Recenze: Hračkář

Výsledek obrázku pro hračkářAutor: Andrew Mayne
Vydání:
Kalibr, 2019
Žánr:
bestiálně dobrý thriller
HODNOCENÍ:
★★★★★
Říkali vám rodiče, ať si od cizích lidí neberete hračky? Vzpomeňte si na to, až na ulici potkáte muže v černém s pytlem hraček. Ne, to nepřišel černošský Santa Claus s vánoční nadílkou, ale Hračkář. Hodným klukům a holčičkám rozdává hračky. A těm zlobivým...
No, raději se ani neptejte!

Profesor Theo Cray nedávno vyřešil případ medvědího zabijáka. Vyšetřování mu však obrátilo život naruby. Už se nemůže vrátit k učení. Pro obyčejné lidi je hrdina, pro policisty otravný všetečka, co jim leze od zelí. Faktem ale je, že jeho neobvyklé metody slaví úspěch. To si moc dobře uvědomuje i vláda a profesor se tak nyní věnuje boji s terorismem.

Každý den mu však schránku plní stovky vzkazů od lidí, kteří ztratili někoho blízkého. Jeden z těchto příběhů profesora zaujme. Je to příběh chlapce z chudinské čtvrti, který se nevrátí domů. Pohřešuje se již deset let. Stopa už dávno vychladla. Profesor ale brzy zjišťuje, že pohřešovaných dětí je více. Všechny spojuje jedna věc - kresba místní městské legendy. Hračkáře, který láká děti na hračky. Jenže co když není Hračkář jen pověst, ale skutečný člověk? Co když tu řádí děsivý vrah malých dětí, jako vystřižený z nočních můr?


Když jsem před rokem recenzovala Šelmu, psala jsem, že na tohle čtení potřebujete bryndáčky. Šelma byla totiž vážně bestiálně dobré čtení. Laťka byla nastavená vysoko. Hračkář ji však udržel. Andrew Mayne je totiž kouzelník a jeho spisovatelské čáry máry pořád výborně fungují. Profesor Theo Cray je tak zpátky a to v plné parádě.

Nejprve si slastně povzdechnete nad obálkou. Pak knihu otevřete a už se můžete těšit na druhé setkání s charismatickým profesorem bioinformatiky. Na prvních stránkách vám autor prozradí celý děj Šelmy. Pokud jste ji ještě nečetli, doporučuji vám dát si první rande s Theo Crayem a teprve pak se vrhnout na pokračování.

Mám ráda neobvyklé hrdiny, kteří jsou zatraceně chytří, jako je třeba Robert Langdon. Přesně takový je i profesor Theo Cray. Je to vědátor, který za vším hledá určité schéma. Tam, kde běžné postupy selhávají, se ve svém úsilí nevzdává a neváhá ani trochu švindlovat. Nejlépe si rozumí s biologií, genetikou a počítači. Mě ty jeho hrátky s forenzními vědami velmi baví. Jestli však máte raději agenty 007 s pořádnými bouchačkami, tohle pro vás nemusí být to pravé.

Kniha má krátké a úderné kapitoly. Je napínavá jako kšandy a tak je skoro nemožné se odtrhnout. Skvělé zpestření je i profesorův humor, protože vše dokáže brát s ironií a nadsázkou .Oproti Šelmě má ale Hračkář dvě drobné vady na kráse - pomalý rozjezd a trochu neuspokojivý konec. Finále je překvapivé, ale chybí v něm psychologie vraha a jeho motiv. I tak je ale znát, že si autor s Hračkářem vážně vyhrál a naservíroval nám opět vynikající thriller. Takže, připravte si opět ty doporučené bryndáčky a nezapomeňte : Jedna,dvě, Hračkář si pro tebe jde!

Okomentovat

16 Komentáře

  1. Velmi čtivá a dynamická recenze, docela mě Hračkář zaujal :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a jsem moc ráda, že jsem tě nalákala, knížka za to určitě stojí :)

      Vymazat
  2. Po Hračkáři jsem pokukovala v knihkupectví a možná je dobře, že jsem nekoupila. Protože asi na té doporučení začnu Šelmou. Díky za pěknou recenzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hračkář se dá číst i bez znalosti Šelmy,i tak to je skvěle chytlavé čtení :) Ale je v něm prozrazený děj předešlého dílu, takže kdyby jsi se do Šelmy chtěla pustit až po Hračkáři, už to nebude tak velké překvapení :)

      Vymazat
  3. Námět zni suprove, rada si to prectu. Selmu jsem cetla a byl to sice takovy thrillerovy prumer (vse tam vycházelo az moc dokonale), ale dobry :) tady si teda nejsem jista tim koncem, ale to snad zvladnu:D a jeste vydal treti knizku, vid?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vydal i třetí knížku, Teorie vraždy, tu jsem ještě nečetla :) Ale chystám se na ni, určitě to bude stát za to.)

      Vymazat
  4. Hračkáře jsem letos k Vánocům kupovala mamince, která si ho přála. Třeba si pak knihu od ní půjčím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji doporučuji :) Snad se bude líbit mamince i tobě :)

      Vymazat
  5. Ještě jsem nečetla ani Šelmu, ale s touhle recenzí mi je jasné, že to budu muset co nedříve změnit. Skvěle napsané a opravdu jsi mě navnadila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že sjem tě navnadila, protože Šelma rozhodně stojí za to :)

      Vymazat
  6. Toto znie naozaj inšpirujúco. :) Mám ďalší námet po dočítaní Zaklínača. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vida, já taky zrovna čtu Zaklínače kvůli seriálu :) A tohle je skvělé zpestření :)

      Vymazat
  7. Tato kniha mě už zajímá delší dobu. A rozhodně si ji po tvé recenzi chci ještě mnohem více přečíst. :D Snad se k ní brzy dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Asi se do ní také dám, už o ní slyším podruhé a musím si ji přidat na seznam :-)
    Moc krásná a stylová fotka

    OdpovědětVymazat
  9. Moc povedená recenze. :) I přesto, že thrillery moc nevyhledávám, navnadila jsi mě. :))

    OdpovědětVymazat
  10. Od autora mám všechny knihy, ale nečetla jsem ještě ani jednu :D První to četla moje mamina a ta byla už z šelmy taková zklamaná, že čekala úplně něco jiného a většinou máme podobný názor. Hračkář se ji líbil o trochu více :)

    OdpovědětVymazat