5 největších knižních zklamání za tento rok

V minulém článku jsem vám s radostí představila mé největší objevy a překvapení letošního roku. Zkrátka desítku nejlepších knih, které jsem tento rok četla. Měla jsem celkem šťastnou ruku na výběr knih, ale i tak se našlo pár kousků, které pro mě byly zklamáním. Ať chceme nebo ne, v knižním světě na ně vždy dříve či později narazíme. A právě o nich je dnešní článek. Pět největších knižních zklamání za tento rok. Pět knih, které mě z nějakého důvodu neoslnily, nenaplnily má očekávání nebo mě jednoduše nebavily.


1. My ostatní tu prostě žijem - Patrick Ness (nuda)

Všichni milují Patricka Nesse. Proto jsem neváhala a pustila se do jedné z jeho knih. My ostatní tu prostě žijem je moje první přečtená kniha od tohoto autora. Nejspíše to nebyla ideální volba. Uznávám, že autor píše hezky a má netradiční nápady. Tento příběh je o hrdinech/ nehrdinech, kteří tu prostě žijí, řeší maturitu, první lásky a další problémy. Přímo pod nosem jim probíhá záchrana světa, který zachraňují hrdinové s velkým H.  
Představte si: Harry Potter zrovna objevuje tajemnou komnatu a v patách má baziliška. Neville píše úkoly a přemítá, jestli vůbec proleze do dalšího ročníku. Nic proti Nevillovi, ale naservírujme si pravdu, co vás zajímá více? Asi tak se dá popsat kniha My ostatní tu prostě žijem. Nápad sepsat takovouto knihu je jedinečný, ale jinak neměla prakticky žádný děj, vyvrcholení, ani  závěr.  Jak je napsáno už v názvu, My ostatní tu prostě žijem, je o naprosto obyčejném životě. Já však raději utíkám k příběhům, které mě z všedního života vytrhnou :)
 
2. Všichni ptáci na nebi - Charlie Jane Anders (ach, ten magický realismus)

Lákavá anotace, přenádherná obálka a uvnitř plytký příběh. Kniha Všichni ptáci na nebi je ověnčená řadou cen za literaturu pro mládež. Přesto si nenašla místo v mém srdci a jak napovídá hodnocení na Databázi knih, ani na jiné čtenáře nezapůsobila. Když si přečtete anotaci, získáte dojem, že tuhle knihu musíte mít. Jenže pak přijde lehké rozčarování, že jde o něco úplně jiného, než jste si představovali. Ze začátku má příběh kouzelnou atmosféru a velký potenciál. Časem však zajede do nudných kolejí a to kouzlo se úplně vytratí.  Této knize se nedá upřít její jedinečnost a krásná myšlenka skrýt v ní poselství o rovnováze přírody a technologií. Jenže kromě těchto aspektů byla kniha poměrně nudná. Pro mě to bylo třetí setkání s magickým realismem a potřetí dopadlo špatně. 


3. Panicové - Diana Gabaldon (tak kraťoučké?)
Série Cizinka od Diany Gabaldon je moje srdcová záležitost. Mám ráda knihy i seriál a na každé další setkání s Claire a Jamiem se těším. Proto jsem si nenechala ujít příležitost, přečíst si příběh z Jamieho mládí. Panicové pro mě byli zklamáním především svojí délkou. Příběh je kraťoučký, má délku zhruba 90 stran a zbytek knihy tvoří již první kapitola z Cizinky. O Jamiem jsem toho také moc nového nezjistila a vím, že Diana Gabaldon umí psát mnohem lépe. Nebylo to špatné, ale zkrátka jsem čekala více.

4. Dívka v ledu - Robert Bryndza  (masivní reklama pro průměrnou knihu) 

Dívka v ledu je velmi kladně hodnocená kniha a já se doslova brodím proti proudu. Tato kniha se mi totiž nelíbila a svůj podíl na tom má masivní reklama. Podle té obrovské kampaně, kdy na mě na každém rohu mrkala její ledová obálka, jsem čekala něco více. Nebyla to špatná detektivka, ale četla jsem mnohem napínavější, mrazivější, zapeklitější detektivní kousky. Dívce v ledu se nepovedlo mě vtáhnout do příběhu natolik, aby ve mě vyvolala nějaké emoce, chuť zabásnout vraha nebo fandit detektivce Fosterové. Byl to čtivý, průměrný příběh, kterému k dokonalosti chybí pořádná dávka akce, napětí a méně arogantní a vlezlá vyšetřovatelka.

5. Dívka v červeném kabátku - Kate Hamer (jednoduše katastrofa)  

A největší katastrofa na závěr. Jedna dívka. Dva životy. Dvě jména. Osmiletá Carmel se jednou ztratí své matce. Najde ji muž, který o sobě tvrdí, že je její dědeček, jenž se s rodinou v minulosti přestal stýkat. Tvrdí, že její matka měla nehodu a že Carmel s ním nyní bude muset žít. Jenže říká skutečně pravdu? A má Carmel léčitelské schopnosti, dar, v který věří její dědeček?

Kniha se zajímavou anotací i úvodem. Prvních pár desítek stran jste jako na trní, zabraní do čtení. Jenže pak děj začne zpomalovat, až se skoro zastaví úplně. Očekávala jsem detektivku, thriller, kde se bude vyšetřovat, hledat, pátrat, ale v Dívce v červeném kabátku se vše nechává jen tak plynout. A na konci knihy se vše jako zázrakem vyřeší na pouhých třech stranách.

A jaké knihy jsou letos největším zklamáním pro vás?

Okomentovat

16 Komentáře

  1. Skvělý článek! Po Všech ptácích na nebi jsem pokukoval, ale vím, že reakce na ně byly celkem dost smíšené, takže jsem se do toho radši nepouštěl :D Jinak jsem z tvého výběru četl jen Dívku v ledu a souhlasím - po té obrovské propagandě jsem čekal něco výjimečného, Dívka je však takový průměr. No a druhý díl u mě už vůbec neobstál. Jinak přesně takový článek jsem chystal, navíc také s pěti knihami!! Jsi mě předběhla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všichni ptáci na nebi nejsou špatní, ale není to kniha pro každého :) Jinak od sepsání podobného článku se určitě nenech odradit, jen do toho :)Moc ráda si ho přečtu :) Jsem zvědavá, jaké knihy zklamaly tebe :)

      Vymazat
  2. Dívka v ledu mě naopak hodně bavila. Pro mě velké zklamání Černooké Zuzany a Tajemství hřbitova Crossbones :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Černooké zuzany ani Tajemství hřbitova Crossbones jsem zatím nečetla :) Ale chystám se na ně a proto doufám, že nebudu moc zklamaná :) Hezké čtení a ať je těch knižních zklamání co nejméně :)

      Vymazat
  3. Já jsem se naštěstí s knihami, které by mě vyloženě zklamaly letos nesetkala. :) Je ale pravda, že všechny knihy z tvého výběru mají silný marketing, a to bude nejspíš všechno. Bohužel je takových knih velké množství... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechny knihy ne, ale Dívka z ledu bylo to typické zklamání z mega marketingu a reklamy. Když na mě nějaká kniha mrká z výlohy každého knihkupectví, všichni o ni mluví a má jen samé pozitivní hodnocení, čekám zázrak :) Ale dostala jsem průměrnou knihu :D

      Vymazat
  4. Četla jsem jen první dvě knihy, ale stejně jako tebe mě vůbec neuchvátily. My ostatní tu prostě žijem ještě šlo, byla to taková oddechovka. Ale Všichni ptáci na nebi byla fakt nejhorší kniha, v které jsem měla vážně guláš a prostě... brrr... ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že má někdo podobný názor :) My ostatní tu prostě žijem byla opravdu pěkná oddechovka, ale já asi dávám přednost těm superhrdinským příběhům, ne těm obyčejným :) A Všichni ptáci na nebi byla hodně zvláštní kniha, ani nevím co si o ní myslet. Prostě také nesedla :)
      Hezké čtení a šťastný výběr knih :)

      Vymazat
  5. Četla jsem Dívku v červeném kabátku, podle mě to úplný prů@er není, ale spíše průměr. Přidávám se k Šarce co se týče Černookých Zuzan.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jej, koukám, že se tu množí negativní ohlasy na Černooké zuzany :) Na knihu se chystám, ale po tomto k ní budu přistupovat opatrně :) Měj se krásně a ať už tě moc knižních zklamání nepotká :)

      Vymazat
  6. Mě zatím asi nejvíce zklamal "Projekt Kronos", nebylo to špatné, ale zkrátka jsem čekala něco víc..

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to moc děkuji za varování. Kniha mě také celkem zaujala, ale nejsem si úplně jistá, co od ní čekat :) Tak snad to nebude velké zklamání :)

      Vymazat
  7. A zrovna na první dvě knížky se tak těším! Doufám, že mě nadchnou více než tebe :)

    OdpovědětVymazat
  8. Nečetla jsem ani jednu, takže jsem v suchu. :D Ale i já bych složila seznam knižních zklamání, takže si nemáme co závidět. :D

    OdpovědětVymazat
  9. Z tvých zmíněných knižních zklamání jsem četla pouze Dívku v ledu a ta mě bavila. Ale četla jsem jí v době, kdy ještě nebyla tak "provařená", takže se mi kampaň na její propagaci celkem vyhnula. Za to druhý díl Noční lov, ten zklamáním celkem byl.

    OdpovědětVymazat
  10. Četla jsem jenom My ostatní tu postě žijem a taky mě zklamala - ale to byla od Patricka Nesse zatím jediná kniha. Takže pokud tě to od čtení jeho knih odradilo, doporučuju ti zkusit třeba Něco víc - ta kniha mě vážně nadchla! Koneckonců, každá autorova kniha je úplně jiná...

    OdpovědětVymazat