Recenze: Pozvala mě dál

Autor: Lucy Clarke
Vydání: Cosmopolis, 2020
Žánr: intenzivní psychothriller

Než si pustíte někoho do domu, promyslete to. Představte si, jak bude procházet vaším domem, jak se bude dotýkat vašich věcí, jak jeho dech bude zvlhčovat váš poštář. Co když si ho pozvete domů a zůstane tam po něm stopa? Co když se pak váš vysněný dům stane mrazivou pastí?

Elle je spisovatelka, která se proslavila svojí prvotinou a právě pracuje na další knize. Aby povzbudila svoji inspiraci, postavila si překrásný dům na útesech s výhledem na oceán. Když odjíždí do zahraničí na sraz spisovatelů, rozhodne se svůj dům pronajmout jiné rodině. Po návratu domů se však něco změnilo. Hřejivá atmosféra domova se vytratila, nahradil ji chladný osten strachu. Elle se nemůže zbavit pocitu, že ji někdo sleduje. Nejdříve to jsou jen drobnosti. Otisk ruky na okně, vyškrábaný vzkaz na stolku, anebo rozbité těžítko v zamčené místnosti. Je za vším její bujná představivost anebo se ji skutečně někdo snaží vyděsit? Může někdo znát její tajemství?

Jsem ve tvém domě.  Jsem ve tvé hlavě.

Opravdu dobrých psychothrillerů je jako šafránu a tento rozhodně patří mezi ně. U tohoto příběhu budete zatraceně rádi, když vám při čtení budou svítit světýlka na stromečku. Kniha je tak perfektně napsaná, že houstnoucí mrazivá atmosféra příběhu přebije i hřejivost vánočního kouzla. Podobné knižní dostaveníčko se strašidelným domem jsem už zažila s vynikající knihou Ta přede mnou. Pozvala mě dál jí ale směle šlape na paty.

Znám tvé tajemství.

Hlavní hrdinka Elle je spisovatelka, která je zrovna tak trochu v koncích. Nové nápady na knihu nepřichází a nepřichází, až to nakonec vypadá, že pořádný psychothriller si zažije sama na vlastní kůži. Ve svém luxusním domě se přestane cítit jako doma. Stěny se svírají, ledový chlad se prohání po chodbách a okna bičuje slaný vítr z oceánu. Už od začátku dokáže autorka mistrně vykreslit atmosféru velkého, prázdného domu na pobřeží. Postupně ale přituhuje a vše začíná nabývat děsivých obrysů. Elle skutečně někdo sleduje a čtenáře mrazí v zádech více a více.

Ty jsi lhala...

Příběh je vyprávěn přímo z pohledu Elle a díky se do ní dokážete skvěle vcítit. Rozlehlý dům vás snadno vtáhne mezi své stěny a autorka to vydatně podpoří postupně se zvyšujícím napětím. Mezitím se občas objeví krátké vsuvky z pohledu návštěvníka domu nebo návrat do minulosti hlavní hrdinky. Elle ve svých kapitolách občas trousí spisovatelské rady a zdá se, že se jimi řídila i sama autorka. Na začátku hodila do příběhu tikající bombu a na závěr ji odpálila v ohromujícím finále. Byla to nálož s mimořádnou intenzitou chladu, podezření a překvapení. Zkrátka je to silně atmosférický a znepokojivý thriller, který si nemůžete nechat ujít.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Grada
Knihu můžete zakoupit  ZDE