozhodne znovu oženit a přivede si novou ženu. Ta má stejnou schopnost jako Vasilissa, nedokáže se s ní ovšem vyrovnat. Skřítky a další bytosti považuje za démony. Pozve proto kněze Konstantina, který má vesnici očistit od všech netvorů. Kněz zakazuje vesničanům věřit v jejich staré bohy. Lidé postupně zapomínají na všechny pohádky. Všem fantastickým bytostem hrozí zapomnění. Lidská víra je totiž udržuje naživu. Všichni dobří tvorové proto ztrácejí sílu. Naopak ti zlí sílí. Hluboko v lese pod starým dubem spí něco, co se nikdy nemělo probudit. Lesem se toulá cosi zlověstného, před čím vesnici teď již nic neochrání. Jejich jedinou nadějí je Vasilisa. Podaří se jí s pomocí Zimního krále a nesmrtelného hřebce Slavíka vyhrát boj dobra se zlem?

"Všechny nás zabije," odpověděla rusalka tichým hlasem a nespouštěla přitom oči ze své kořisti. "Už to začalo. Když bude takhle dál pokračovat, zmizí všichni strážci hlubokého lesa. Přijde bouře a nebude nikdo, kdo by zemi chránil. Copak jsi to neviděla?"
Medvěd a slavík je první díl série, která vás zavede přímo do srdce sibiřských lesů. Zahřeje vás, jako každá správná pohádka vyprávěná u rodinného krbu, i zamrazí. Je to totiž pěkně temná, ruská pohádka, jak se patří. Dokáže být nemilosrdná a pochmurná jako místní zimy. Jindy se zase setkáte se záblesky naděje. Odehrává se na Sibiři, takže čekejte sníh, chlad a typicky ruský folklór.

Na jednu stranu je to neskutečně hezký příběh, z kterého přímo cítíte závan mrazivého větru. Velmi dobře popsaná atmosféra sibiřské Rusi, kde lidé bojují v zimě o přežití a stále věří všem magickým příběhů. Autorka zkombinovala všelijaké ruské pohádky a pověsti. Výsledkem je okouzlující mix fantazie. Setkáte se tu třeba s hřebcem Slavíkem, Mrazíkem nebo s Medvědem, která ztělesňuje samotné zlo. Kniha je navíc psaná stylem, který skutečně připomíná pohádku vyprávěnou před spaním. Je to kniha jedinečná svým kouzlem. Pokud vám sednou pohádkové příběhy a poetický styl psaní, budete nadšení. Pokud ovšem dáváte přednost i troše akce a dobrodružství, jako já, čeká vás menší rozladění. Vše se totiž líčí velmi pomalu, zbytečně dopodrobna a strhující je až samotný závěr.

Knize ublížilo rozvláčné tempo, kterým je psaná. Autorka zbytečně zeširoka vykládá o Vasilisse, jejím otci, matce, rodině. Konec jsem prosvištěla jako na dálnici. Zrychlení z nuly na sto, až na mě zapůsobilo přetížení, jako na astronauty při startu rakety. Škoda, protože právě finále bylo zajímavé a třeba takový pán Mrazík by si zasloužil více prostoru. Přesto ale jde o podařenou knihu, která vás zatáhne daleko za okraj vaší fantazie. Celkově v ní jde o střet fantazie s vírou a boj dobra se zlem. Ideální čtení pro všechny, co mají rádi jedinečné příběhy.

Za recenzní výtisk děkuji:
Knihu můžete zakoupit zde.

Okomentovat

22 Komentáře

  1. Skvělá recenze, kniha mě opravdu zaujala a přidávám si ji na seznam:) Mám takové ,,fantasy" pohádky ráda:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě kniha podle mé recenze zaujala :) Je to opravdu hezká fantasy pohádka :)

      Vymazat
  2. Krásná recenze. Mrzí mě, že jsem si knihu na recenzi nakonec nevzala, protože mě nakonec podle ohlasů velice nalákala... No, ale seznam knih ke koupi se aspoń prodloužil. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Tak nikdy není pozdě to napravit a knihu si přečíst :) Snad se ti bude líbit :)

      Vymazat
  3. Zrovna se poohlížím po nové knížce, až dočtu tu stávající a tohle vypadá velmi zajímavě. Fantasy mám moc ráda, takže díky za tip :)

    Life by Angellyca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jestli se do ní vážně pustíš, přeji hezké čtení a ať se ti líbí :)

      Vymazat
  4. Zní to moc hezky, ale zřejmě pomalejší spád, což není nic pro ně, každopádně prostředí Ruska mě láká

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruské prostředí se mi opravdu líbilo a bylo zajímavé, pravdou však je, že to bylo pomalejší vyprávění. Já mám ráda když je přimícháno i trochu akce, takže mi taky chyběl rychlejší spád :)

      Vymazat
  5. Tak to zní fantasticky a tvá recenze je přímo skvělá. Už vidím, jak bych ji četla po večerech. :D Popravdě nějak jsem očekávala, že to bude o něčem jiném. Pravděpodobně díky obálce, ale tohle je opravdu mnohem lepší a určitě ji musím zkusit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda že jsem tě navnadila na knihu :) Taky jsem moc netušila do čeho jdu, ale nakonec překvapila :) Je to originální čtení :)

      Vymazat
  6. Až mě z toho namrazilo, zajímavý námět. Trochu mě to připomnělo jednu pohádku, kde jsou také strážci, kteří čerpají sílu, když na ně děti věří :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě zaujalo, takovou pohádku neznám :) Ale zní to dost podobně :)

      Vymazat
  7. V poslednej dobe sa stretávam s ruským folklórom stále viac a viac a už dlhšiu dobu ma veľmi zaujíma, knižka vyzerá ako niečo, čo by sa mi mohlo páčiť :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli máš ráda ruské pohádky a folklór, tak je to kniha pro tebe jako dělaná :) Pro mě to bylo první setkání s ruskými pověstmi a musím říct, že to bylo zajímavé :)

      Vymazat
  8. Obsah knihy je opravdu zajímavý a myslím, že bych ji rozhodně dočetla do konce. Moc se mi líbí ten obal, ten se opravdu povedl :)
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím, obálka je vážně nádherná :) A i příběh stojí za to :)

      Vymazat
  9. Páni, tvoje recenze je úplný umělecký skvost - obsahuje tolik zajímavých metafor a přirovnání :D
    Jinak pardon, já teď čtu pouze a výhradně k maturitě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to naprosto chápu, maturita se blíží a čau není dost :) Držím palce, chce to vydržet a po maturitě si pak čtení vynahradíš dosyta :)

      Vymazat
  10. Máš velice krásné recenze a už jsi mě inspirovala a na tuhle si už brousím zuby, tak mě tvoje recenze ještě víc navnadila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, to mě zahřálo u srdíčka, že se ti líbí :) Jsem ráda, že jsem tě inspirovala :)

      Vymazat
  11. Už jsem o knížce párkrát uvažovala, protože jsou na ni u nás i v zahraničí hrozně pochvalné recenze. Na druhou stranu mě ale vlastně moc neláká samotný ruský folklór a ani pohádkovost knížky. Rozvláčněnost děje, o které mluvíš, mé touze taky zrovna nepomáhá :D Hezká recenze.

    OdpovědětVymazat
  12. Osobne mám veľmi rada podobné štýly písania a knížku si plánujem prečítať... Krásna recrnzia. Ešte viac ma k tomu navnadila.

    OdpovědětVymazat