Recenze: Světla na obloze

Výsledek obrázku pro světla na obloz

Autor: Lisa Lueddecke
Vydání: Kingcool, 2019
Žánr: YA fantasy s islandskou atmosférou
HODNOCENÍ : ★★★★★

Sedmnáctiletá Ósa žije na chladném ostrově Skan. Sněhové bouře, zamrzlá jezera a světla tančící na nebi. Modrá a zelená záře. Jenže pak se jednoho dne objeví červená světla. Hvězdy krvácí. Varují obyvatele Skanu, že se blíží nebezpečí. Epidemie, která se vždy jednou za čas objeví a vybere si krutou daň. Ósa však nechce sedět s rukama v klíně. Je odhodlaná tentokrát epidemii zabránit. Jenže jak? Je snad odpověď napsaná ve hvězdách nebo v jeskyních s tajemným runovým písmem? Brzy se navíc ukáže, že tentokrát půjde o všechno. Blíží se ještě zlověstnější nebezpečí. Když Ósa uvidí na moři černé plachty, ví, že brzy bude celý ostrov posetý mrtvými. Ať už je zabije epidemie nebo jejich dávní krvežízniví nepřátelé, kteří nosí náhrdelníky z jejich kostí. Jedinou nadějí je vydat se do samotného srdce ostrova a hledat chrám bohyně. Jen ona může mít odpovědi. Ósa se proto vydává do hor, kde žijí obři, mráz zalézá až pod kůži a z nichž nikdo nevyšel živý...

Rudé, rudé jako krev je dnešní nebe,
pro koho smrt přijde si, když ne pro tebe?

Noc je temná a plná hrůz. Venku je zima, že dokonce i Jon Sníh by možná jektal zuby. Ne, to nejsme za Zdí, ale na mrazivém ostrově Skan. Pod noční oblohou se tu sice neprocházejí Bílí Chodci, ale zase tu tmou bloudí jiné věci. Pokud je na mýtech a legendách aspoň trochu pravdy, i tady můžete potkat pradávné tvory a podivná stvoření. A červená záře nad hlavou je znamením, že ostrov bude brzy nasáklý krví. No, nezní to skvěle?

Světla na obloze jsou především o jedné velké strastiplné cestě. O snaze zachránit své lidi před jistou smrtí. Je to taková drsnější verze pohádky, která by se nejlépe četla o zimních večerech u krbu. Z knihy opravdu přímo dýchá islandská atmosféra. Kniha je navíc i vyprávěná pohádkovým stylem. Je v ní hodně popisů a severské mytologie. K tomu patří i trochu romantiky, jen takový lehký sněhový poprašek. Nemusíte se bát, že na vás tíha citů spadne jako lavina. Tady jde především o odvahu.

Tahle kombinace klapla na jedničku a četlo se to vážně moc pěkně. Pochválit musím i stylovou obálku, která se povedla. Jen škoda ukvapeného konce, který byl zbytečně překotný. Ráda bych si ten závěr vychutnala detailněji. Světla na nebi jsou ideální chuťovka pro všechny, co milují pohádkové příběhy. Autorka se nevyžívá v akčních scénách. Píše ovšem velmi poutavě a výsledná atmosféra je oslnivá a okouzlující asi jako polární záře. Pokud vás oslovil Medvěd a slavík nebo Lískový les, na nic nečekejte a chvátejte i pro Světla.
Za recenzní výtisk děkuji:
Knihu můžete zakoupit zde: Světla na obloze