Recenze: Kosti Mraza


Autor:
Alžběta Bílková
Vydání:
Fragment, 2020

Žánr:
svěží
závan slovanské mytologie a pohádek

 
HODNOCENÍ: ★★★

V hrdinských příbězích je vždy jasně dáno, kdo je dobrý, a kdo špatný. Dobro nakonec porazí zlo. Vždycky a bez výjimky. Ale co když tentokrát ne?

Kdysi po zemi kráčeli mocní bogové. Každý lesík, mýtina i tůně měla svého boga. Pak je ale lidé přestali uctívat a bogové tento kraj opustili. Místo nich přišly děsivé nestvůry ze samotné Nicoty. Zbytky jejich moci a krve už kolují jen v dětech Mraza. Děti vládce zimy nikdy netrpí chladem a vzácně mají nadání svými slovy měnit svět...

Siva patří mezi Děti Mraza. Její národ byl však vyhlazen a ona jediná zůstala naživu. Teď musí žít mezi vrahy svých nejbližších a čelit požadavkům kněžky Jedwigy, které ji dovedou až do vězení. Jedwiga touží najít kosti boga Mraza a s pomocí nich otevřít bránu do Nicoty. Kosti se ukrývají v srdci padlého království a jejich volání cítí jen Děti zimy. Siva je může nalézt. Pokud by se ale dostaly do rukou Jedwigy, zničila by jedno království po druhém...

Sivě nezbývá nic jiného, než uzavřít zoufalou dohodu s Bogoborem - tvorem, která rozsévá krev a smrt. Kletba ho připravila o vlastní vůli a nutí ho zabíjet. S jeho pomocí se Siva vydává najít kosti Mraza. Čeká je cesta do Neznáma a Jedwiga je jim v patách. Povede se jim zabránit zkáze? Získá Bogobor zpět i kus svého lidství?


Kosti Mraza jsou důkazem, že i česká fantastika může být povedená a zajímavá. Kniha je zdařilou kombinací slovanské mytologie, pohádek a s mrazivých nádechem sibiřské zimy. Rujeva velmi připomíná císařské Rusko spolu s jeho mýty o skřítcích, vílách, lešíjích a dalších bytostech. Celá kniha pak jako kdyby z oka vypadla V zajetí zimy od Naomi Novik nebo Medvědovi a slavíkovi od Katherine Arden.

 Hlavní hrdinka Siva má dar slovatepectví. Svými slovy může měnit události. Za své schopnosti ale platí. Magie si vybírá daň v podobě pocitů a vzpomínek. I přes to, že je mrzačka, je odhodlaná trmácet se na kraj světa. Její volby ne vždycky dávají smysl a občas srší naivitou. Její společník, prokletý Bogobor, se snaží zbavit otravného zlozvyku všechny na potkání rozsápat. Vzájemná společnost je těší jako koule u nohy, ale přesto se společně vydávají do Neznáma pátrat po kostech vládce zimy. Postupně však vzplane jiskřička přátelství a jejich vztah se vyvíjí.

Příběh se odehrává v knížectví Rujeva, plném sněhu, ledu a nestvůr toulajících se po lesích. Celý tento svět je pestrý, plný mýtů a potenciálu. Svět i postavy by si zasloužili více prostoru, aby si čtenáři mohli užít příběh plnými doušky. Takhle mám pocit, že závěr byl příliš rychlý, což je škoda. Autorce určitě zatleskáte za Jedwigu, babu Jagu, představitelku temné strany a neobvyklou záporačku, jejíž příběh si zaslouží více než finále na tři stránky. Přesto je tato kniha skvělý příběh pro dlouhé zimní večery, který na čtenáře umí zapůsobit mrazivě, hřejivě i pohádkově najednou...

Okomentovat

18 Komentáře

  1. Tak tohle je žánr, který jde hodně mimo mne. A nevím, jesti bych měla chuť to zlomit a nakouknout někam jinam...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevadí, sto lidí, sto chutí :) Třeba tě nalákám na pěkné čtení příště :)

      Vymazat
  2. Od této autorky bych chtěla ráda zkusit knihu. Avšak nejdřív bych chtěla začít s její prvotinou. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Její prvotinu jsem nečetla, vrhla jsem se rovnou na tuto :) Ale musím přiznat, že mě taky docela láká :)

      Vymazat
  3. Moc se mi líbí slovanská mytologie. Myslím, že by se mi tato knížka mohla líbit, ale jistá si tím nejsem. Nějak mám pocit, že to není úplně ono.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak k dokonalosti tomu něoc chybí, ale je to pěkné, zimní čtení a ta slovanská mytologie byla taky zajímavá :) Dot podobné tomu je třeba V zajetí zimy od Naomi Novik :)

      Vymazat
  4. Knihy na motivy slovanské mytologie, ideálně inspirované ruským prostředím mám moc ráda. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle prostředí mě taky baví :) Jestli se ti líbil Medvěd a slavík nebo V zajetí zimy, je tohle správná volba :)

      Vymazat
  5. Super, že i taková literatura se najde mezi českými autory :) Fantazy čtu ráda :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ráda čtu fantasy i zkouším české autory :) Je to vždycky trochu výstřel do neznáma, ale občas to stojí za to :)

      Vymazat
  6. Ako píše WantBeFitM je skvelé, že takúto beletriu nájdeme aj u nás "doma" a nemusíme stále čítať iba zahraničných autorov. A aj to, že je tam spomenutá slovanská mytológia je podľa mňa skvelý spôsob ako sa môžeme dozvedieť viac o našich predkoch.

    xxAlexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
  7. O knihe som už počula a zaujala ma najmä tou slovanskou mytológiou, čo je prvok, ktorý mám ja osobne v knihách veľmi rada :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom podobně :) Slovanská mytologie tomu vždycky dává zajímavé kouzlo :)

      Vymazat
  8. To zní krásně... tak jako fantasy ... Prvně jsem si myslela, že bogové je překlep a mají tam být bohové, ale ono asi ne :) Nikdy jsem ten výraz neslyšela, proto jsem si to myslela :)
    Radši čtu jiný žánry a styly, ale tento mám zase ráda jako filmy či seriály. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Nad touhle knížkou jsem také přemýšlela, ale zatím se na její čtení nijak zvlášť nehrnu... možná časem :D

    OdpovědětVymazat
  10. Žánrově mám ráda takové filmy, kniha by se mi také líbila, ale věnuji tolik času spoustě dalších aktivit, že nemám čas si odpočnout ani u své rozečtené :D

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
  11. Výborný námet na knihu, vyzerá to skvelo, no aj tak mám pocit, že by ma asi kniha až tak nezaujala...trochu mám problém s fantasy, milujem ten žáner, no zároveň sa bojím, že či ma zas autor nesklame...nuže, nech žijú knižnice, takto sa čitateľ aspoň nepopáli a môže knihu, ak sa nebude páčiť, kedykoľvek vrátiť - a nič ho to nestojí 😄.

    OdpovědětVymazat
  12. Vypadá hodně dobře. Zaujala mě jak obálka, tak i anotace :-)

    OdpovědětVymazat